رصد قیمت 100 کالای اساسی در یک سامانه

0
264
رصد قیمت 100 کالای اساسی در یک سامانه

دولت سامانه ای راه اندازی می کند که به وسیله آن می تواند قیمت 100 کالای اساسی و مورد نیاز مردم را رصد کند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، سامانه‌ای الکترونیکی از سوی دولت برای رصد یکصد قلم کالای ضروری و پرمصرف مردم در حال طراحی است که وظیفه اصلی راه اندازی آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد.

طبق اعلام وزارت صمت، تلاش می شود که این سامانه به صورت اپلیکیشن در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و قیمت عرف کالا را به صورت هفتگی با دامنه قیمت (کمینه و بیشینه قیمت) و مقایسه با قیمت عرف در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتواند اطلاعات لازم در اختیار قرار دهد.

گفتنی است، این سامانه در حالی طراحی و اجرا خواهد شد که دولت پیش از این دست به طراحی سامانه ای زده بود که از طریق آن شهروندان امکان خرید اینترنتی کالاهای اساسی را بدست می آوردند. البته تنها گوشت در این سامانه به فروش می رسد و هنوز دیگر کالاهای اساسی به این طرح راه نیافته اند.

این اقدامات دولت به منظور جلوگیری از گران شدن کالاهای اساسی و سواستفاده واردکنندگان از ارز دولتی است. دولت در سال جاری 14 هزار میلیارد تومان ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده که با دلار 4200 تومانی وارد کشور می شوند.

پیش از موج جدید گرانی ارز، کالاهای زیادی امکان بهره مندی از ارز دولتی برای وارد شدن به کشور را داشتند اما با رسیدن قیمت دلار به 12 تا 13 هزار تومان لیست کالاهای اساسی به 100 قلم کاهش یافت و امروز تنها 100 کالا امکان وارد شدن به کشور با استفاده از ارز دولتی را دارند.

کالاهای نیمه اساسی نیز توسط ارز نیمایی تامین سرمایه برای واردات می شوند و کالاهای لوکس نیز از نرخ آزاد ارز برای وارد شدن به کشور استفاده می کنند. همه این تدابیر دولت پس از اعمال فاز سخت تحریم های آمریکا علیه دولت اجرایی شده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها