رونمایی ایرباس از نسل بعدی هواپیماهای مسافری بدون پنجره

0
1136
رونمایی ایرباس از نسل بعدی هواپیماهای مسافری بدون پنجره

شرکت ایرباس می‌خواهد شکل هواپیما‌های مسافربری را دگرگون کند.

به گزارش کالاسودا و نقل از CNET، از ابتدای دوران هواپیماهای مسافربری، شکل خود هواپیما‌ها دچار تغییر خاصی نشده و کمابیش ثابت بوده است.

همه‌ی هواپیما‌ها یک استوانه‌ی تو خالی، دو بال و یک دم دارند. البته که ایرودینامیک خیلی پیچیده‌تر از ان حرف‌هاست و یک هواپیمای بوئینگ 747 و داگلاس دی-سی 3 هیچ شباهتی به هم ندارند، اما به هر حال هر دوی آنها از یک فرمول ابتدایی پیروی می‌کنند.

این موضوع ممکن است روزی کاملا دگرگون شود و شما در وسیله‌ای قرار بگیرید که دقیقا نمی‌شود آنرا هواپیما خطاب کرد.

شانس این موضوع وقتی بیشتر شد که شرکت ایرباس در نمایشگاه هوایی سنگاپور، از یک طراحی یکپارچه رونمایی کرد.

این طرح که MAVERIC نام دارد، از یک ایده‌ی جذاب و جدید پیروی می‌کند و آن هم این است که قسمت بدنه و بال‌ها را به صورت یک تکه در بیاورد. البته این هواپیما در حال حاضر یک نسخه‌ی آزمایشی بسیار کوچک است.

این مدل طول 2 متری و پهنای 3.2 متری دارد و شرکت ایرباس تا الان آنرا کاملا محرمانه نگه داشته بود.

ظاهر این مدل که خیلی شبیه به پهپاد Stealth Bomber است، از یک ویژگی بزرگ بهره می‌برد که آن هم یک تکه بودن بدنه‌ی آن است. به این ترتیب هیچ خط اتصالی بین بال‌ها و بدنه وجود ندارد.

از مزایای این طراحی می‌توان به ساختاری منسجم تر، وزن کمتر، موتور‌هایی با صدای کمتر و همچنین مقاومت هوای کمتر که به مصرف بهینه تر سوخت منجر می‌شود، اشاره کرد.

ایرباس طراحی داخل کابین را به جای یک استوانه، مثل یک سالن بزرگ توصیف کرده است. به این ترتیب رفت و آمد در آن بسیار راحت تر شده و بسیار جا دار تر می‌باشد.

مسئله این است که قبلا هم چنین قول‌هایی را در مورد هواپیما‌های 747 و ایرباس A380 شنیده بودیم، اما در آخر این سازندگان فقط صندلی‌های بیشتر را در آنها زور چپانی کردند.

از طرفی این هواپیما پنجره نخواهد داشت که خیلی عجیب و شاید زننده به نظر برسد.

در هر صورت قطعا شما باید زمان بسیار زیادی را منتظر بمانید تا بلاخره این هواپیما را در ابعاد واقعی ببینید، البته اگر هرگز شاهد ساخته شدن نمونه‌ی واقعی آن باشیم. ایرباس هنوز زمان مشخصی را برای ساخت نمونه‌ی واقعی آن اعلام نکرده است.

لازم به ذکر است که شرکت بویینگ هم پیش از این با کمک ناسا یک هواپیمای آزمایشی یک تکه ساخته بوده که بین سال‌های 2012 تا 2013 چند پرواز آزمایشی داشت و تا به امروز خبری از نمونه‌ی واقعی آن نشده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها