ریجن یک کنسول چیست و چه اهمیتی دارد؟

0
1454

کالاسودا_ در هنگام خرید هر کنسولی،خصوصا PS4، یکی از مواردی که باعث سردرگمی خریداران می شود و بعضا دستمایه ی سواستفاده برخی فروشندگان قرار می گیرد، ناحیه یا ریجن ( Region ) کنسول است. می خواهیم با هم مفهوم ناحیه و تفاوت های آنان را بررسی کنیم.

انواع ریجن

قبل از اینکه بخواهیم درباره تفاوت بین ریجن ها صحبت کنیم، بهتر است که با آنها آشنا شویم. به دلیل سهم بیشتر PS4 در بازار ایران، ما نیز مبدا این مقاله را ریجن این کنسول در نظر گرفتیم و بر مبنای آن تقسیم بندی ها را ذکر کردیم. ده نوع ریجن وجود دارد، که نام پنج نوع آن را مشاهده می کنید:

CUH-1000A

کنسول های انتشار ژاپن (معروف به ریجن سه)

CUH-1001A

کسنول های انتشار آمریکا و کانادا (معروف به ریجن یک)

CUH-1002A

کنسول های انتشار استرالیا و اقیانوسیه (معروف به ریجن دو)

CUH-1003A

کنسول های انتشار انگلیس و ایرلند (معروف به ریجن دو)

CUH-1004A

کنسول های انتشار تایوان (معروف به ریجن سه)

شما برای خرید هر کدام از این کنسول ها کافی است شماره ریجن یا مطقه موردنظر خود را به فروشنده بگویید، زیرا که قیمت هر کدام از این شماره ها با دیگری متفاوت است، و همچنین گران ترین ریجن در بازار ایران کنسول ریجن یک می باشد.


 

دلیل دیگر اهمیت ریجن در بازی های آنلاین است که با هم به دلایل آن می پردازیم :

شاید اولین چیزی که برای یک بازیکن مطرح باشد نوع وصل شدن به سرور هایPlayStation Network  است، باید بگوییم که هیچ تفاوتی در نوع وصل شدن شما به سرور ها وجود ندارد و وضعیت به IP شما بستگی دارد، یعنی با توجه به IP کشور شما، کنسول سعی می کند که به نزدیک ترین سرور متصل شود، بنا براین در این مورد هیچ نگرانی وجود ندارد. البته باید بگوییم که در بخش خرید کارت PSN یا همان PlayStation Network تفاوتی وجود دارد و آن هم قیمت آن ها است، که شما اگر بخواهید از فروشگاه Playstation خرید کنید، قیمت کارت ها در ریجن یک ارزان تر از ریجن های دو و سه است.

خرید فیلم روی PS4 چندان در ایران مرسوم نیست اما یکی از کاربردهای ریجن در همین زمینه است. اکثر فیلم های PlayStation Store دارای قفل کشوری یا همان Region Lock می باشد، این بدین معنی است که شما برای مشاهده این فیلم ها حتما باید در آن کشور خاص (مثلا آمریکا) حضور داشته باشید، وگرنه کنسول به صورت خودکار جلوی شما را می گیرد، پس در این مورد نیز هیچ تفاوتی در ریجن ها وجود ندارد.

و پس از خرید کنسول، مهم ترین دلیل توجه به ریجن هماهنگی بازی ها با ریجن اکانت است. کنسول PlayStation تمامی بازی ها را به صورت منطقه آزاد عرضه می کند یعنی اینکه هیچ اهمیت ندارد که ریجن دستگاه شما چه چیزی باشد، البته ممکن است برخی از کمپانی های بازی سازی به درخواست خودشان بازی ها را ریجن لاک کنند ولی به صورت کلی تمامی بازی ها منطقه آزاد هستند و شما مشکلی در خرید بازی نخواهید داشت.

اصلی ترین تفاوت ریجن های Playstation بخش PSN است، زیرا که در هر ریجنی تخفیفات، تاریخ عرضه بازی ها و … متفاوت است، برای مثال ممکن است بازی در آمریکا عرضه شده باشد و شما ریجن کره جنوبی را داشته باشید، این به این معنی است که شما مقداری دیر تر بازی را دریافت خواهید کرد. همچنین همانطور که اشاره شد خرید کارت PSN نیز مقداری در ریجن یک ارزان تر است، همچنین اگر شما قصد خرید با کریدیت کارت خود (مثلا VISA CARD) را دارید، باید با توجه به همان کشور ریجن کنسول خود را تعیین کنید.

حالا می رسیم به یکی قوی ترین از شایعه های در مورد ریجن در بازار ایران :

آیا ریجن کنسول تفاوتی در قدرت سخت افزاری آن دارد؟

خیر ! تمامی ریجن ها دارای سخت افزار یکسانی هستند و میزان قدرت یکسانی دارند، همچنین از لحاظ ظاهری نیز تفاوتی با یکدیگر ندارند، پس شما در این مورد نیز نگران چیزی نباشید.
نکته آخر اینکه، ریجن اکانت PSN شما هیچ ربطی به ریجن دستگاهتان ندارد و شما می توانید آن را هر چیزی قرار دهید. این به این معنی است که شما می توانید ریجن خود را هر چیزی قرار دهید، به عبارت دیگر هنگامی که شما دارید اکانت درست می کنید ریجن خود را انتخاب می کنید، پس در صورتی که می خواهید از کریدیت کارت برای خرید استفاده کنید، ریجن اکانت خود را با کارت خود یکسان کنید تا اطلاعات به درستی ثبت شود.

شما طرفدار کدام کنسول هستید؟ این راهنما را برای دوستانتان ارسال کنید!

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها