ردیابی گوشی‌‌های هوشمند در اسرائیل برای جلوگیری از شیوع کروناویروس

0
161

اسرائیل از مدت‌ها پیش به دلیل استفاده از فناوری ردیابی در شبه نظامیان فلسطینی شناخته شده است؛ اما اکنون بنیامین نتانیاهو می‌خواهد از فناوری ردیابی گوشی هوشمند برای جلوگیری از شیوع کروناویروس استفاده کند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از gadgetsnow، کابینه نتانیاهو روز یکشنبه به آژانس امنیتی شین بت اجازه داد تا از روش‌های ریابی گوشی هوشمند بر روی بیماران مبتلا به کروناویروس استفاده کند.

نتانیاهو برنامه خود را در تلویزیون و در اواخر روز شنبه اعلام کرد و به ملت خود گفت که اقدامات شدید باعث محافظت از جامعه در برابر کروناویروس خواهد شد، اگرچه این امر “منجر به نقض حریم خصوصی” می‌شود.

اسرائیل بیش از 200 مورد از افراد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. براساس مصاحبه با این بیماران مشخص شده این افراد با تعداد زیادی دیگر از اطرافیان در تماس بوده‌اند و این امر احتمال شیوع ویروس را بالاتر خواهد برد.

در این طرح جدید از فناوری ردیابی تلفن همراه استفاده می‌شود تا پیش از تشخیص، سابقه دقیق‌تری از حرکات یک فرد آلوده ارائه شده و افرادی را که احتمالاً در معرض ابتلا به این بیماری بودند، شناسایی شوند.

نتانیاهو در سخنرانی خود تصدیق كرد كه این فناوری تاکنون هرگز در افراد غیرنظامی مورد استفاده قرار نگرفته است. اما یک تهدید سلامتی ناشی از ویروس استفاده از آن را توجیه می‌کند.

برای اکثر افراد، کرونا ویروس فقط علائم خفیف یا متوسط ​​ایجاد می‌کند. اما برای برخی، به ویژه افراد مسن و افراد دارای مشکلات بهداشتی، می‌تواند کشنده باشد.

نتانیاهو گفت: “این اقدامات جزئی نیست. آن‌ها مستلزم نقض حریم خصوصی افراد تحت بررسی خواهد شد. ما با این کار می‌توانیم متوجه شویم فرد بیمار پیش از این به چه مراکزی مراجعه داشته و با چه کسانی برخورد داشته است”.

با ارائه‌ی این پیشنهاد سؤالات زیادی ذهن مردم اسرائیل را به خود مشغول کرده است؛ اینکه این اطلاعات توسط چه کسانی رصد می‌شود و برای چه کارهایی از آن استفاده خواهد شد؟

نیتزان هوروویتس، رهبر حزب مخالف لیبرال Meretz، گفت که ردیابی شهروندان “با استفاده از بانکهای اطلاعاتی و ابزار پیشرفته تکنولوژیکی منجر به نقض شدید حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی اساسی خواهد شد. هرگونه استفاده از این فناوری باید تحت نظارت و “قوانین مشخص” برای استفاده از اطلاعات قرار گیرد.”

نتانیاهو روز یکشنبه با تعدادی از کارشناسان امنیتی به بحث و گفتگو در مورد موضوع پرداخت. وی در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، گفت: اواخر روز یکشنبه تغییراتی در این طرح را لحاظ خواهد کرد. از جمله کاهش دامنه داده‌های جمع آوری شده و محدود کردن تعداد افرادی که می‌توانند اطلاعات را ببینند.

تنها مکانی دیگر که از فناوری مشابهی برای مقابله با کرونا ویروس استفاده می‌شود، تایوان است، جایی که دولت از تلفن‌های همراه استفاده می‌کند تا مطمئن شود افراد آلوده قرنطینه را ترک نمی‌کنند.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد این دستور برای تصویب به تأیید کمیته پارلمانی نیاز دارد، بیش از 30 روز قابل اجرا نخواهد بود.

یووال الوویچی، رئیس مرکز تحقیقات امنیت سایبری در دانشگاه بن گوریون اسرائیل، گفت: روش‌هایی برای به حداقل رساندن نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی وجود دارد، از جمله امکان جمع آوری داده‌ها به صورت ناشناس”.

وی گفت: “درمورد مسئله حریم خصوصی شکی نیست. اما در یک جامعه، استفاده از چنین فناوری برای نجات جان انسان معقول است. من شخصاً از آن حمایت می‌کنم.”

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها