راه اندازی صندوق حمایت از نخبگان بازگشته به ایران

0
86

صندوق جدید «گرنت آغاز» به منظور حمایت از پژوهشگران علمی راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، صندوق «گرنت آغاز» با هدف انجام ماموریت جذب و حفظ دانش آموختگان مقطع دکتری و اشتغال در مراکز علمی کشور، اعتبار پژوهشی یا همان گرنت مرداد را طراحی شده است.

این صندوق پیشرفت ویژه ای داشته تا جایی که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸، دو پژوهشگر جذب «گرنت آغاز» شده‌اند و از زمان اجرای این طرح از سال ۹۶ نیز، پروژه ۱۶ نفر از پژوهشگران که از دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند تحت حمایت صندوق قرار گرفته است.

این صندوق در راستای انجام ماموریت خود و برای جذب و حفظ دانش آموختگان مقطع دکتری و اشتغال در مراکز علمی کشور، اعتبار پژوهشی یا همان گرنت مرداد را طراحی کرده است.

این صندوق یکی از برنامه‌های موفق معاونت علمی و فناوری در سال‌های گذشته است که با برنامه «بازگشت» راه اندازی شده که در قالب آن تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند.

بسیاری از این فارغ‌التحصیلان که به کشور بازگشته‌اند، از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند و در این صندوق فعال شده اند. برنامه‌ای طراحی شده که در بازه زمانی سه ساله ابتدایی فعالیت در کشور، صندوق کمک‌هایی را در قالب گرنت آغاز نسبت به آن ها انجام دهد که دراین گرنت حفظ تعاملات پژوهشی و سرعت بخشیدن و بالا بردن سطح کیفی پژوه‌ها مدنظر است و این برنامه در سال جدید توسعه پیدا می‌کند.

یکی از نکات برتر این بوده که این گرنت باعث رقابت شده تا بهترین پروپزال‌ها از طرف پژوهشگران ارائه و در نهایت کارآمدترین طرح پژوهشی انتخاب شود.

در بازه زمانی سه ساله دوم کسانی که عضو این صندوق شده اند، وارد فاز تشکیل گروه پژوهشی و فعالیت جمعی می‌شوند. در این مرحله رقابت بین تیم‌ها اتفاق می‌افتد.

 یکی از شرایطی که برای عضویت در گرنت آغاز بیان شده این است که متقاضی باید فارغ‌التحصیل مقطع دکتری با درجه عالی از یکی از دانشگاه‌های برتر جهان (صد دانشگاه اول جهان در رتبه بندی لایدن) باشد و بیش از ۵ سال از زمان فارغ‌التحصیلی او نگذشته باشد.

در گام بعدی متقاضی باید در چارچوب اولویت‌های تحقیقاتی کشور پروژه خود را ارائه کند. ارزیابی پروژه و مدیریت ارزیابی طرح‌ها توسط چند داور از بانک داوران انتخاب می‌شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها