روش هایی برای رفع صدای زیاد کامپیوتر

0
2059
روش هایی برای رفع صدای زیاد کامپیوتر

در حال کار با کامپیوتر هستید که سر و صداهای ناشی از فن و قژ قژ هایی که معلوم نیست دلیلش چیست، اعصابتان را به هم می ریزد. سر و صداهای کیس و اجزای آن دلایل متفاوت دارند، اما راه حل هایی برای رفع صدای زیاد کامپیوتر وجود دارد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که دوست دارید کامپیوتر خود را ساکت کنید، مقاله زیر برای شما مفید است.

رایانه های شخصی می توانند به دلایل مختلفی سر و صدا ایجاد کنند. اگرچه بسیار نادر است که این سر و صدا موجب حواس پرتی شما شود، اما اگر این موضوع شما را اذیت می کند، روش هایی برای کاهش نویز و سر و صدا در رایانه شما وجود دارد. اگر فکر می کنید که ممکن است ایراد از سخت افراز شما باشد، ابتدا با مراحل زیر علت سر و صدا را پیدا کنید.

کامپیوتر خود را خنک نگه دارید تا نویز کم شود

اگر فن رایانه شخصی شما سر و صداهای زیادی ایجاد می کند، این احتمال وجود دارد برای خنک کردن قطعات داخلی سیستم شما بیشتر کار می کند.  زیرا کار فن ها در کامپیوتر این است که سعی می کنند تا قطعات را در سیستم شما خنک نگه دارند. می توانید با دانلود برنامه Core Temp  که یک برنامه رایگان است و به شما امکان می دهد دما را از دسکتاپ ویندوز مشاهده کنید، متوجه شوید که اجزای رایانه شما چقدر گرم شده اند.

هسته های CPU بین 37 تا 45 درجه سانتی گراد را می توانند تحمل کنند، اما اگر دمای CPU بیشتر از 60 درجه شود، مسئله خنک سازی آن می تواند موجب شود که فن بیشتر از حالت عادی کار کرده و سر و صدا ایجاد کند. کاملاً طبیعی است که دمای این قطعه در هنگام انجام بازی یا انجام کارهای سنگین دیگر با کامپیوتر تا 80 یا 90 درجه سانتیگراد شود و با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه شود. البته  این اعداد به مدل CPU شما و اثر بخشی Heatsink و فن خنک کننده پردازنده بستگی دارد.

کامپیوتر خود را خنک نگه دارید تا نویز کم شود

داخل کیس را گردگیری کنید

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای بررسی این موضوع هنگامی است که دستگاه شما برای مدتی غیرفعال مانده باشد و هیچ برنامه ای مانند فتوشاپ و … نیز در پس زمینه در حال اجرا نباشد. در این حالت نیز اگر رایانه شما داغ کرد، بهتر است که ابتدا فضای داخلی آن را گردگیری کنید و هرگونه گرد و غبار را از داخل کیس پاک کنید. برای آشنایی با روش های تمیز کردن لپ تاپ نیز خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

همچنین سعی کنید که فضا یا اتاقی که در آن از رایانه شخصی استفاده می کنید را خنک نگهدارید. اطمینان حاصل کنید که فن رایانه روشن است یا خیر. اگر دستگاه تان را روی فرش قرار داده اید، سعی کنید که حداقل مقداری مقوا زیر آن قرار دهید تا ورودی فن گرد و غبار فرش را به داخل نکشد و فضایی برای عبور و مرور هوا داشته باشد.

داخل کیس را گردگیری کنید

سرعت فن را پایین بیاورید

اگر مطمئن هستید که  که رایانه شخصی شما در دمای معقول کار می کند، می توانید سرعت فن خود را تنظیم کنید. این کار معمولاً در BIOS انجام می شود ، اما سازنده مادربرد شما ممکن است یک برنامه داخلی در ویندوز را  به شما ارائه دهد که به شما امکان این را بدهد که سرعت فن را از خود دسکتاپ تغییر دهید. به هر روشی که این کار را نجام شود ، شما قادر خواهید بود سرعت حرکت فن را تغییر داده و سر و صدای آن را کم کنند.

یکی از روش هایی که این برنامه ها در اختیارتان قرار می دهند، کنترل دمای فن مبتنی بر نمودار است که در آن می توانید سرعت را بر اساس درجه حرارت برای هر فن متصل به مادربرد تنظیم کنید. سپس می توانید دمای آن را تنظیم کنید تا اجزای شما در دمای بالاتر با چه سرعتی کار کنند تا میزان سر و صدا کاهش پیدا کند.

سرعت فن را پایین بیاورید

فن کیس را تغییر دهید

اگر به این نتیجه رسیدید که روش های بالا جواب نمی دهد، راهش این است که فن خود را با یک فن بهتر جایگزین کنید تا سیستم ساکت تری داشته باشید. این کار را می توانید تنها پیچاندن چند پیچ در عرض چند دقیقه انجام دهید. فن های کیس قدرتمند و مشهوری در بازار وجود دارند که می توانید با توجه به میزان کار کشیدن خود از آنها استفاده کنید.

فن کیس را تغییر دهید

تعویض منبع تغذیه

منبع تغذیه ها نیز می توانند موجب ایجاد سر و صدا شوند. تعویض منبع تغذیه نیز می تواند کمک کند که سر و صدای کامپیوتر را کم کنید. البته برای تعویض این قطعه باید اندکی بیشتر هزینه کنید تا مورد مطلوبی پیدا کنید.

تعویض منبع تغذیه

کیس کامپیوتر را عوض کنید

همه کیس های کامپیوتری مناسب نیستند و برخی نیز پیچ های شل شده دارند که می تواند با حرکت فن به لرزش افتاده و صدا تولید کند. برای عملکرد بهتر سعی کنید کیسی مناسب بخرید که امکان ورود و خروج هوا نیز روی بدنه آن فراهم باشد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها