سی پی یو چیست و چگونه کار می‌کند؟

0
597

CPU  واژه اختصاری Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی و تراشه‌ای است که دستورالعمل ها را اجرا می‌کند. سی پی یو داده‌ها را در هر دستگاهی که در اختیار دارید، از گوشی و تبلت تا قدرتمندترین رایانه‌های رومیزی جابجا می‌کند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از دیجیتال ترندز، در ادامه همه چیزهایی که باید درباره CPU ، قلب هر سیستم، بدانید برایتان آورده شده است.

چه چیزی CPU را به CPU تبدیل می‌کند؟

CPU جزء اصلی یک دستگاه محاسبات است اما این تنها یک جزء منفرد نیست و مغز دستگاه محسوب می‌شود. این تراشه در سوکت مخصوص واقع در صفحه اصلی مدار (یا مادربرد) در داخل دستگاه نصب می‌شود و کاملاً از حافظه یعنی جایی که به طور موقت اطلاعات را ذخیره می‌کند جدا است. همچنین از کارت گرافیک یا تراشه گرافیکی نیز مجزاست که وظیفه دارد کلیه گرافیک‌های ویدیویی و سه بعدی نمایش داده شده روی صفحه شما را نشان دهد.

CPU ها با قرار دادن میلیاردها ترانزیستور میکروسکوپی روی یک تراشه کامپیوتری منفرد ساخته می‌شوند. این ترانزیستورها به سی پی یو اجازه می دهند محاسبات مورد نیاز خود را برای اجرای برنامه‌هایی که در حافظه سیستم شما ذخیره شده اند، انجام دهد. آنها شبیه گیت‌هایی هستند که روشن یا خاموش می‌شوند و صفر و یک‌ها را حین اموری مانند تماشای فیلم یا نوشتن ایمیل و … تفسیر می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی در خصوص CPU ، کوچکتر شدن ترانزیستورها است که این امر منجر به بهبود سرعت پردازنده ها در طی چند دهه شده است، که اغلب به عنوان قانون مور شناخته می‌شود.

در زمینه دستگاه‌های مدرن، رومیزی یا لپ تاپ، دارای یک CPU اختصاصی هستند که بسیاری از کارکردهای پردازش را برای سیستم انجام می‌دهد. در عوض گوشی هوشمند و برخی از تبلت‌ها از System on Chip (SoC) استفاده می کنند که تراشه ای است که شامل CPU در کنار سایر اجزاء است. اینتل و AMD هر دو سی پی یو را با تراشه‌های گرافیکی و حافظه ذخیره شده روی آن ارائه می‌دهند، به این معنی که می توانند بیش از عملکرد استاندارد CPU کار کنند.

سی پی یو چگونه کار می‌کند؟

یک سی پی یو در هسته خود، دستورالعمل‌ها را از برنامه یا اپلیکیشن می گیرد و محاسبه را انجام می دهد. این فرایند به سه مرحله اصلی تقسیم می شود: استخراج ، رمزگشایی و اجرای آن. یک CPU دستورالعمل را از RAM دریافت می‌کند، آن را رمزگشایی کرده و سپس دستورالعمل را با استفاده از قسمت های مربوط به CPU اجرا می‌کند.

در سیستم‌های مدرن ، CPU همه کارها را انجام نمی‌دهد ، اما هنوز هم نیاز به پیش بردن سخت افزار خاص برای اجرای عملیات دارد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها