سهم 60 درصدی فیشینگ از جرائم سایبری

0
142

جرائم سایبری یا همان جرم های فضای مجازی در حوزه های بسیاری رخ می دهد اما حجم قابل توجهی از آن ها مربوط به کلاهبرداری اینترنتی یا فیشینگ است.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، طبق اعلام پلیس فتای ایران در فضای سایبری پنج جرم در رتبه های اول قرار دارند اما اولویت اول در این جرائم، فیشینگ است.

کلاهبرداری اینترنتی، مزاحمت اینترنتی، دسترسی غیرمجاز به داده ها (حک)، هتک حیثیت و نشر اکاذیب جزو جرایم اول دنیای مجازی در ایران محسوب می شوند. این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از جرایم فضای سایبری در ایران، متوجه حوزه اقتصادی است و شامل همان دو جرم برتر برداشت اینترنتی غیرمجاز و کلاهبردای اینترنتی می شود.

تاکنون پلیس فتا اثبات کرده که قدرت کشف ۷۷ درصد از فیشینگ ها را دارد و در تلاش است که باقی درصد را نیز کسب کند.

این آمار در حالی منتشر می شود که چند روز گذشته پلیس فتای شیراز اعلام کرد که  بزرگ‌ترین باند فیشینگ (کلاه‌برداری اینترنتی) شامل هشت نفر کشف و فروپاشی شد که یکی از اعضای این باند از استان فارس و بقیه از استان‌های دیگر بوده اند.

همچنین در مورد فیشینگ یا همان کلاهبرداری اینترنتی اگر بخواهید آماری کسب کنید باید بدانید که آمار دقیقی از میزان فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی وجود ندارد.

اما در کل گفته شده که در یک سال گذشته حدود پنج هزار فیشینگ در کشور شناسایی شده که یک چهارم آن (۲۵ درصد) مربوط به تیرماه 98 است.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ به سرقت اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از راه جعل یک وب‌سایت، پیامک و آدرس ایمیل گفته می‌شود. کلاهبرداران اینترنتی پس از دریافت این اطلاعات به راحتی می‌توانند حساب‌های بانکی افراد را خالی کنند.

این روزها فیشینگ به سرعت در ایران در حال رشد است و کلاهبرداران برای فیشینگ و خالی کردن حساب مردم از موضوع های جذاب و به روزی که دغدغه مردم است مانند کارت سوخت، قطع یارانه، سبد حمایتی خانوار و خرید شارژ اینترنت رایگان سوءاستفاده می‌کنند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها