ساخت اولین سوپر کامپیوتر ایران

0
900
ساخت اولین سوپر کامپیوتر ایران

اولین سوپر کامپیوتر ایران از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری دو دانشگاه ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، سوپر کامپیوترها در دنیای فناوری جایگاه ویژه ای دارند و در کشورهای پیشرفته از این سخت افزارها به منظور اجرای پروژه های بزرگ در حوزه های فضایی بهره گیری می شود.

در ایران هنوز به سوپر کامپیوتر دست یافته نشده است. اما حالا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده که قرار است اولین سوپر کامپیوتر ایرانی ساخته شود.

«نصراله جهانگرد» در همایش کلان داده TOPHPC با اشاره به اهمیت قدرت پردازش‌های پیشرفته و سوپر کامپیوترها گفت: در کشور ما در حوزه فضایی، هوایی، مدیریت بحران، بخش نفت و صنایع بانکی نیازمند پردازشگرهای پیشرفته با ظرفیت پردازش بالا هستیم که تولید و استفاده از آنها نیازمند سرمایه گذاری عظیم و ضروری است.

معاون فناوری‌های نوین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر نیازمندی بازار ایران به سوپر کامپیوترها گفت: بازاری پیش رو در سطح ملی در چند سال اخیر به موضوع سوپر کامپیوترها توجه اساسی داشته و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال دستیابی به پردازشگرهای قدرتمند با ظرفیت پردازش چندین پتابایت در ثانیه با حمایت و سرمایه گذاری در دو دانشگاه در کشور است تا این هدف بزرگ محقق شود.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص زمان مشخص ساخت این سخت افزار یا مراحلی که تاکنون طی کرده اطلاعات خاصی ارایه نداده است.

همچنین جهانگرد نامی از دو دانشگاهی که برای ساخت سوپر کامپیوتر ایرانی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری می کنند به میان نیاورده است.

یادآور می شود، بزرگترین سوپر کامپیوتر جهان سال گذشته در آمریکا رونمایی شد. واشنگتن و توکیو در زمینه تولید سوپر کامپیوتر یا همان ابر رایانه با یکدیگر رقابت دارند. آمریکا معتقد است که قدرتمندترین ابررایانه را تولید کرده و ژاپن ادعا دارد که سریعترین سوپر کامپیوتر به این کشور تعلق دارد.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها