ساخت ربات جراح قلب در ایران

0
771
ساخت ربات جراح قلب در ایران

ایران در ادامه ساخت ربات های کارآمد دست به ساخت ربات جراح قلب زده که جراح اصلی قلب تپنده را در جراحی همراهی می کند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ربات های جراح این روزها در جهان در حال پیشرفت هستند به گونه ای که به بازوی توانمند پزشکان جراح تبدیل شده اند و ایران هم در این زمینه تلاش دارد از دنیا عقب نماند.

ربات جراح چیست؟

ربات جراح به رباتی گفته می شود که با استفاده از تکنولوژی در بسیاری از موارد جای پزشکان جراح را می گیرد. ، در دهه هاي اخير ربات جراح برای نخستین بار در جراحي آندوسكوپيك به کار گرفته شد و در آن با ايجاد چند برش كوچك بر روي بدن بيمار و از طريق كنترل ويدئويي، جراح مي تواند اعمال جراحي را انجام دهد. پس از آن جراحی رباتیک گسترش یافت به گونه ای که در روش های جدید جراح قادر است بدون حضور بر بالين بيمار و از راه دور و با ديد سه بعدي و كنترل بازوهاي ربات كه داراي دامنه حركتي شبيه دست و مچ انسان است، عمل جراحي را انجام دهد.

معروفترین ربات جراح جهان

معروفترین ربات جراح در جهان روبات داوینچی است. این ربات سال گذشته توسط ابرشرکت «اینتویتیو سرجیکال» ساخته شد. این ربات امکان کار کردن با سه ابزار را فراهم می‌کند. داوینچی بدون باز کردن شکم در انواع جراحی‌ها مانند جراحی عمومی تا جراحی قلب و اورولوژی و حتی در جراحی‌های زنان و زایمان کاربرد دارد. ربات داوینچی، به چهار بازو مجهز است. ا‌ین ربات می تواند بافت مورد نظر برای جراحی را برش دهد و در این رابطه از دوربین سه بعدی خود برای فیلمبرداری در بدن استفاده می کند.

معروفترین ربات جراح ایران

از سال گذشته در ایران هم یک ربات جراح با نام سینا ساخته شده که توانست جایزه بهترین طرح کارآفرینی چین را در سال ۲۰۱۸ کسب کند. سینا در جراحی های بخش شکمی به کار گرفته می شود و ابتدا در سال ۱۳۹۳ در نمایشگاه اینوتکس (inotex) رونمایی شد. سینا از دو بخش تشکیل شده که بخش اول دستگاه تحت نظر پزشک و کنترل او دستورات را به ربات می‌فرستند. بخش دوم در کنار بیمار قرار دارد که به اجرای جراحی با برش‌های کوچک می پردازد.

ساخت ربات دستیار جراح قلب در ایران

در جدیدترین اقدام ایران در ساخت ربات های جراح، دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد. با استفاده از این ربات، جراح می‌تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک (دسته) ربات را هدایت کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد. این ربات همزمان با ضربان قلب حرکت می‌کند. این ربات دستیار می‌تواند تمام حرکات قلب را تقلید کند و با قلب جلو و عقب شود. ربات دستیار جراح قلب، همچنین می‌تواند در جراحی‌های قفسه سینه و داخل شکم بکار گرفته شود. این ربات تا 5 درجه آزادی عمل دارد و دو بازوی رباتیک در کنار هم می‌توانند تا 10 درجه آزادی عمل داشته باشد. این ربات دستیار جراح، در دو نسخه قدیمی‌تر بزرگ‌تر و جدیدتر کوچک‌تر ساخته شده است.

 

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها