زائران اربعین مراقب کلاهبرداری‌های تلفنی باشند

0
80

کلاهبرداران تلفنی با نزدیک تر شدن به ایام اربعین و حضور بیشتر زائران در کشور عراق روش های جدید را به کار برده اند تا جایی که پای پلیس فتا در این زمینه باز شده است.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، با نزدیک تر شدن به ایام اربعین و حضور بیشتر زائران در پیاده روی اربعین، کلاهبرداری‌های تلفنی اقدامات جدید را انجام داده اند به این صورت که با شماره‌ای خارج از ایران با مشترک تماس گرفته می شود و سپس تماس قطع می شود و فرد اگر با آن شماره مجدد تماس بگیرد این تماس‌های بین‌المللی باعث ایجاد هزینه‌های بسیاری برای مشترکان می شود.

این روش با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و به منظور کسب درآمد غیرقانونی از مشترکین اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی انجام می شود که در همین رابطه به پلیس فتا گزارشهایی درباره تماس‌های ناشناس با شماره‌های مشکوک داده شده است که باعث شده تا پلیس فتا در این زمینه وارد عمل شود.

«Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» مشکلی است که در سال های اخیر برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم  شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه ‌می‌کند (شماره‌های پرمیوم شماره‌هایی هستند که جهت ارائه سرویس خاصی ایجاد شده‌اند و هزینه‌ تماس با آن‌ها بیش‌تر از حالت معمولی است) و از آن‌ها به صورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کنند تا یک تماس از دست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود.

روش این کلاهبرداری به این صورت است که کلاهبرداران در ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می‌کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق، اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند به دلیل آن‌که این تماس‌ها از سرشماره‌های بین‌المللی برقرار می‌شود، به محض تماس هزینه‌های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می‌شود. در صورت برقراری تماس مجدد (Call Back) یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش‌تر ترغیب و هزینه بیش‌تری را به وی تحمیل کنند.

بر این اساس با توجه به اینکه در حال حاضر و به مناسبت ایام اربعین مسافران زیادی در کشور عراق به سر می برند ممکن است  بستگان این افراد درصورت مشاهده‌ تماس ازدست‌رفته فکر کنند این تماس از کشور عراق گرفته شده  است اما با توجه به سوءاستفاده مهاجمان از این موضوع توصیه می‌شود تا زمان اطمینان از شماره‌ شخص مورد نظر خود با شماره‌ از دست‌رفته تماس نگیرند. همچنین به این نکته توجه داشته باشند که کد کشور عراق ۹۶۴+ است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها