شب شعر رباتهای هوش مصنوعی!

0
789

کالاسودا – محققان در پی طراحی رباتی با سیستم هوش مصنوعی برآمدند که قادر به نوشتن شعر دارای وزن است.

اگر فکر میکنید که تعداد شاعران دنیا کم شده نگران نباشید، اخیرا رباتهایی طراحی شده اند که میتوانند بار کم کاری شاعران را به دوش بکشند!

محققانی از مایکروسافت و دانشگاه کیوتو، علاقه مند به اختراع رباتی دارای هوش مصنوعی شدند که قادر باشد با الهام از تصاویر شعر بگوید. خلق شعری که بتواند هم وزن و هم تصویر را رعایت کرده و دارای اشکالات نگارشی نباشد. بعضی از این شعرها تم خوبی داشتند و بعضی دیگر افتضاح بودند!

پیش از این محققان درصدد کشف این موضوع بودند که ببینند آیا ربات نیز میتواند همانند انسانها شعر بگوید و مورد نقد متخصصان این حوزه قرار گیرد. متخصصین شعرشناسی شعرهای این ربات را مورد بررسی قرار دادند و به یک سردرگمی در این مورد رسیدند. آنها موافق این بودند که رباتها در تصویر سازی بهتر عمل کردند چرا که به آنها تصویری داشته شده بود، اما انسانها این کار را توسط ذهن خود انجام میدهند.

بری سیلوان، متخصص هوش مصنوعی و استاد دانشگاه Cork در مورد اهمیت چنین تجربیاتی می گوید خلاقیت یکی از مشخصه های هوش است. زمینه خلاقیت محاسباتی – اینکه می توان سیستم هایی خلاق ساخت – جذاب و فراتر از تکرار ساده فعالیتهایی است که ما آنها را خلاق در نظر میگیریم.

او ادامه میدهد تمرکز ما باید روی این باشد که هنر چیست و چگونه میتوان ارزش هنری چیزی را تشخیص داد. چه کسی تعیین میکند که چه شعری از دیگری بهتر است؟ اینها سوالاتی پیچیده هستند و تا زمانی که به جواب این پرسش ها برسیم همیشه محدودیتهای قابل توجهی در زمینه سنجش پیشرفت به سمت خلاقیت وجود خواهد داشت.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید