رزانا؛ خونگی های ناب و فینگرفود های خاص!

0
1036
رزانا؛ خونگی های ناب و فینگرفود های خاص!

زندگی شهری باعث شده بسیاری از ما از تغذیه سالم فاصله بگیریم و رو به مواد غذایی صنعتی بیاوریم. در این بین استارتاپ رزانا سعی کرده است با توجه به این شرایط با تکیه بر تغذیه سالم و متناسب با شرایط زندگی شهری محصولات خود را به مخاطبانش عرضه کند. با ما همراه باشید تا با بنیانگذار این استارتاپ بیشتر آشنا شوید.

 

سلام، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

سلام می‌کنم به شما و خوانندگان و کاربران محترم سایت شما، نیما زارعی هستم ، 30 سال سن دارم و بنیانگذار و هم بنیاگذار استارتاپ رزانا هستم.
از سال 94 وارد عرصه کارآفرینی شدم و افتخار داشتم استارتاپ مستردرنان را در کنار سایر هم تیمی هام راه اندازی کنم.

 

درباره موضوع کلی استارتاپتان  به ما بگویید؟

به طور خلاصه رزانا پلتفرمی در حوزه فروش محصولات غذایی سالم و طبیعی محسوب می‌شود که 3 دسته محصول عرضه می نماید:
1- محصولات خانگی و محلی
2- فینگرفود
3- محصولات ارگانیک

 

آیا از قبل با موضوع و محیط کار استارتاپتان آشنا بودید؟

بله، هسته اصلی تیم در سال 95 شکل گرفت و پلتفرم رزانا محصول 7 ماه تحقیقات و تلاش شبانه روزی به منظور گردآوری طرحی کامل و بدیع است.

 

هر استارتاپ بر مبنای یک دغدغه بوجود می‌آید، چه دغدغه ای باعث ایجاد ایده رزانا شد؟

ما گام اول تحقیقاتمون را با مشتریان مستردرنان آغاز کردیم و پس از اون ایده رزانا به دنبال یک رشته تحقیقات منسجم بازار شکل گرفت و توسعه یافت. تحقیقات برای ما محرز کرد که دغدغه اصلی بازار عدم دسترسی آسان به محصولات سالم و طبیعی خانگی و ارگانیک است و علاوه بر آن اطمینان کافی نسبت به کیفیت و سلامت محصولات موجود در بازار وجود ندارد. از طرف دیگر تولیدکنندگان خانگی و محلی بسیاری وجود داشتند که از مهارت تولید محصولات با کیفیت برخوردار بودند اما امکان ارائه محصولاتشان به شیوه مطلوب وجود نداشت. بدین ترتیب ایده رزانا در قالب ارائه محصولات سالم خانگی ، ارگانیک و همینطور فینگرفودها شکل گرفت.

 

قطعا نمونه های مشابه رزانا در بازار وجود دارند. تفاوت و تمایز رزانا نسبت به رقبا چیست؟

بله استارتاپ های مشابهی وجود دارد و رزانا از نظر محصول و برخی فرایند ها مانند نحوه انتخاب و همکاری با تولیدکنندگان، توزیع و نحوه خرید مشتریان با آنها تفاوت و تمایز دارد.

 

لطفا دوستان رزنا را معرفی بفرمایید. کار با چند نفر شروع شد و الان چند نفر هستید؟

هسته اصلی تیم شامل 3 نفر است:
نیما زارعی – مدیر اجرایی و بازاریابی (کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی)
محمد زرین شاد – مدیر محصول و عملیاتی (کارشناسی ارشد MBA)
سامی مجیدی فرد – مدیر مالی و تکنیکال ( کارشناسی مهندسی صنایع)
در حال حاضر 7 نفر به صورت مستقیم روی پروژه رزانا کار می‌کنند

 

در چه مرحله ای از کسب و کارتان قرار دارید؟ و فکر میکنید کی به نقطه سر به سر میرسید؟
در حال حاضر در استیج seed هستیم و طبق برآوردهایی که انجام دادیم، سال آینده سر به سر خواهیم شد.

 

چه مدل درآمدی برای رزانا در نظر گرفته اید؟
اصلی ترین مدل کسب درآمد رزانا از محل حاشیه سود فروش محصولات است و توانستیم به جامعه خوبی از مشتریان دست یابیم.

 

اولین مشتریان رزانا را چطور پیدا و جذب کردید؟
پلتفرم قبلی ما به نام مستردرنان در سال 1395 راه اندازی شد و توانستیم جامعه خوبی از مشتریان را به این پلتفرم وصل کنیم، ارتباط با این مشتریان و تجربه آن ها در استفاده از پلتفرم مستردرنان، هم در روند تحقیقات بازار و اعتبارسنجی ایده کمک های قابل توجهی به ما نمود و هم آنکه به عنوان بازار هدف اول و کوچک رزانا، آن ها را انتخاب نمودیم.

 

رزانا روی جامعه هدف خاصی متمرکز شده یا نگاه عمومی دارد؟

ما در تحقیقاتمان بازار هدفمان را شناسایی و هدفگذاری نموده ایم، ضمن آنکه برای ما محرز و مسلم است که شروع کار بایستی با تمرکز روی یک جامعه هدف خاص باشد. مسلما در مراحل بعد، توسعه بازار خواهیم داشت. اما در نهایت رزانا محصولی نیست که در یک عبارت همه مشتری آن باشند و تصور نمی‌کنم با رویکردی منطقی، در ارتباط با سایر کسب و کارها نیز این موضوع صدق کند.

رزانا؛ خونگی های ناب و فینگرفود های خاص!

کاربران چطور می‌توانند از امکانات رزانا استفاده کنند؟

فرآیند خرید مشتریان، به سادگی پس از انتخاب محصول و ثبت نام آن ها در وبسایت رزانا امکان‌پذیر است و اساسا رزانا شکل گرفت تا تهیه محصولات خانگی-محلی، فینگرفود ها و محصولات ارگانیک را به سادگی امکان پذیر کند. از آن مهمتر با تمهیداتی که ایجاد نموده است، خیال کاربران را از انجام یک خرید مطمئن، آسوده نماید.  در عین حال خدمات فروش نیز در قالب تضمین 360 درجه رزانا، ارائه می‌گردد.

 

درصورت نارضایتی کاربران از خدمات شما چه واکنشی خواهید داشت؟

فرآیند های رزانا از پایه و اساس به نحوی طراحی شده اند که با کمترین میزان نارضایتی برخورد داشته باشیم و در عین حال شاخص هایی نیز در سیستم لحاظ شده است که چالش ها قبل از آنکه تبدیل به بحران هایی همچون نارضایتی مشتریان گردند، شناسایی و حل شوند.

 

با توجه به موضوع رزانا، بهترین روش معرفی و تبلیغات برای آن را چه می‌دانید؟
در حال حاضر، تمرکز اصلی ما در ارتباط با بازاریابی و تبلیغات در استفاده از ظرفیت های دیجیتال مارکتینگ است، ضمن آنکه در ارتباط با مشتریان مستردرنان، برخی شیوه های بازاریابی مستقیم را نیز مدنظر قرارداده ایم.

 

فیلترینگ داخلی و تحریم های خارجی چقدر روی کار شما تاثیرگذار بوده است؟
در ارتباط با این موضوع اولین نکته ای که به نظرم میرسد خدمتتان عرض کنم این است که ما حدود 7 ماه پیش و درست قبل از لانچ تصمیم گرفتیم، اخبار و مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود را دنبال نکنیم و در فضای کاریمان نشر ندهیم. برکسی پوشیده نیست که فیلترینگ و تحریم های خارجی روی توسعه و حتی بقای هر کسب و کاری تاثیر گذار است.

 

مهمترین موانع پیش روی استارتاپ های ایرانی را در این روز ها  چی میدانید ؟

بخشی از نیاز کسب و کارها ناشی از موانعی است که جهت توسعه و پیشبرد اهداف،  می‌بایستی با سرعت پشت سر گذارده شوند و تردیدی نیست که برطرف ساختن این دسته از نیازها در ارتباط با شرکت های کوچک و بالاخص استارتاپ ها به واسطه ماهیت و همینطور نیاز جدی آن ها به رشد سریع، از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد. یکی از این موانع و چالش ها، عدم هماهنگی و برخی قوانین و رویه های زائد در سطح کلان و ارگان های متولی است که پیشنهاد ما در این زمینه، تعامل و هم اندیشی هرچه بیشتر میان کارآفرینان و متولیان است.

 

در این میان شما دولت را حامی می‌بینید یا مانع؟

نقش دولت و حمایت های دولتی آنچنان پررنگ و مسلم است که حقیقتا اگر چیزی خلاف آن شنیده شود به مثابه آن است که کسی جوشیدن اب در 100 درجه را کتمان کند!!!
واقعیت این است که از دولت و حمایت های دولتی به طور جد دلخور و ناامید هستیم، در طول این 3 سال هر مرتبه که به طریقی اقدام نمودیم، نتیجتا به در بسته خوردیم!
در نمایشگاه الکامپ نیز قرار بود به 30 استارتاپ برگزیده که رزانا یکی از آن ها بود، تسهیلات مالی و معنوی خوبی اعطا شود که متاسفانه علی رغم آنکه امید بسیاری داشتیم و  پیگیری های متعددی نیز انجام دادیم، تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است! متاسفانه احساس میکنم استارتاپ ها و به طور کلی ارزش آفرینی اولویت آخر مسئولین است.

 

وضعیت و موانع سرمایه گذاری در اکوسیستم را چگونه ارزیابی میکنید؟

به نظرم مهمترین رکن در رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی ایران، افزایش شتاب دهندگان، فرشتگان سرمایه گذار و صندوق های سرمایه گذاری است. البته لازم به ذکر است که ما تاکنون وارد مذاکره و تعامل جهت جذب سرمایه نشده ایم اما یکی از مواردی که به عنوان مانع در ارتباطاتمان با سایر دوستان ارزش آفرین و استارتاپیمان زیاد می‌شنویم، تفکرات سنتی برخی سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این حوزه است.

 

آقای مهندس، شما  در ابتدا نقشه راه خودتان را تا کجا ترسیم کرده بودید؟  بیشتر به تحقیق و  بررسی پرداختید یا به سرعت وارد اجرا شدید؟

ما پس از آنکه ایدمون رو اعتبارسنجی کردیم و طرحمون رو برای 5 سال اتی تدوین نمودیم ، به سرعت وارد فاز اجرا شدیم.

 

بزرگترین چالش یا بحران برای شما چه بوده است؟
بزرگترین چالش ما مسائل و تنگناهایی بوده که به واسطه شرایط دشوارمون جهت تامین منابع مالی متحمل شدیم.

 

در نقطه مقابل بزرگترین موفقیت و نقطه عطف خود را چه می‌دانید؟

بزرگترین نقطه قوت رزانا، تیم رزاناست. اینکه توانستیم با تحمل سختی های بسیار، به مدت دو سال و نیم، تمام وقت و با جنگندگی کنار هم کار کنیم، با یکدیگر تعامل کنیم و روی رسیدن به اهدافمان راسخ باشیم، برای ما یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود. ما در طول این مدت عهدی با خود بسته ایم و تا به آن نرسیم دست از کوشش و تلاش نمیکشیم.

 

اگر به عقب برگردید چه اقداماتی را انجام میدید و چه کارهایی را تکرار نمیکنید؟

روی برخی وعده های تو خالی حساب نخواهیم کرد و  تحت هر شرایطی به خودمان متکی خواهیم بود، چالش ها را قبل از بحرانی شدن شناسایی کنیم و اقدام کنیم.
در واقع به طور خلاصه میتوانم اینطور عرض کنم که ما ابتدا در نقطه ای ایستاده بودیم که صرفا رویایی در سر می‌پروراندیم و مسیری عاری از هرگونه روشنایی پیش رویمان بود، اما بتدریج مسیر را شناختیم و اکنون بیش از پیش میدانیم که دقیقا بایستی چه کنیم تا به اهدافمان دست یابیم.

 

اهداف میان مدت و افقی که برای مجموعه خود ترسیم کرده اید چیست؟

توسعه رزانا به سایر استان های ایران به عنوان یک هدف میان مدت مدنظرمان است.

رزانا؛ خونگی های ناب و فینگرفود های خاص!

شما مدتی در این فضا مشغول به فعالیت هستید و قطعا تجربیات زیادی کسب کرده اید، مهمترین توصیه شما برای کسانیکه ایده ای دارند و میخواهند وارد فضای فعالیت های استارتاپی شوند چیست؟

ارزش افرینی و کسب تجربه در آن مسیری نامتناهی و بی پایان است. کوچکتر از آن هستم که توصیه ای داشته باشم اما صرفا به عنوان انتقال تجربه پیشنهاد میکنم، دوستانی که قصد دارند به این فضا وارد شوند، در وهله اول فقط به خودشان متکی باشند و به معنای واقعی روحیه جنگندگی داشته باشند.

 

بطور کلی رمز موفقیت یک استارت اپ را چه میدانید؟ ایده خوب، سرمایه زیاد یا تیم قوی؟

اگر موارد خاص را در نظر نگیریم، پله شروع ایده و تیم قویست و پله بعدی سرمایه

 

استارتاپتان را در یک جمله تعریف کنید

خونگی های ناب و فینگرفود های خاص

 

هر نکته و موردی که فکر میکنید لازمه رو بیان بفرمایید……

از صمیم قلب آرزوی سلامت، بهروزی و موفقیت میکنم برای شما و تمامی کسانی که در این فضا فعالیت میکنند و یا به نحوی در راستای رشد و بهبود آن قدمی برمیدارند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها