شرق آسیا برای فرار از هک به روسیه پناه برد!

0
487

کالاسودا – کشورهای آسیای جنوبشرقی آسیا به دنبال انعقاد قرارداد امنیت سایبری میان خود و روسیه پس از هک هایی که اخیرا اتفاق افتاده است هستند.

کشورهای جنوبشرقی آسیا امیدوارند در روزهای آینده با روسیه – که توسط ایالت متحده امریکا متهم به دخالت در انتخابات شده اند – پس از یک سری هک های بزرگ که در این منطقه اتفاق افتاد – به توافق مشترک در مورد امنیت سایبری دست پیدا کنند.

پیش نویس این سند در مورد تشکیل توافق با روسیه است. این نشست توسط وزرای خارجه ۱۰ کشور عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا ( ASEAN) در پایان نشست هایی که با سایر قانونگذاران جهانی در سنگاپور برگزار می شود، تنظیم شده است. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه درباره سفر لاوروف به سنگاپور همچنین آمده است تلاش برای هماهنگی تدابیر به منظور تضمین امنیت کاربرد فناوری‌ های اطلاعاتی و مخابراتی، خلع سلاح و منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی از دیگر مباحثی است که وزیر خارجه روسیه با ده کشور عضو آسه آن مطرح خواهد ساخت.

گفته می‌شود لاوروف در حاشیه این اجلاس با وزیران خارجه کامبوج، لائوس، چین، کره جنوبی و سنگاپور دیدار و گفتگو خواهد کرد. با این همه یک منبع آگاه در هیئت روسی اعلام کرد لاوروف با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سنگاپور دیداری نخواهد داشت.

در پیش نویس این سند قید شده است که “ما از تقویت همکاری در زمینه امنیت سایبری با روسیه از طریق این بیانیه استقبال می کنیم. سنگاپور میزبان این جلسه است که طی سالهای اخیر بدترین حملات سایبری را تجربه کرده است”.

زمانی که هکرها اطلاعات شخصی حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمله نخست وزیر این شرکت لی لونگ را از یک پایگاه داده بهداشتی دولتی سرقت کردند. سنگاپور یکی از کشورهای جنوب شرق آسیاست که تقریبا تمام اطلاعات سیستم ‌های عمومی این کشور در شبکه‌ های اطلاعاتی قراردارد. در اوایل سال جاری، مالزی نیز اعلام کرد که تلاشهایی را برای جلوگیری از حملات سایبری در بانک مرکزی کشورش به انجام رساند.

 آژانس های اطلاعاتی ایالت متحده گفته اند که یک ارتش تبلیغاتی در روسیه در تلاش بوده تا در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، از طریق ارسال و خرید آگهی در فیسبوک مداخلاتی را در نتایج آن انجام دهد. اما مسکو این مشارکت را رد می کند.

فیسبوک نیز روز سه شنبه اعلام کرد که یک کمپین نفوذ سیاسی جهت دهی شده برای گمراه کردن کاربران خود و ایجاد اختلاف بین رای دهندگان پیش از انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر را شناسایی کرده است. روسیه سال گذشته یک سفیر اختصاصی برای این کار در ASEAN جاکارتا منصوب کرده است. مقامات بلند پایه آسه آن و روسیه در ماه مارس نیز در جاکارتا برای مذاکرات گسترده در مورد همکاری در زمینه های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی با یکدیگر ملاقات کردند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید