سیستم GPS جدید دانشگاه MIT

0
245

سیستم جدید جی-پی-اس MIT ار عکس‌برداری ماهواره‌ای استفاده می‌کند تا شما را در مسیر درست قرار دهد.

به گزارش کالاسودا و نقل از انگجت، اگر شما هم تا حالا مجبور به استفاده از GPS برای مسیریابی در محل‌های ناشناخته شده باشید، احتمالا با یک یا دو مورد عدم نمایش خروجی‌های مسیر روبرو شده‌اید. شاهد حتی به این خاطر در مسیر‌های اشتباهی هم قرار گرفته باشید.

با این حال به لطف تحقیقات دانشگاه MIT، این مشکل ممکن است به زودی حل شود.

به طور معمول نقشه‌های GPS توسط شرکت‌های بزرگی مثل گوگل تهیه می‌شوند. این شرکت‌ها معمولا خودرو‌‌های دوربین‌دار خود را هر از چند گاهی به محل‌های مختلف می‌فرستند تا با استفاده از اطلاعات و عکس‌های ثبت شده توسط آنها، نقشه‌های خود را تکمیل کنند.

این فرایند تا امروز به خوبی جواب داده است، اما محدودیت‌های خاص خودش را هم دارد. به طور مثال هزینه‌ی نگهداری و استفاده از این خودرو‌ها بار بالا است.

از طرفی به علت هزینه‌های بالا، این شرکت‌ها معمولا برخی از قسمت‌های دنیا را به طور کامل نادیده می‌گیرند و در آن مناطق خبری از GPS نیست.

یک روش حل مشکل، طراحی یک سیستم هوش مصنوعی است که از تصاویر ماهواره‌ای و دوربین‌های موجود در جاده‌ها برای تهیه‌ی نقشه‌های GPS استفاده می‌کند.

با این حال این راه حل هم مشکلات خود را دارد که از آنها می‌توان به درختانی اشاره کرد که روی جاده‌ها را در تصاویر ماهواره‌ای می‌گیرند.

اینجاست که داشنگاه MIT وارد عمل می‌شود.

این دانشگاه در همکاری با موسسه‌ی تحقیقاتی کامپیوتر قطر (QCRI)، یک سیستم ترکیبی از یک شبکه‌ی سنسوری هوشمند طراحی کرده است که امکان پیش‌بینی شکل جاده‌ها و تعداد خطوط آنها را در نقاط کور نقشه دارد.

در تست‌های صورت گرفته، دقت این سیستم تا الان در حدود 77% در مورد تعداد خطوط جاده و 93% در مورد نوع جاده‌ها بوده است.

دلیل علاقه و همکاری قطر در این پروژه، جام جهانی فوتبال سال 2022 است. به طور کلی کشور قطر اولویت نقشه‌های GPS محسوب نمی‌شود، این در حالی است که آمار احداث جاده‌ در این کشور بسیار بالا است.

بر اساس گزارش‌های مختلف، نقشه‌های GPS این کشور به حدی قدیمی و به‌روز نشده هستند که کار رانندگان Uber را هم در این کشور مختل کرده‌اند.

محققان این پروژه قصد دارند برنامه ای با نام RoadTagger را طراحی کنند که همچنین امکان نمایش محل‌های پارک و مسیرهای دوچرخه سواری را هم دارد.

آنها امیدوارند که روزی برسد که انسان‌ها بتوانند بدون کوچک ترین تاخیری به جدید‌ترین جزئیات راه‌ها دسترسی پیدا کنند.

به این ترتیب، می‌توانیم امید داشته باشیم مشکلاتی مثل ظاهر شدن خروجی‌های جاده در لحظه‌ی آخر به تاریخ بپیوندند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها