علت متوقف شدن تلگرام طلایی؛ فیلترشکن بومی که رقیب پیام رسان های داخلی شد

0
4176
علت متوقف شدن تلگرام طلایی ؛ فیلترشکن بومی که رقیب پیام رسان های داخلی شد

با فیلتر شدن تلگرام، بازار دیگر “گرام” های داخلی و خارجی داغ شود و بسیاری از کاربران رو به استفاده از این اپلیکیشن ها آوردند. اما اخیرا خبر رسید که هات گرام و تلگرام طلایی قرار است متوقف شوند. اما علت متوقف شدن تلگرام طلایی چیست؟ در گزارش زیر به این مسئله خواهیم پرداخت.

علت متوقف شدن تلگرام طلایی : ماهیت فیلترشکن گونه

علت متوقف شدن تلگرام طلایی در وهله اول از جانب دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ماهیت این نرم افزارها عنوان شد. با برجسته شدن موضوع توقف این اپلیکیشن و ایجاد چرایی علت متوقف شدن تلگرام طلایی برای مردم، دبیر این کارگروه مطالبی برای آگاهی عموم اعلام کرد.

عبدالصمد خرم‌ آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طبق گزارش تسنیم در مورد علت متوقف شدن تلگرام طلایی بیان کرد: «اپلیکیشن هایی مانند هات‌ گرام و تلگرام طلایی پیام‌رسان نیستند؛ بلکه آنها در اصل دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که به‌ طور غیرقانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلترشده تلگرام فراهم می‌ کنند».

ممانعت از ورود کاربران به پیام رسان های داخلی

او در مورد  علت متوقف شدن تلگرام طلایی اظهار داشت: به‌ نظر می‌ رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد، این است که برخی از مسئولان فضای مجازی کشور اجازه دادند هات‌ گرام و تلگرام‌ طلایی فیلتر تلگرام در ایران را دور بزنند و مانع از مهاجرت 70 درصد کاربران ایرانی به پیام‌ رسان‌ های داخلی شوند و از این طریق برای  استفاده بیشتر از تلگرام اصلی زمان خریده‌ اند. همین امر علت متوقف شدن تلگرام طلایی از میان دیگر علت ها بود که در زیر به آن شرح داده می شود.

پس از بررسی مدیران یکی از پیام رسان های داخلی در مورد علت متوقف شدن تلگرام طلایی، به این نتیجه رسیدند که شرکتی که پشت این قضیه است یک شرکت ایرانی است که توانسته مجوزهای لازم را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگیرد. این شرکت که نامش راهکار سرزمین هوشمند است یکی از علت های متوقف شدن تلگرام طلایی است که اتهام استفاده از فیلترشکن و پروکسی بومی را از آن خود کرده است.علت متوقف شدن تلگرام طلایی : ماهیت فیلترشکن گونه

بحث نهادهای امنیتی

اندکی بعد توسط نمایندگان مجلس عنوان شد که تلگرام طلایی توسط نهادهای امنیتی ساخته شده اند و می توان بدون استفاده از فیلترشکن، با کمک آنها به تلگرام دسترسی داشت. همین علت متوقف شدن تلگرام طلایی به اعتقاد خیلی ها بود. یکی از نمایندگان به نام مجتبی ذوالنوری شکست پروژه پیام رسان های داخلی را بر گردن تلگرام طلایی و هات گرام انداخت و آن را مانعی در راستای فیلترینگ تلگرام دانست و بر علت متوقف شدن تلگرام طلایی تاکید کرد. اما آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روایت متفاوتی از این ماجرا داشت. او عنوان کرد که تصمیم مرکز ملی فضای مجازی این بود که پوسته هایی مشابه تلگرام در این میان به صورت گذرا وجود داشته باشند تا زمانی که ظرفیت پیام رسان های داخلی رشد کند و ما مطابق با مرکز ملی فضای مجازی عمل کرده ایم».پس از آن بود که اعلام شد این دو پیام رسان تا آخر آذر بسته می شوند و علت متوقف شدن تلگرام طلایی موارد بالا ذکر شد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مورد گفت: هات گرام و تلگرام طلایی تا پایان آذر مسدود نمی شوند، بلکه اینترنت این دو پیام رسان قطع خواهد شد تا به صورت مستقل از تلگرام کار کنند. در نهایت مشخص شد که علت متوقف شدن تلگرام طلایی انتصاب این پیام رسان ها به نهادی امنیتی، بلکه بابت این است که کاربران را بدون فیلترشکن به تلگرام متصل می کنند.

امن نبودن یکی دیگر از علت متوقف شدن تلگرام طلایی

نکته ای که نظر بسیاری از کاربران را جلب کرد این بود که در صفحه این اپلیکیشن در کافه بازار نامی از شرکت راه کار سرزمین هوشمند نیز و از کلمه لیدی گرام استفاده شده است. همین موضوع سبب شد که نا امن بودن علت متوقف شدن تلگرام طلایی عنوان شود.

ثانیا در بیانیه دیگر نیز عنوان شد که تلگرام طلایی، هاتگرام و اپلیکیشن‌ های مشابه از API رسمی پیام‌ رسان تلگرام برای ارتباط کاربران استفاده می‌ کنند؛ اما این امر دلیلی بر امن بودن آنها نیست. همچنین گفته شد که اگرچه برنامه ‌های غیر رسمی تلگرام، امکانات بیشتر و جالب ‌تری نسبت به اپلیکیشن رسمی در اختیار کاربران می‌گذارند، اما به همان اندازه دسترسی ‌های بیشتر و عجیب‌ تری از کاربران می‌ گیرند که امنیت اطلاعات شخصی آنها در معرض ریسک قرار می دهد.

کاربران نیز علت متوقف شدن تلگرام طلایی را نا امن بودن و از سوی دیگر امکان ذخیره مکالمات کاربران در سرورهای واسط، شنود و نمایش تبلیغات ناخواسته از دیگر خطرات این دسته از اپلیکیشن‌ ها می دانند که کارشناسان امنیتی همواره کاربران را به عدم استفاده از آنها توصیه می ‌کنند. عدم شفافیت کافی در مورد نحوه فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام و سوال متعددی که در مورد این اپلیکیشن‌ ها از جانب کاربران وجود دارد یکی دیگر از علت های متوقف شدن تلگرام طلایی است که سبب می‌شود تا اعتماد کافی برای استفاده از آنها وجود نداشته باشد و عدم اعتماد نیز یکی از علت های متوقف شدن تلگرام طلایی عنوان شود.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها