زمین لرزه مکزیک قابل پیش بینی بود ؟

0
416
زمین لرزه مکزیک قابل پیش بینی بود ؟|کالاسودا

زمین لرزه مکزیک قابل پیش بینی بود ؟|کالاسوداکالاسودا_زمین لرزه های پیاپی که دیشب و صبح امروز مکزیک را شوکه کردند ، خسارات بسیاری به این کشور تحمیل کردند. با این وجود،برخی کارشناسان معتقدند این زلزله قابل پیش بینی بود.

زمین لرزه ای که امروز به مکزیکو سیتی رسید، کمتر از دو هفته پیش  با قدرت ۱.۸ ریشتر به شهروندان پیش آگهی داده بود.  به عبارتی دیگر این دومین زلزله بزرگ  مکزیک  است که کمتر از دو هفته،اخیر آسیب های فاجعه باری را در پایتخت کشور ایجاد کرده است.این زلزله که از ظهر دیروز آغاز شد،  در حدود ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر آغاز شد و باعث فروریختن بسیاری از بزرگراه ها، ساختمان ها و برج های مسکونی شهر شد. بر اساس آمارها تا کنون بیش از ۵۰ نفر در جریان این زمین لرزه ها جان باخته اند.

اما جان بلینی، متخصص ژئوفیزیک و  زمین شناس آمریکایی معتقد است زلزله هفته های گذشته نوعی پیش آگهی برای زلزله کنونی بود . وی معتقد است قابلیت پیش بینی این زمین لرزه کاملا ممکن بود .

بر اساس نقشه های زمین شناسی و داده های تکنولوژیک ، وضعیت گسل ها در مکزیک به شدت فعال است.این کشور در مرزهای خود  سه قطعه پوسته زمین شناسی خطرناک دارد، که پازلی را تشکیل می دهند که به شدت خطرناک است .  این صفحات تکتونیکی در غرب مکزیک و در حساس ترین بخش مرز این کشور قرار دارند . بلینی می گوید: “این که آیا گسل های گسسته به نوعی زمین لرزه خطرناک تبدیل می شوند قابل پیش بینی نیست . اما این صفحات سطح ریسک پذیری زمین لرزه را افزایش می دهند.

مکزیک در مرز ۳ صفحه تکتونیکی قرار دارد؛ صفحه Cocos، صفحه آمریکای شمالی و صفحه اقیانوس آرام . بر همین اساس ، مکزیکو به شدت در برابر حملات زمین شناسی آسیب پذیر است .

شاید در نگاه اول زلزله های اخیر نسبت به هم بی ارتباط به نظر برسند، اما زلزله ۸ سپتامبر  تنها ۴۰۰ مایل با کانون زلزله کنونی فاصله دارد بنابراین  حتی به صورت غیر مستقیم ، ارتباط این دو زلزله با یکدیگر نامحتمل نیست.

نکته عجیب دیگر در مورد این زلزله به تاریخ وقوعش باز می گردد.زلزله امروز درست در سالگرد زلزله مکزیک در سال  ۱۹۸۵ رخ داد . زمین لرزه ای که طی آن حدود ۱۰،۰۰۰ نفر کشته شدند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها