طرح برج توخالی زاها حدید پس از مرگش رونمایی می شود

0
1966

طرح برج توخالی زاها حدید پس از مرگش رونمایی می شود|کالاسوداکالاسودا_برج های توخالی دوبی در حالی در دست ساخت هستند که معمار برجسته خود یعنی زاها حدید افسانه ای را از دست داده اند .

مهندس زاها حدید،  متولد سال ۱۹۵۰ در بغداد عراق است . وی نخستین بانوی معمار و طراح در جهان است که موفق شده ،  جایزه‌ی معماری پریتزکر را دریافت کند. معتبرترین جایزه‌ی معماری بریتانیا یعنی جایزه‌ی استرلینگ و نشان شوالیه‌ای Dame از دیگر افتخارات او هستند.

zaha-hadid-opus1|کالاسودامدتی پیش روزنامه‌ی گاردین، زاها حدید را ملکه‌ی انحناها  در طراحی دانست. به اعتقاد  بسیاری از کارشناسان معماری، او هندسه‌ی معماری را دگرگون کرده و هویتی جدید و باشکوه به آن داده است. از بزرگ‌ترین آثار به‌یادماندنی این بانوی معمار می‌توان به مرکز ورزش‌های آبی لندن برای المپیک ۲۰۱۲ ، موزه‌ی هنر میشیگان در ایالات متحده‌ی آمریکا و سالن اپرای گوانگژو در چین اشاره کرد.

 برخی از طراحی‌های او پس از مرگش در سال  ۲۰۱۶ استارت خورده و ساخته شدند و برخی از آن‌ها مانند استادیوم الوکره در قطر هنوز در حال ساخت هستند.زاها حدید طراح عراقی پیش از مرگ خود تاثیری ماندگار در معماری خاورمیانه گذاشت و این تاثیرگذاری همچنان ادامه دارد.

در همین راستا نخستین پروژه ساخته شده او در دبی به نام برج Opus سال آتی افتتاح می شود. Opus یک برج تو خالی است که طرحی ترکیبی دارد و البته تنها پروژه حدید برای دبی محسوب نمی شود . نمای خارجی این سازه از نمایشگرهای   LED ساخته شده است که در شب می درخشند.

zaha-hadid-opus2|کالاسودابه لحاظ ظاهری این ساختمان یک مکعب عظیم تو خالی است که درحقیقت دو برج را بهم متصل می کند. دو برج در قسمت پایین به یکدیگر متصل هستند و در بخش بالا نیز پلی میان آنها وجود دارد.

پلی معلق و شگفت انگیز که از شیشه های خمیده، چارچوب های فلزی و آلومینیومی ساخته شده است. این پل در ارتفاع ۷۱  متری برای ساکنان خدماتی خاص ارائه می کند و نمایی ایده آل از شهر را ارائه می دهد .

۱۹ طبقه پایین این برج به هتل های زنجیره ایMelia Hotels تعلق دارد. ۲ طبقه نیز به فضای سرگرمی و رستوران اختصاص دارد. طبقه های بالایی مخصوص فضای اداری و خدمات به ساکنان است.