سوسک های رباتیک با قابلیت حرکت زیر آب معرفی شدند

0
571

کالاسودا_سوسک های رباتیک با قابلیت حرکت زیر آب معرفی شدند. این سوسک های رباتیک را می توان هم ترسناک در نظر گرفت و هم جالب.

گروهی از پژوهشگران آمریکایی نوعی جدید از سوسک های رباتیک را طراحی کرده اند که می تواند در خشکی حرکت کند. این سوسک هوشمند می تواند برای اکتشافات دریایی بسیار جذاب باشد.

پژوهشگران این  سوسک رباتیک را به نوعی ارتقا داده‌اند که می‌تواند در خشکی راه برود، بر سطح آب شنا کند و یا تا هر زمان که لازم باشد، زیر آب حرکت کند.

جالب است بدانید که سوسک ها می توانند برای مدت ۳۰ دقیقه زیر آب زنده بمانند. اما اکنون سوسک رباتیک محققان دانشگاه هاروارد می تواند این کار را بهتر انجام دهد.

اما این میکروربات جذاب  چه ویژگی هایی دارد؟

این سوسک هوشمند از پدهای چند کاره استفاده می کند

پدهای میکروربات با تکیه بر تنش سطحی کار می کنند

جالب است بدانید زمانی که HAMR باید شنا کند، تنش سطحی قابلیت شناوری را ایجاد می کند

برای روی آب ماندن، این میکروربات، تنش سطحی با اعمال ولتاژ سطح آب ایجاد می کند

این فرایند electrowetting نامیده می شود که در واقع همان کاهش زاویه تماس میان ماده و سطح آب تحت یک ولتاژ اعمال شده، است.

 این تغییر زاویه تماس، شکافتن سطح آب را برای اشیاء آسان تر می کند

این ربات جذاب تنها ۱.۶۵ گرم ( حدود وزن یک گیره بزرگ کاغذ) وزن دارد

این ربات  می تواند ۱.۴۴ گرم بار اضافی را بدون فرو رفتن در آب حمل کند و یا پاهای خود را با فرکانس ۱۰ هرتز در آب بچرخاند

HAMR جالب است بدانید این سوسک هوشمند برای راه رفتن در زیر سطح آب نیز از همان روش راه رفتن بر خشکی استفاده می کند و به همان اندازه متحرک است

 اما برای بازگشت به خشکی با چالش بزرگی از نیروی اعمال شده توسط آب مواجه می شود.

نیروی کششی سطحی آب که دو برابر وزن ربات است، ربات را پایین می کشد و علاوه بر این، گشتاور القا شده، موجب افزایش شدید اصطکاک بر پاهای عقب ربات می شود.

پژوهشگران امیداورند که در گام های بعدی بتوانند حرکت HAMR را بیشتر تقویت کنند و روشی برای بازگرداندن این ربات به خشکی بدون استفاده از یک رمپ (سطح شیب دار) و احتمالا با استفاده از چسبندگی های الهام گرفته از بدن مارمولک و یا اعمال مکانیزم های پرش پیدا کنند.

نظر شما چیست؟ آیا سوسک های رباتیک می توانند برای همه مخاطبان جذاب و کاربردی باشند؟ اساسا استفاده از سوسک های رباتیک چه جذابیت ها و یا معایبی خواهد داشت؟