صدای سه‌بعدی پلی‌استیشن ۵، به اعتقاد بازی‌سازان، یک پیشرفت بزرگ است

0
223

در مقایسه با کیفیت بصری بازی‌ها، متاسفانه برخی از بازی‌سازان و یا حتی بازی‌بازان اهمیت بسیار کم‌تری را برای کیفیت صوتی قائل هستند. به همین دلیل، بسیاری از سازندگان سخت‌افزار تمامی تمرکز خود را برروی ارتقاء ظرفیت گرافیکی کنسول‌های خود گذاشته‌اند و در نتیجه قطعات سخت‌افزاری مربوط به بخش صدا در طول نسل‌های اخیر پیشرفت چندانی نداشته‌اند.

به گزارش کالاسودا به نقل از گیمفا، با این حال، به نظر می‌رسد کنسول پلی‌استیشن ۵ قرار است این روند را به کلی تغییر دهد. آقای مارک سرنی (Mark Cerny)، یکی از طراحان ارشد کنسول پلی‌استیشن ۵، در زمان معرفی بخشی از سخت‌افزار کنسول نسل بعدی شرکت سونی بیان کرده بود:

به عنوان یک بازی‌باز، این موضوع که کیفیت صدا بین کنسول‌های پلی‌استیشن ۳ و پلی‌استیشن ۴ تغییر نکرد، کمی آزار دهنده بود. در کنسول بعدی، هدف ما این است که به شما نشان دهیم کیفیت تجربه‌ی حاصل از صدا چه میزان می‌تواند متفاوت باشد اگر ما قدرت سخت‌افزاری کافی را در اختیار آن قرار دهیم.

شرکت سونی پیش از این رسما تایید کرده بود که کنسول پلی‌استیشن ۵ از قابلیت صدای سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند و به بازی‌بازان این اجازه را می‌دهد تا در یک صدای محیطی که از همه‌ی جهات قابل شنیدن است، غرق شوند.

حال وب‌سایت GamesRadar به سراغ تعدادی از بازی‌سازان رفته و با آن‌ها در خصوص این ویژگی مصاحبه کرده است. برای مثال، آقای ساموئل جاستیس (Samuel Justice)، کارگردان و طراح سابق صدا در استودیوهای دایس (DICE)، فریکشنال گیمز (Frictional Games) و چاینیز روم (The Chinese Room) و موسس و ناظر ارشد شرکت Sweet Justice Sound (این شرکت مسئولیت صداگذاری بازی‌های معروف و شناخته شده‌ای از جمله Fortnite، Half Life و Mortal Kombat 11 را در کارنامه دارد)، در خصوص قابلیت کنسول پلی‌استیشن ۵ گفته است:

من باور داردم که عموما کسی به میزان قدرت پردازشی لازم برای ساخت یک مدل صدای واقع‌گرایانه توجه نمی‌کند. در گذشته، ما موفق شدیم مدل‌های صوتی مناسبی را با استفاده از روش‌های هوشمندانه طراحی کنیم. توانایی خلق یک مدل  صوتی سه‌بعدی کاملا خودکار یک قدم رو به جلوی بسیار بزرگ برای بازی‌ها است و قطعا تجربه‌ای بسیار غنی‌تر را به شما ارائه خواهد کرد.

آقای مارکوس کِلنگ (Marcus Klang)، طراح ارشد صدا در استودیوی زوینک گیمز (Zoink Games)، نیز باور دارد که استفاده از تکنولوژی رهگیری پرتو می‌تواند کیفیت صوتی بازی‌ها را به شدت بهبود ببخشد.

به کمک بهینه‌سازی صدا براساس محیط اطراف بازی‌باز در هر لحظه، این تکنیک می‌تواند برای القای یک حس واقعی بودن محیط استفاده شود.

اگرچه بهبود کیفیت صدا در بازی‌ها می‌تواند لذت تجربه‌ی آن‌ها را دو چندان کند ولی تخصیص بخشی از توان پردازشی کنسول به افزایش کیفیت بصری به معنی کاهش توان کنسول در انجام پردازش‌های گرافیکی خواهد بود. باید منتظر ماند و دید آیا شرکت مایکروسافت نیز سیاست مشابهی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد یا این که این شرکت تمامی تمرکز خود را برروی کیفیت بصری بازی‌ها خواهد گذاشت. به هر حال، کم‌تر از یک سال دیگر انتظارها برای عرضه‌ی رسمی کنسول‌های نسل بعدی به پایان خواهد رسید و می‌توانیم از نزدیک تاثیر سیاست‌های این دو شرکت در بازی‌های نسل بعدی را تجربه کنیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها