ظرفیت انتقال شبکه ملی اطلاعات به 24 ترابایت رسید

0
275
فردا ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند

سال گذشته ظرفیت سه بخش از شبکه ملی اطلاعات افزایش یافت که در این میان ظرفیت شبکه انتقال این پروژه به 24 ترابایت رسید.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، شبکه ملی اطلاعات که قرار است اینترنت را در ایران بومی کند در سال گذشته گویی پیشرفت های چشمگیری داشته است.

در سال 97 دو اقدام عمده در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شد که شامل اجرای پروژه «تدبیر» و افزایش ظرفیت شبکه انتقال به ۲۴ ترابایت می‌شود. در همین حال توسعه سه برابری ظرفیت هسته اصلی و مرکز شبکه ملی اطلاعات از دیگر اقدامات عمده در این راستا بود.

در سال 98 نیز گسترش این شبکه ادامه خواهد داشت به گونه ای که در پروژه تدبیر، لایه انتقال این شبکه با افزایش ظرفیت همراه شده و در هسته مرکزی این شبکه، موضوع افزایش ظرفیت لایه IP و تأمین اینترنت داخلی را خواهد داشت. در راستای تبادل ترافیک ملی نیز موضوع توسعه مراکز IXP در حال بررسی است.

این پروژه‌ها تنها مربوط به افزایش ظرفیت شبکه نبوده و بحث توسعه ماژول‌های این شبکه مانند مراکز CDN نیز در دستور کار است.

هم اکنون ظرفیت کامل و کافی در این شبکه برای تبادل اطلاعات، تبادل محتوا، تعاملات بانکی و نیز تعاملات شبکه‌های دولتی اعم از B۲C، C۲C و G۲C وجود دارد.

یادآور می شود، شبکه ملی اطلاعات که با نام‌های دیگر اینترنت ملی، اینترانت ملی ایران و شبکهٔ ملی اینترنت نیز شناخته می‌شود، پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است.

ایدهٔ اولیهٔ این شبکه در سال ۱۳۸۴ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت عنوان «اینترنت ملی» و «شبکهٔ ملی اینترنت» طرح شد و مراحل مطالعاتی آن در دولت نهم انجام شد. سپس در سال ۱۳۸۹ با عنوان «شبکهٔ ملی اطلاعات» در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده شد و طبق قانون برنامه بنا بر آن بود که این شبکه تا پایان این برنامه، سال ۱۳۹۵، کامل شود.

تا پایان دولت دهم ضمن اصلاحاتی در طراحی، مرحله آزمایشی و پایلوت آن انجام شد. در دولت یازدهم، پس از تعیین الزامات این شبکه توسط شورای عالی فضای مجازی، نسخه اولیه آن افتتاح شد که شامل مرکز تبادل ترافیک داده زیرساخت و کارساز نام دامنه ملی می‌شود و امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شبکه را فراهم می‌کند، تا رشد تولید محتوای داخلی و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی صورت پذیرد و هزینه‌های ترافیک کاهش پیدا کند و سرعت افزایش پیدا کند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها