سونی، از کتری های برنجی تا گوشی های هوشمند

0
1340

سونی، از کتری های برنجی تا گوشی های هوشمند

 

 احتمالا شما هم با شنیدن نام سونی تصاویر زیادی از مقابل چشمانتان عبور می کند، تلویزیون، لوازم خانگی، تبلت، گوشی، ساعت های هوشمند. حتما شما هم رادیو ها و فلاپی دیسک ها را خاطرتان هست، قطعا واکمن ها را فراموش نکرده اید. سونی برای خیلی ها یک اسم نوستالژیک است، یادآور کنسول های بازی و سرگرمی های دوران نوجوانی و حتی کودکی، عاملی که سبب می شود با تمام فراز و نشیب هایی که پشت سر گذاشته کماکان برندی ماندگار در ذهن ها باشد. اگر تا پایان با ما همراه باشید فعالیت های این شرکت را از ابتدا تا کنون با هم مرور خواهیم کرد.

 

تاریخچه سونی

از این جا شروع کنیم که دفتر مرکزی این شرکت توسط دو مهندس ژاپنی ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا  در شهر میناتو کشور توکیو تأسیس شد، آن هم در هفتم می ۱۹۴۶ درست زمانی که تنها یک سال از جنگ جهانی دوم می گذشت. موریتا از کودکی علاقمند به وسایل الکترونیکی بود و پس از این که در سال ۱۹۴۴ از رشته فیزیک دانشگاه اوساکا فارغ التحصیل شد به ارتش ژاپن پیوست و در جنگ جهانی دوم برای این کشور خدمت کرد. زمانی که به گروه فوق سری “کمیته تحقیقات جنگ” ملحق شد با ماسارو ایبوکا آشنا گردید. همان جا بود که از تأسیس شرکتی جدید صحبت کردند و با وجود اختلاف سنی زیاد، تصمیم گرفتند برای تحقق آرزو هایشان سخت تلاش کنند. سونی، شرکت نام آشنای امروز، در سال های ابتدایی فعالیت خود را از یک تعمیرگاه کوچک رادیو با ۸ کارمند شروع کرد. نام سونی در آن سال ها توکیو تسوشین کوگیو کِی‌کِی (Tokyo Tsushin Kogyo K.K) بود که به اختصار توتسوکو (Totsuko) خوانده می شد.

این دو مهندس ژاپنی ارائه تکنولوژی های نو را مهم ترین هدف خود قرار دارند و تصمیم گرفتند تمرکزشان را بر تولید آنچه بدان نیاز دارند بگذارند، خود در عرصه های مختلف پیشگام باشند و وابستگیشان را از دیگران قطع کنند. شعار شرکت سونی like no other (مثل هیچکس) و انجام غیرممکن ها، ادعای آن ها را به خوبی ثابت می کند و گواهی بر بلند پروازی هایشان است.

یک پلویز برقی نخستین تولیدی این شرکت بود، نوعی کتری برای پخت برنج که باعث می شد برنج نه خشک باشد نه خمیر، چیزی که حتی پایش به بازار هم باز نشد، بهرحال جنگ بود و برنجی برای خوردن وجود نداشت به همین خاطر این محصول به سادگی کنار زده شد! چندی بعد، درست زمانی که جنگ پایان یافته بود مهندسین ژاپنی یک بالش الکتریکی تولید کردند، این نخستین محصولی بود که با نام این شرکت راهی بازار می شد هرچند موفقیتی به همراه نداشت. در سال ۱۹۵۰ توتسوکو (همان سونی مشهور) نام خود را به عنوان اولین تولید کننده ضبط صوت ثبت کرد اما این تولید که تایپ جی (Type-G) نام داشت تنها در اختیار سازمان های دولتی قرار گرفت و نتوانست آن طور که باید سر و صدا به پا کند، در این زمان تعداد کارمندان شرکت به بیش از ۱۰۰ نفر می رسید.

سال ۱۹۵۷ را می توان نخستین حضور پررنگ این شرکت در بازار های جهانی دانست، در این سال نام سونی کم کم بلند شد و مردم آن را به عنوان تولید کننده اولین رادیو ترانزیستوری جیبی دنیا به زبان آورند؛ در همین زمان بنیانگذاران این شرکت تصمیم گرفتند بعد از ۱۲ سال نام تجاری جدیدی انتخاب کنند، نامی که همه جا به یک شکل خوانده شود و به تمام زبان های دنیا به راحتی قابل تلفظ باشد و این شد که از ترکیب کلمه انگلیسی (Sonny) به معنای پسر بچه! که در آن زمان بسیار رایج بود و کلمه لاتین (Sonus) به معنی صدا، نام سونی شکل گرفت. موریتا نام سونی را این گونه تفسیر می کند: ” پسرانی پرشور که در زمینه صدا و تصویر فعالیت می کنند”.

با انتخاب نام سونی، این شرکت رفته رفته به تجارت با ایالات متحده ترغیب شد و راهش را به این کشور باز کرد. سال ۱۹۶۰ بود که موریتا اولین دفتر خود را در ایالات متحده دایر کرد و با تکنولوژی های جدید مخاطبانش را غافلگیر نمود. رادیو های ترانزیستوری سونی به چنان محبوبیتی در میان نوجوانان امریکایی رسیدند که فروششان از صد هزار دستگاه در سال های نخست به ۵ میلیون در سال ۱۹۶۸ ترقی یافت! چنین استقبالی این باور را بیش از پیش در مهندسین ژاپنی زنده کرد که می توانند فاتح میدان باشند!

از دهه ۶۰ آن ها به این نتیجه رسیدند که رادیو به تنهایی مردم را راضی نمی کند، به فکر تصویر افتادند و از نخستین ابداعات ویدئویی رونمایی کردند. از این پس سونی با موفقیت های پی در پی خود را ثابت کرد. نخستین تلویزیون تمام ترانزیستوری جهان را با نام TV8-301 در سال ۱۹۶۰ عرضه کرد و نخستین دستگاه ضبط ویدوئی ترانزیستوری را در ۱۹۷۱ ابداع نمود. سال ۱۹۷۶ بود که ایبوکا خود را بازنشسته کرد و دوست قدیمی اش را تنها گذاشت بنابراین موریتا مدیرعامل شد و با دیگر کارمندانش راهش را ادامه داد. واکمن ها به عنوان مشهورترین ابداع سونی برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ راهی بازار های جهانی شدند. عرضه نخستین دستگاه های پخش سی دی، فلاپی دیسک ها، اولین تلویزیون های رنگی Trinitron، در کنار ده ها ابداعات دیگر سونی را در دهه ۷۰ و ۸۰ یکه تاز صنعت صدا و تصویر کرد.

این شرکت در دهه ۹۰ تمرکزش را بر بازی گذاشت و پلی استیشن را برای بار نخست در سال ۱۹۹۴ در ژاپن و سپس اروپا و امریکا عرضه کرد. این کنسول بازی چنان محبوب شد که سونی هیچگاه دست از ساخت سری جدید آن برنداشت و هنوز که هنوز است پلی استیشن ها پرفروش هستند. دوربین های دیجیتال، لپ تاپ های وایو و سگ های رباتیکی که قادر به ابراز احساساتشان بودند از دیگر ابداعات دهه ۹۰ به شمار می روند. این دهه چندان برای سونی جالب نبود و راه را برای پیشی گرفتن شرکت های کره ای باز کرد.

 درحالی که در دهه نود شرکت های زیادی به ابداعات جدید در زمینه موبایل دست زده بودند، سونی حرفی برای گفتن نداشت و تقریبا زمین بازی را ترک کرده بود. مشاهده موفقیت های چشمگیر رقبا، سونی را به خود آورد و این شد که از سال ۲۰۰۰ با مشارکت شرکت سوئدی اریکسون فعالیتش را درعرصه موبایل آغاز کرد. اریکسون در کنار نوکیا و موتورولا از پیشگامان آن زمان موبایل شناخته می شد. آنچه این همکاری را رقم زده بود تخصص سونی در عرصه الکترونیک و تسلط اریکسون بر دنیای ارتباطات بود. تلاش های مشترک این دو شرکت با عرضه اولین تلفن های هوشمند Sony Ericsson T68i به بار نشست و توانست نام سونی را مجددا زنده کند و سهم سونی از بازار جهانی که به کمتر از یک درصد رسیده بود را افزایش دهد. آن ها بر کیفیت دوربین موبایل های تولیدیشان تمرکز کردند، در واقع رقابت سونی و نوکیا در این زمینه بسیار سخت شده بود به طوری که مخاطبان چشم به راه بودند ببینند کدام شرکت دوربین های قوی تری ارائه می دهد، زمانی که سونی تمام تمرکزش را بر دوربین گذاشته بود آیفون دنیای موبایل را دگرگون کرد و با سیستم عامل IOS همه را بهت زده نمود. با شرایط ایجاد شده و روی کار آمدن اندروید، کار سونی سخت تر از قبل شد. به همین خاطر سونی با تولیدات قبلی اش خداحافظی کرد و تولیدات اندرویدی خود را آغاز نمود. کاملا برای سونی مشهود بود که جز این راهی برای پیشرفت نیست. در سال ۲۰۱۱ سونی تمام سهام اریکسون را خرید و زیرشاخه ای را با نام ارتباطات همراه سونی (Sony Mobile Communication) ایجاد کرد.

شاید خبر بمباران هیروشیما به تنهایی برای فلج کردن اراده دو مهندس ژاپنی کافی بود ضمن این که ژاپن به حیث تکنولوژی از کشور های غربی بسیار عقب مانده بود، با تمام این ها تعمیرگاهی کوچک با ۸۰ کارمند در توکیو اکنون به شرکتی چندملیتی در ۷۰ کشور دنیا با ۱۰۸۰ شرکت تابعه و ۷۰۰۱۸۹ کارمند تبدیل شده است به طوری که ۶۰ درصد کارکنان این شرکت در کشور هایی غیر از ژاپن مشغولند، سونی به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات الکترونیکی شناخته می شود و به همراه سامسونگ و ال جی در صف برترین عرضه کنندگان تلویزیون جهان قرار دارد.

ارزش برند

همه رقیبان بزرگ دنیا تمام تلاششان را به کار می گیرند تا بتوانند در لیست ۱۰۰ برند برتر سال خود را جای دهند، برای تحقق این امر به نوآوری های جدید دست می زنند و سعی می کنند با ارائه محصولاتی متفاوت و کاربرپسند سهم خویش را از بازار جهانی به حداکثر برسانند. ارزش گذاری برند های مختلف هر سال توسط مؤسسه های زیادی انجام می گیرد که یکی از معتبرترین آن ها را می توان فوربز (Forbes) دانست. فوربز امسال (۲۰۱۸) هم لیستی را منتشر نموده و ۱۰۰ برند برتر جهان را معرفی کرده است. طبق این گزارش، سونی با ارزش برند ۱۰.۲ میلیارد دلاری، درآمد ۶۲.۸ میلیارد دلاری و رشد ۲۳ درصدی در رتبه ۶۳ قرار دارد که اگرچه جزو ۱۰۰ برند برتر است اما با رقیبانی چون اپل، گوگل و سامسونگ بسیار فاصله گرفته است. اگر مقایسه ای داشته باشیم با اپل که با ارزش ۱۸۲.۸ میلیارد دلاری و رشد ۸ درصدی در صدر این لیست است و برای هشتمین سال متوالی بهترین جای جدول را از آن خود کرده، متوجه می شویم جایگاه سونی آنجا که باید نیست. این درحالی است که در سال گذشته (۲۰۱۷)، سونی با رشد ۲ درصدی و ارزش برند ۸.۴۷۴ میلیارد دلاری در جایگاه ۶۱ قرار داشت. بنابراین طبق آمار ها از جایگاه سال قبلش نیز پایین تر رفته است و شاید حاکی از آن است که وقت یک تغییر اساسی در شرکت سونی فرارسیده است.

اگرچه سونی در بخش بازی و سرگرمی خود بسیار موفق کرده است و با افزایش سود همراه بوده اما چند سالی است در بخش تلفن همراه متضرر می شود، به طوری که آمار های فروش گوشی های هوشمند سونی در ۴ ماه پایانی سال ۲۰۱۷ بسیار شوکه کننده بود و شاید بتوان حوزه موبایل را در رکود ارزش برند سونی دخیل دانست.

آنچه سبب شده محصولات سونی این چنین شناخته شده باشند

سونی نیز همچون دیگر برند ها روز های خوب و بد زیادی داشته؛ از اواسط دهه ۵۰ که دنیا سونی را شناخت گرفته تا دهه ۸۰ که اوج درخشش بود و در هر خانه ای حتما محصولی از سونی به چشم می خورد تا دهه ۹۰ که از رقیبانش عقب افتاد و جایش را به کره ای ها داد. این برند خلاقیت در تکنولوژی، نوآوری در برنامه ریزی محصولات و خلاقیت در بازاریابی را همیشه سرلوحه خود قرار داده و شکست را چون پلی برای رسیدن به موفقیت باور داشته است. بی انصافیست اگر سونی را از برترین های جهان ندانیم، همه ما حداقل با چند محصول این برند سال ها زندگی کرده ایم. محبوبیت سونی غیرقابل انکار است، این محبوبیت از اعتبار می آید و اعتبار حاصل سال ها تلاش در راستای ارائه خدمات مناسب است. آنچه سونی بدان تأکید زیادی داشته و سبب شده به عنوان بهترین تولید کننده از آن یاد شود به شرح زیر است:

  • نیروی انسانی

 شرکت سونی با تأکید بر ایجاد فرصتی برابر برای همه کارکنان، تلاش می کند همه افراد اعم از مدیران و کارکنان بتوانند نظرات خود را کاملا آزادانه بیان کنند و ارتباطی نزدیک با هم داشته باشند و بر این باور است ایجاد محیطی دوستانه و امن بهترین زمینه را برای رسیدن به موفقیت های کلان فراهم می سازد. سونی بر منابع انسانی خود بسیار تأکید دارد و همواره تلاش می کند با در نظر گفتن ارزش های اخلاقی و فرهنگی مناسب، بهترین شرایط و محیط را برای کارکنانش فراهم سازد. این شرکت در کنار نوآوری، کیفیت و اعتبار، نیروی انسانی را از دیگر سرمایه های ارزشمندش می داند. کارکنانی که فناوری و یا ارزشی برای شرکت ایجاد می کنند جایزه MVP دریافت می نمایند، عاملی که تلاش را به بخش جدایی ناپذیر کارکنان سونی بدل ساخته است. طبق آمار سال ۲۰۰۵ تعداد کارکنان زنی که در شرکت سونی ژاپن، امریکا و اروپا مشغول به فعالیتند به ترتیب ۱۹، ۳۸ و ۳۸ درصد می باشد.

  • تأکید بر یادگیری و خلاقیت

همه ما ژاپنی ها را به عنوان افرادی سختکوش و علاقمند به کار های مشارکتی و گروهی می شناسیم، با این حال برخی ها بر این عقیده اند که ژاپنی ها گرچه بسیار مصصم و با پشتکارند و فعالیت های گروهی را ترجیح می دهند اما آنطور که باید اهل خلاقیت نیستند. به همین دلیل مدیران سونی افزایش خلاقیت را در اولویت گذاشتند و سعی کردند شریط را طوری فراهم کنند که همه کارکنان علاوه بر این که با هم در راستای هدف تلاش می کنند بتوانند استعداد هایشان را شکوفا کنند و ایده هایشان را به راحتی بیان نمایند. مدیران سونی اعتقاد دارند تمام کارکنان تا زمانی که اشتباهشان تکراری نیست نباید نگران باشند و کارکنانشان را به این باور رسانده اند که اشتباه بخشی از یادگیری است و هر شکست تجربه ای ارزشمند. سونی با در نظر گرفتن پاداش هایی برای کار های گروهی به خوبی نشان داده است تأکیدش بر تلاش های همگانی و عملکرد های گروهی است.

  • استراتژی های جدید

سونی پس از هر شکست سعی می کند استراتژی های جدیدی بچیند و تمرکزش را بر مسائل مهم تر بگذارد تا آن اشتباه دیگر تکرار نشود. این برند پس از شکستش در اوایل دهه ۸۰ (درست زمانی که قرار بود یک ویدئو خانگی را به عنوان تولید جدید با نام بتاماکس راهی بازار کند شرکتی دیگر از محصولی مشابه تحت نام VHS رونمایی کرد و آن را به نام خود ثبت نمود)، ۴ استراتژی جدید برای شرکت لحاظ کرد:

  • تولید محصولاتی متنوع: سعی کرد تمرکزش را بر ایجاد تولیدات متنوع تر و خلاقانه تر و متناسب با نیاز مشتری بگذارد.
  • تولید در خارج: هدف از این استراتژی کاهش هزینه های شرکت بود که البته به نتیجه دلخواه نرسید، از آنجا که محصولات سونی مونتاژ های پیچیده و خاصی داشتند، با انتقال به خارج بر هزینه هایشان افزوده شد و نرخ بازگشت تولیدات سونی و نارضایتی کاربران افزایش یافت.
  • ادغام با صنعت نرم افزار: به دنبال این استراتژی بازی های ویدیوئی و رایانه ای شکل گرفتند.
  • تبدیل کردن سونی به شرکتی وطنی از دیگر استراتژی هایی بود که سونی در پیش گرفت.
  • استفاده حداکثری از فرصت ها

در دهه هشتاد که سونی بسیار در زمینه الکترونیک قوی شده بود و محصولاتش توجه همگان را جلب نموده بود، این برند با پی بردن به این که نرم افزار می تواند در کنار الکترونیک موفقیت چشم گیری بیافریند فرصت را از دست نداد و در سال ۱۹۸۸ شرکت CBS که امروزه با نام Sony Music شناخته می شود را خریداری کرد، یکسال بعد سونی شرکت کلمبیا پیکچرز (Colombia pictures) امریکا را نیز خریداری کرد و Sony Pictures را راه اندازی نمود و بازار را در آن زمان به دست گرفت.

  • هم افزایی نرم افزار ها و سخت افزار ها

سونی که خود را با تولید محصولات صوتی تصویری به همگان ثابت کرده بود زمانی که متوجه شد بازی و سرگرمی با استقبال خوبی همراه است به این فکر افتاد که بازی هایی که قابل اجرا بر این سیستم های صوتی-تصویری هستند را ابداع نماید، با ادغام کردن نرم افزار های بازی با سخت افزار ها، فروش سخت افزار های سونی به حداکثر رسید و سبب شد سونی در جایگاه بهترین تولید کننده محصولات سرگرمی و تفریحی جای خوش کند.

مدیران شرکت سونی

ماسارو ایبوکا

ایبوکا مهندس جوان ژاپنی و یکی از بنیانگذاران شرکت سونی، در ۱۱ آوریل سال ۱۹۰۸ در شهر نیکو ژاپن متولد شد. اختراع محصولی در زمینه روشنایی نئون در سن ۲۱ سالگی کافی بود تا همه او را نابغه صدا بزنند. ایبوکا همواره تأکید به انجام کار هایی داشت که دیگران قادر به انجامش نیستند و به گونه ای کار می کرد انگار مأموریتی جز تولید فناوری های جدید ندارد.این مهندس ژاپنی که ۱۲ سال از موریتا بزرگتر بود پس از این که در بحبوحه جنگ به کمیته فوق سری “کمیته تحقیقات جنگ” پیوست، با ملاقات موریتا متوجه شد او همانی است که می تواند در رسیدن به رؤیاهایش کنارش باشد و آنجا بود که ایده تشکیل مغازه ای کوچک برای تعمیر رادیو شکل گرفت.

آکیو موریتا

موریتا که به عنوان سرمایه گذار اصلی شرکت سونی شناخته می شود، متولد ۲۶ ژانویه سال ۱۹۲۱ در ناگویای ژاپن و در خانواده ای ثروتمند است. پدرش انتظار داشت موریتا که از ۴ خواهر و ۱ برادر خود بزرگتر بود، به عنوان فرزند ارشد، صنعت نوشیدنی پدر را بچرخند اما موریتا راهش جدا بود و علاقمند به وسایل صوتی الکتریکی. او که همیشه رؤیای ساخت گرامافون الکتریکی را در سر می پروراند فیزیک را در دانشگاه انتخاب کرد. موریتا به هنگام تأسیس سونی جوان ۲۳ ساله ای بود و کاملا آشنا به غرب و مسلط به زبان انگلیسی. او سعی کرد با کشور های دیگر ارتباط نزدیکی برقرار کند به همین خاطر، از موریتا با نام چهره سونی در کشور های غرب به ویژه امریکا یاد می شود. موریتا در سال ۱۹۷۶ مدیر عامل سونی شد و در تمام مدت برای رساندن این شرکت به جایگاه برتر جهان سخت کوشید.

نوریا اوگا

در سال ۱۹۸۹ Norio Ohga که قبل از این یکی از مدیران ارشد شرکت سونی به شمار می رفت به عنوان مدیرعامل انتخاب گردید و بزرگترین خرید شرکت سونی در همین سال با خرید کلمبیا پیکچررز (Columbia Pictures)، یک شرکت سینمایی بزرگ امریکایی، محقق گردید. اوگا را به واسطه تلاش های بی نظیرش در راستای تولید دیسک فشرده (CD) و تحول دنیای موسیقی، “پدر سی دی” لقب می دهند.

نوبویوکی ایدی

در سال ۱۹۹۹ درست زمانی که موریتا مؤسس سونی فوت شد، رهبری سونی را به Nobuyuki Idei سپردند، در این زمان سونی با رکود هایی مواجه گردید که عاملش را سیاست های آقای ایدی می دانند، به عنوان مثال رهبران سونی همیشه بر این اصل تأکید داشتند که تنها رابطه نزدیک مدیران و مهندسان شرکت می تواند آن ها را به اهدافشان برساند اما با رهبر شدن آقای ایدی، مهندسین و مدیران از هم فاصله گرفتند و مهندسین آزادی عمل خود را از دست دادند همین امر آن ها را از جایگاهشان ناراضی کرد و سونی را از اهدافش دور!

هوارد استرینگر

Howard Stringer در سال ۲۰۰۵ به ریاست کمپانی سونی رسید، یک تاجر امریکایی انگلیسی و تنها مدیرعامل غیرژاپنی سونی که تئوری “سونی پکپارچه و متمایز” را مطرح کرد و راه رسیدن به موفقیت را کسب تجربه و گسترش حیطه های کاری معرفی نمود؛ او همواره بر جهانی فکر کردن و محلی عمل کردن تآکید داشت. با این حال برخی ها مدیرعاملی این شخصیت را شروعی بر رکود فعالیت های سونی می دانند.

کازو هیرای

پس از این که استرینگر نتوانست توانایی خود را در مدیریت بخش الکتریک سونی به اثبات برساند و چهار سال متوالی سونی را با ضرر روبرو ساخت، کازو هیرای Kaz Hirai)) به سمت مدیر عاملی منصوب شد. زمانی که هیرای مدیرعامل شد تولیدات لپ تاپ و تجهیزات هوشمند سونی وضعیت خوبی نداشتند و تلویزیون های این شرکت در حال میدان دادن به رقیبان کره ای بودند. هیرای که فارغ التحصیل رشته علوم مقدماتی از دانشگاه بین المللی عیسوی است در بدو ورود به کمپانی سونی از بخش موزیک فعالیتش را آغاز کرد. بعد ها هدایت امور مرتبط با سرگرمی و بازی های رایانه ای را به او سپردند، حوزه ای که هیرای از بچگی عاشقش بود. کمتر کسی است علاقمند به بازی و تکنولوژی های مربوط به سرگرمی باشد اما نام کازو هیرای را تاکنون نشنیده باشد. در سال ۲۰۱۲ با روی کار آمدن کازوئو هیرای، سونی بار دیگر در عرصه کنسول بازی میدان را به دست گرفت و مجددا از تولیدات بازی به سود رسید. اگرچه هیرای در سال جاری (۲۰۱۸)، از سمت خود کناره گیری کرد اما کماکان به عنوان هیأت مدیره به فعالیتش ادامه می دهد.

کنیچیرو یوشیدا

کنیچیرو یوشیدا در حال حاضر مدیر عامل و رئیس شرکت بزرگ سونی می باشد. هدف خود را پیشرفت های سونی، رقابت با دیگر برند های مطرح جهانی و رسیدن به سودی کلان در طولانی مدت نام می برد. باید دید وضعیت سونی با این مدیر جدید چگونه رقم خواهد خورد.

حوزه های کاری سونی و استاندارد های این شرکت

حوزه های کاری سونی بسیار گسترده است، بیشترین فعالیت این شرکت مختص به لوازم الکترونیکی همچون وسایل صوتی تصویری  (تلویزیون، دوربین های دیجیتالی و…) می باشد. خدمات مالی از دیگر فعالیت این شرکت به حساب می آید که از جمله آن می توان بیمه و بانکداری را نام برد. سونی در قسمت بازی، سرگرمی و تجهیزات شخصی هم بسیار فعال بوده است و تنوع کسب و کار را از مهم ترین اهداف خود می داند. جدیدا این برند فناوری اطلاعات و تولید نرم افزار های روز را به حوزه کاری خود اضافه کرده است. شرکت سونی شرکت تابعه زیادی دارد که شناخته شده ‌ترین آنها عبارتند از: سونی موزیک، سرگرمی کامپیوتری سونی، سونی پیکچرز، سونی فایننشیال هولدینگ و ارتباطات همراه سونی.

این شرکت در ابلاغیه ای در سال ۲۰۰۳ استاندارد ها و قوانین شرکت را این گونه بیان کرد:

پیروی از تمام قوانین و دادن فرصت برابر به همه

فراهم نمودن یک محیط کاری سالم و در عین حال ایمن

توجه و مراقبت از محیط و رعایت بهداشت

مسئولیت پذیری و تعهد

تلاش در راستای حفظ سرمایه های شرکت

مشارکت همه جانبه در فعالیت های گروهی و شرکت در رقابت هایی دوستانه

امتناع از هر گونه فساد مالی و اجتناب از اجبار نمودن کارکنان به انجام فعالیتی خاص

کمک به محیط زیست: مدیران سونی با تأکید به آینده جهان، برنامه “مدیریت سبز ۲۰۱۰” را طراحی کردند و توجه خود را به کاهش آسیب های وارده به محیط زیست معطوف ساختند، طبق این برنامه کاهش ۷ درصدی میزان گاز های گلخانه ای نسبت به سال ۲۰۰۰ از دیگر رویکرد های شرکت سونی است. این برند تلاش می کند به سهم خود گامی در جهت جلوگیری از گرم شدن زمین بردارد.

اهداف شرکت سونی

مهم ترین اهدافی که سونی برای خود تعیین کرده پیشتاز بودن در سه عرصه موبایل، بازی و تصویر سازی دیجیتال است اما چقدر توانسته است موفق باشد؟ این ها اهدافی بودند که کیز هیرای مدیرعامل سونی برای شرکتش تعیین کرد.آمار ها نشان می دهد سونی در دو زمینه بازی و تصویر سازی دیجیتال موفق عمل کرده اما در زمینه موبایل ضعیف بوده است. در تولید بیشتر موبایل های هوشمند از لنز ها و سنسور های سونی استفاده می شود و این گواهی بر این ادعاست که سونی در تصویرسازی دیجیتال واقعا خوب بوده است. در زمینه بازی هم بیشترین فروش متعلق به سونی است اما موبایل…

چرا سونی در حوزه گوشی ضعیف عمل کرده است؟

در حالی که سونی در زادگاهش ژاپن، با استقبال خوبی همراه است و فروش قابل قبولی دارد اما گزارش ها حاکی از آن است که سال به سال فروش جهانی تلفن های هوشمند سونی کاهش می یابد. آمار های مربوط به فروش تلفن همراه سونی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهند این شرکت با فروش ۱۳.۷ میلیون تلفن هوشمند اکسپریا ضعیف ترین فروش را طی ۷ سال اخیر داشته و نسبت به سال گذشته با ۱۷ میلیون فروش، ۲۵ درصد با رکود همراه بوده است. این درحالی است که کاهش فروش تلفن همراه سونی در اواخر سال ۲۰۱۶ نیز این شرکت را حیرت زده کرده بود به عنوان مثال سونی در ۴ ماه آخر ۲۰۱۶ تنها ۵.۱ میلیون تلفن همراه فروخته بود که نسبت به ۲۰۱۵ با کاهش ۳۳ درصدی همراه بوده است. به سال ۲۰۱۸ بیاییم، سونی امسال هم تنها ۱۰ میلیون گوشی فروخته است که نسبت به سال گذشته در این بازه باز هم رکود ۲۲.۵ درصدی داشته. این طور که مشخص است این روند کاهش کماکان ادامه دارد. همانطور که گفتیم این کاهش بیشتر ناشی از امتناع کاربران اروپایی به خرید تولیدات سونی است. شاید عوامل زیر را بتوان مهم ترین دلایل این اتفاق دانست.

رابط کاربری ساده

برخی ها بر این باورند که رابط کاربری سونی چندان ایده آل نیست، بسیار ساده است و هنگام کار کردن با آن حس خوبی القا نمی کند، چندان هم بی ربط نیست رابطی که سونی برای تلفن های هوشمندش انتخاب کرده ضمن این که ساده است و از مواردی چون تاچ ویز (TouchWiz) بی بهره، از آیکون های متفاوت برای برنامه ها استفاده کرده است که بی نظمی خاصی ایجاد می نماید، به عنوان مثال در برخی رابط های کاربری تلفن سونی، برنامه های پیش فرضی چون واکمن ها دایره ای شکل هستند درحالی که دیگر برنامه ها با آیکنی مربعی شکل به چشم می خورند.

سری های جدید سونی به نسبت نمونه های قبل تفاوت چندانی ندارند!

یکی دیگر از ایرادات وارده به اسمارت فون های سونی این است که با تفاوت های خیلی جزئی به نسبت نمونه های قبل وارد بازار می شوند این در حالی است که دیگر رقیبان با هر تولید مخاطبانشان را هیجان زده می کنند. به هنگام عرضه نمونه ای جدید کاربر انتظار دارد شاهد تفاوت های چشمگیری در قسمت نمایشگر، طراحی کلی و یا قابلیت دوربین باشد که هیچکدام از این ها در موبایل های سونی به چشم نمی خورد. یعنی تفاوت ها به قدری جزئی هستند که در نگاه اول اصلا به چشم نمی آیند نهایتا تلفن همراه کمی باریک تر شده یا اندازه اسپیکر ها کوچکتر شده همین! چیزی که کاربر را راضی نمی کند. یک مثال ساده Z3 و Z3 پلاس. عده ای بر این عقیده هستند که اوضاع موبایل های سونی آنقدر ها هم بد نیست و حداقل از نظر طراحی و ویژگی هایی چون ضدآب بودن بهتر از رقبایش عمل کرده، بیراه هم نمی گویند، همه می دانیم سونی سال های متمادی به دلیل استفاده از طراحی آمنی بالانس (Omni balance) جوایزی ارزشمندی را از آن خود کرده اما همین عدم بکارگیری فناوری های نو و بدیع مانعی بر سر راه سونی شده است، در واقع سونی تنها نمونه های قبلی را آپدیت می کند به همین دلیل نام سونی از لیست ده شرکت برتر تولید کننده تلفن های هوشمند چند سالی می شود که حذف شده است.

سونی تبلیغات را جدی نمی گیرد!

شرکت هایی چون اپل و یا سامسونگ مدت ها قبل از این که اسمارت فون خود را راهی بازار کنند آن ها را در بوق و کرنا فریاد می زنند، از هیچ تلاشی برای معرفی محصول خود نمی گذرند و بیلبورد ها و برنامه های تلویزیونی را غرق در تبلیغاتشان می کنند در حالی که در کمپانی سونی از این خبر ها نیست. البته سونی شریک تجاری در غرب ندارد که در این مسیر حامیش باشد، شاید به این خاطر تعداد گوشی های سونی در ویترین مغازه های اروپا و امریکا کمتر از دیگر برند ها به چشم می خورد.

محصولات سونی

تولیدات سونی طیف گسترده ای را شامل می شوند، در واقع سونی تلاش کرده در هر زمینه ای یک نوآوری از خود به جا بگذارد در ادامه مهم ترین آن ها به اختصار آورده ایم.

تلفن های هوشمند

در سال ۲۰۰۹ گوشی های اندروید و ios تمام دنیا را فرا گرفتند و سونی راهی جز کنار گذاشتن سیمبین های خود و پیوستن به تلفن های اندروید نداشت. در اسمارت فون های ساخت سونی همچون دیگر شرکت ها شاهد بزرگتر شدن نمایشگر ها هستیم به طوری که نخستین موبایل هوشمند سونی دارای نمایشگر ۴ اینچی و پرچمداران جدیدش ۵.۷ اینچی است. رزولوشن از دیگر مواردی است که در تولیدات سونی با روند رو به بهبود همراه می باشد و سونی رزولوشن تولیداتش را از ۴۸۰P به ۲۱۶۰P رسانده است.

اریکسون اکسپریا X10 نخستین تلاش سونی در زمینه اندروید بود که به سال ۲۰۰۹ بر می گردد. پردازنده ۱ گیگاهرتزی، صفحه نمایش ۴ اینچی و دوربین های ۸.۱ مگا پیکسل از مشخصات این تولید سونی به شمار می روند. مهم ترین ایرادات وارده به این گوشی نداشتن فلش دوربین و برخورداری از اندروید پایین ۱.۶ بود.

اکسپریا سری s در سال ۲۰۱۲ نخستین موبایلی بود که بدون نام اریکسون راهی بازار شد. حافظه بالا (۳۲ گیگابایت) در کنار دوربین ۱۲ مگاپیکسلی  و نمایشگر های ۴.۳ اینچی با کیفیت HD از بارزترین مشخصات این گوشی محسوب می شوند.

اکسپریا Z سری بعدی سونی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و زمینه را برای پیشرفت سونی فراهم نمود به طوری که شعار سونی چنین بود “بهترین های سونی در تلفن همراه”. با این حال باز هم سونی نتوانست در برابر پیشتازان عرصه موبایل قدعلم کند و به آنچه می خواست دست یابد. این طور بگوییم تولیدات سونی بیشتر یک روند تکمیلی را در پیش گرفته بودند به طوری که هر موبایل جدید دوربین قوی تری داشت یا طراحی ظریف تر، اما خبری از تولیدات خلاقانه و خیره کننده نبود. از آنجا که سونی توجه خاصی به تولیدات سری Z اکسپریا دارد و این سری پرطرفدارترین تولیدات سونی به شمار می روند در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم.

Xperia Z نمایشگر این سری موبایل ها ۵ اینچی بودند و از طراحی فلت با گوشه هایی تیز بهره مند بود. بهره مندی از قابلیت ضدآب سبب شد این تولید از رقبایش جلو بیفتد ضمن این که به حیث سخت افزاری هم قوی بود. طراحی مناسب این موبایل مزید بر علت شد تا با استقبال خوبی همراه شود، سونی از موقعیت استفاده کرد و تبلت Z هم عرضه نمود این تبلت رقیبی سخت برای آیپد ها و تبلت های آن زمان تلقی می شد، به دنبال این اتفاقات سونی با عرضه تبلت Z Ultra که به حیث طراحی و کیفیت فوق العاده بود تیر خلاصی را زد و مجددا سهم خود را از بازار گرفت.

اکسپریا Z1 با وجود دوربین های ۲۰.۷ مگاپیکسلی متفاوت ظاهر شد. سونی در این مدل تلاش کرد نواقص نمونه قبل را برطرف نماید و به طرفدارانش این اطمینان را بدهد که تولیداتش را مدام به روزرسانی خواهد کرد. گوشه های اکسپریا Z1 به تیزی نمونه قبل نبود و کمی خمیده شده بودند، از این نمونه به بعد گوشه های منحنی شکل بیشتر مورد توجه سونی قرار گرفت. ضمن این که یک کلید فیزیکی برای دوربین در نظر گرفته شده بود.

در اکسپریا Z2 اندازه نمایشگر به ۵.۲ اینچ و حافظه داخلی به ۱۶ گیگابایت ارتقا پیدا کرد و رزولوشن به فول اچ دی (Full HD) رسید. در این نمونه نیز همچون نمونه های قبلی از زبان طراحی آمنی بالانس استفاده شده بود. در این گوشی برای نخستین بار سونی از اسپیکر های استریو در قسمت جلویی موبایل استفاده نمود.

در اکسپریا Z3 لبه های گوشی بیش از پیش خمیده شده، در این نمونه از کمربند هایی آلومینیومی استفاده گشته است و پلاستیک در گوشه ها به کار گرفته شده اند، اندازه کلی تلفن همراه کوچکتر شده با این حال نمایشگر چندان تغییری نکرده است. در قسمت دوربین شاهد بهبود هایی هستیم و کاربر گزینه های بیشتری برای تنظیم دوربین در اختیار دارد.

اکسپریا Z3+ تغییرات آنچنانی احساس نمی شود، به حیث طراحی کاملا تکرار شده و اندازه صفحه نمایشگر همان ۵.۲ اینچی است. تنها ویژگی متفاوت این موبایل، قابلیت ضدآب بدون در نظر گرفتن پوششی خاص برای پورت ها می باشد. لازم به ذکر است که Z3+ نام جهانی این موبایل است و در ژاپن با نام Z4 شناخته می شود.

اکسپریا Z5 نیز مشابه نمونه های قبلی خود طراحی شد، تنها تغییرات قابل مشاهده جابه جایی کلید مربوط به صداست، و استفاده از کلید پاور بزرگ تر تا استفاده از آن برای کاربر ساده تر باشد. در این گوشی هم شاهد استفاده از شیشه در قسمت پشتی هستیم با این تفاوت که شیشه از نوع مات است و جای انگشتان دست را کمتر به خود می گیرد. گوشه ها زاویه دارتر شده اند. این گوشی رنگ بندی متنوع تری را شامل می شود.

گوشی های اکسپریا XZ از آن دست تولیدات گوشی سونی بود که حرفی برای گفتن داشت و توانست در میان دیگر نمونه های اندرویدی خوش بدرخشد، با سخت افزاری قوی تر ظاهر شد، هرچند نمایشگرش همان ۵.۲ اینچ مانده بود و حافظه داخلی اش به ۳۲/۶۴ گیگابایت ارتقا یافته بود.

پیشرفت سونی در زمینه تلفن های هوشمند آهسته است و برخلاف آنچه از گوشه و کنار مبنی بر تعطیلی این شرکت به گوش می رسد کماکان در حال فعالیت است و ظاهرا تسیلم شدن در کارش نیست.

تبلت سونی

اگرچه فعالیت سونی در بخش تلفن های هوشمند چندان رضایت کننده و خوشایند نبوده است اما در بخش تبلت اوضاع کاملا فرق می کند. به دنبال تبلت های سری S و Z که به نوبه خود خوش درخشیدند، تبلت Xperia Z4 روانه بازار شد که از برترین تبلت های اندرویدی است. این تبلت علاوه بر این که ضدآب است همچون دیگر تجهیزات سونی به IP68  مجهز می باشد به این معنی که در شرایط مختلف آب و هوایی از گرد و خاک گرفته تا بارانی تا در مناطقی با هوای غیرقابل پیش بینی قابل استفاده است.

دوربین های هوشمند

چنین دوربین هایی یکی از تولیدات پرطرفدار سونی به شمار می رود برخی از مهم ترین آن ها را در ادامه می بینیم.

دوربین QX-10 که با نام “ببین و بگیر” شناخته می شود و لحظه ها با بهترین کیفیت ثبت می کند.

دوربین QX-100 با قیمتی گران تر به شما این امکان را می دهد تا تنظیمات خاصی را اعمال کنید چیزی که جای خالی اش در نمونه قبل احساس می شد.

QX1 و QX30 نسل دوم چنین دوربین های هوشمندی قلمداد می شوند که با بروز رسانی های جدید در اختیار کاربران قرار گرفته اند به عنوان مثال پایه هایی برای قرار دادن لنز های نوع E دارند و مجهز به زوم اپتیکال ۳۰X هستند.

فناوری های پوشیدنی

اولین پوشیدنی که با نام سونی روانه بازار ها شد Live View در سال ۲۰۰۵ بود این محصول که نام برند سونی اریکسون روی آن حک شده، صفحه ای کوچک با وزن سبک است که روی دست و یا بند کیف قرار می گیرد و می تواند از طریق بلوتوث با تلفن همراه ارتباط برقرار کند. سونی، انواع ساعت های هوشمند (smart watch) را قبل از سامسونگ راهی بازار کرد و توانست در این زمینه خوب بدرخشد. سونی نسل سوم این ساعت ها را با کمک گرفتن از سیستم عامل Android Wear گوگل، عرضه کرده است. SmartWatch3 یکی از این ساعت های هوشمند است که با سیستم عامل گوگل طراحی شده، مجهز به بلوتوث است و می تواند با تلفن همراه مچ شود.  smartBand Talk  از دیگر تولیدات جدید این شرکت است که به لطف مجهز شدن به یک فرمان بر صوتی به شما امکان می دهد موبایل هوشمندتان را کنترل نمایید و حتی تماس هایتان را پاسخ دهید. می توان رقیب اصلی سونی را در این زمینه اپل دانست که به سرعت در حال پیشرفت است.

تلویزیون های سونی

سونی از برترین شرکت های جهانی در زمینه تلویزیون است و تلویزیون های این شرکت مهمان بسیاری از خانه های جهانیان است، سونی از نمونه های آنالوگ تا تلویزیون های LCD و HD را با بهترین کیفیت تولید کرده است. براویا جدیدترین تلویزیون های تولیدی سونی است که تصاویر را با کیفیت HD نمایش می دهد.

موفقیت های سونی

سونی در زمینه فروش بازی های رایانه ای و سرگرمی هنوز هم از موفق ترین هاست این را می توان از فروش بالای پلی استیشن ها متوجه شد. سونی در عرصه حسگر های تصویری نیز پیشگام است و درحال حاضر بیشترین درآمد سونی از این قسمت است، در صنعت فیلم و موسیقی نیز پیشرفت خوبی دارد، همان گونه که شرکت فیلم سازی سونی تحت نام سونی پیکچرز (Sony Pictures) کاملا شناخته شده و محبوب است. در کنار همه این ها سونی مدت هاست که نیرو های خود را در زمینه روباتیک هم به کار می گیرد و بر ابداعاتی برای آینده بشر تمرکز کرده است.

شکست های سونی

سونی بسیاری از تولیداتش را برای بار نخست در اختیار جهانیان گذاشت و موفقیت های زیادی عایدش شد با این حال شکست بخش جدایی ناپذیر از موفقیت است و بدون تجربه بار ها شکست موفقیت دست نیافتنی خواهد بود. مهم ترین شکست های سونی به شرح زیر می باشند:

سگ های رباتیکی

در سال ۱۹۹۹ سونی دست به تولید سگ هایی زد که می توانستند آموزش ببینند و احساسات خود را بیان کنند، زمانی که برای اولین بار این برند چنین سگ هایی را با نام ABIO عرضه کرد بسیار برای همگان جذاب بود اما قیمت ۲۵۰۰ دلاری و امتناع مردم از خرید، سبب شد سونی تولیدش را متوقف کند.

e-villa

این محصول هم از آن دست تولیداتی بود که به رغم تلاش های زیادی که سونی برای ساختش انجام داد با استقبال خوبی از طرف مردم همراه نشد و سونی بعد از سه ماه ناگزیر شد به تولیدش برای همیشه پایان دهد. e-villa نوعی لوازم خانگی اینترنتی به شمار می رفت، یه نمایشگر ۱۵ اینچی که به لطف در اختیار داشتن Dial Up، ۵۶ کیلوبایتی می توانست به وبسایت ها و یاهو متصل شود. اما همانطور که گفتیم به مذاق کاربران خوش نیامد آن ها خواهان دستگاه هایی با ویندوز XP بودند.

سونی PSX

سونی در سال ۲۰۰۳ با تلفیق پلی استیشن۲ و ضبط کننده ویدئو محصول جدیدی را راهی بازار ها کرد، اگرچه این محصول به افراد این امکان را می داد که به حین انجام بازی، صحنه های هیجانی و آنچه به آن علاقه دارند را در یک DVD ذخیره کنند و حتی قیمت مناسبی داشت اما اندازه بزرگ و وزن سنگینش باعث شد کابران آن را نپذیرند. به همین خاطر که ساخت این محصول از سونی هم بدون این که به سودی برسد متوقف گردید.

تلویزیون های OLED

بر خلاف دو نمونه قبلی که مطابق با سلیقه مشتریان نبودند، این تلویزیون نگاه هر فردی را به خود جلب می کرد اما کافی بود مشتری قیمت را ببیند تا به کلی از خرید منصرف شود! بنابراین با این که OLED از برترین تلویزیون های رنگی سال ۲۰۰۷ شناخته می شود یکی از شکست های سونی به حساب می آید.

نمایندگان رسمی شرکت سونی

شرکت های بزرگ و مطرحی چون سونی همواره کار فروش و تعمیر تولیدات خود را به نمایندگی هایشان در سراسر کشور می سپارند. از این طریق مشتریان از اصل بودن آنچه خریداری می کنند خاطرجمعند و به سادگی می توانند از تسهیلاتی که این شرکت برای کاربرانش در نظر می گیرد استفاده کنند.

شرکت ایران رهجو

این شرکت نماینده رسمی ارائه قطعات و لوازم جانبی محصولات کامپیوتری از جمله درایو و ملزومات کامپیوتری، واکمن MP3,MP4، شارژر باتری، باتری قابل شارژ، مایکروولت، ضبط صوت خبرنگاری و مموری استیک در ایران است. چنانچه پس از خرید محصولات مذکور از سونی متوجه مشکلی شدید می توانید به این گرانتی مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده نمایید.

آدرس: تهران-خیابان سمیه ، بین خیابان سپهبد قرنی و استاد نجات الهی ،  پلاک۲۳۳.

شماره تماس:۰۲۱-۸۳۰۰ ۰۲۱-۸۸۸۰۲۸۱۰

پست الکترونیک: info@iranrahjoo.com

شرکت بازرگانی ایران (ایرانکو)

شرکت بازرگانی ایران از دیگر نمایندگان رسمی سونی در ایران به شمار می رود که محصولات صوتی و تصویری سونی را به فروش می رساند و خدمات پس از فروش را ارائه می دهد. محصولاتی که تحت گارانتی این شرکت هستند به شرح زیر می باشند:

تلویزیون، ویدیو های ضبط و پخش و DVD سونی، سینمای خانگی، رادیو پخش اتومبیل سونی به غیر از بلندگو ها و ساب ووفر، واکمن MP3,MP4، دوربین های هندی کم و دوربین های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال سونی، چاپگر عکس دیجیتال، مموری استیک، رادیو ضبط های کست دار و قاب عکس دیجیتال.

اگر به سایت رسمی این شرکت مراجعه نمایید در بخش “گارانتی محصولات” با جزئیات نوشته شده است که هر محصول مشمول چند سال گارانتی ایرانکو می شود. با در اختیار داشتن کارت گارانتی ایرانکو از ۱۸ ماه خدمات رایگان برای سیستم های صوتی- تصویری سونی و ۲۴ ماه برای تلویزیون های سونی بهره مند خواهید شد.

آدرس: ایران – تهران – منطقه ۱۱ – جمهوری – بین چهارراه دانشگاه و فخر رازی – پلاک ۹۹۵ – طبقه سوم – کدپستی : ۱۳۱۴۸۹۴۸۶۷

تلفن:۰۲۱-۶۴۶۰

پست الکترونیک: info@sony.co.ir

شرکت تهران نیک آوا

این شرکت نماینده ای رسمی برای ارائه دیتا پروژکتور های مورد استفاده در سینما و سالن های آمفی تئاتر در ایران محسوب می شود. گارانتی این شرکت شامل دوربین های مداربسته، فیلم برداری و سیستم های ویدئو کنفرانس تولید شده توسط سونی هم می شود.

آدرس: ایران – تهران، خیابان گاندی، خیابان چهاردهم، پلاک ۱۰

شماره تماس:۰۲۱-۸۹۱۰۰

فکس: ۰۲۱-۸۸۸۸۸۷۴۰

پست الکترونیک: info@nikava.biz

وضعیت کنونی سونی

شرکت سونی در سال ۲۰۱۲ از میان ۵۰۰ شرکت برتر دنیا در رتبه ۸۷ قرار گرفته بود درحالی که در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۱۳ را از آن خود کرد و این حکایت از افول شرایط سونی دارد. به طور کلی سونی در زمینه موبایل و حتی پلی استیشن های سری ۴ وضعیت خوبی ندارد، پیش تر میزان فروش اسمارت فون های سونی را دقیق بررسی کردیم. طبق گزارش های سال جاری سونی در فروش پلی استیشن ها نیز با رکود ۱۸.۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ همراه بوده است. اگرچه سونی اوج سود دهی را با همین پلی استیشن ها تجربه کرده بود اما کم کم دیگر رقیبان هم در این حوزه دست به تلاش های زیاد زدند و کار را برای سونی سخت کردند. فراموش نکنیم که سونی نخستین باری نیست که با رکود همراه می شود قطعا شما هم اتفاقات سال ۲۰۱۱ را به یاد دارید. زلزله ژاپن و بحران های مالی که در آن شرایط بر جهان حاکم بود باعث شد سونی سومین شکست متوالی اش را آن زمان تجربه کند. آنچه برای همه ما واضح است این است که سونی مصمم راهش را ادامه می دهد و نامش هنوز هم جزو برترین تولید کنندگان برخی محصولات از جمله تلویزیون است. نماینده رسمی سونی در ایران می گوید: روند ۴ سال گذشته نشان از رشد ما دارد و امیدواریم بتوانیم به مقام نخست برگردیم. او معتقد است به جز تلویزیون، فروش دوربین فیلمبرداری، سیستم‌های صوتی خانگی و دوربین‌های دیجیتال غیرحرفه ای سونی مقام نخست را در ایران دارد.

نقاط ضعف سونی

با نگاهی به گذشته متوجه می شویم سونی برخی اشتباهاتش را تکرار کرده است، به عنوان مثال در سال ۱۹۸۹ درست زمانی که مشتریان خواهان محصولاتی با قیمت مناسب بودند، سونی تمرکزش را بر کیفیت گذاشت و کماکان گران ترین ها را راهی بازار کرد عاملی که سبب شد محصولاتش در جهان کمرنگ تر شوند و به فروش کمتری برسند، چند سال بعد باز هم چنین اتفاقی تکرار شد. فروش مناسب تولیدات برند هایی چون سامسونگ و ال جی سبب شد حتی ژاپنی ها هم از محصولات سونی فاصله بگیرند، البته برخی اوقات بخت با سونی یار نبوده است، به عنوان نمونه شایعه ای که آن زمان میان مردم جا افتاده بود مبنی بر این که سونی در تولیداتش از تایمر هایی استفاده می کند که سبب می شود این محصولات بلافاصله پس از اتمام گارانتی شان از کار بیفتند، شایعه ای که صحتش هیچگاه ثابت نشد و مدرکی آن را تأیید نکرد، اما خرید سونی را سال ها کاهش داد. علاوه بر این سونی بار ها نشان داده عجولانه دست به تولید برخی محصولات می زند با این هدف که از رقیبانش باز نماند، گوشی هایی را روانه بازار می کند که همپوشانی زیادی با هم دارند. اتفاقی که انتخاب را برای کاربر سخت می کند و باعث می شود مردد بر سر خرید بماند.

نقاط قوت سونی

مشخصه بارز سونی به عنوان یک شرکت ژاپنی بی تردید پشتکار است، بار ها پیشرفت های رقبا، سونی را غافلگیر نموده است و این برند را تا پای زانو زدن کشانده است اما سونی راهش را محکم ادامه داده و باز هم با تولیداتش ثابت کرده تنها به ادامه می اندیشد و به روز های خوبش باز خواهد گشت.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها