غول‌های فناوری به دنبال ساخت چیپست بومی

0
36

به تدریج بیشتر تولید کنندگان و کمپانی‌های برتر در تلاش هستند تا تراشه‌های خود را تولید کرده و در محصولات خود، از پردازنده‌های خود توسعه یافته استفاده کنند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از gizchina، گوگل سری Pixel 6 را با تراشه‌های Tensor خود عرضه می‌کند؛ این کمپانی تنها کمپانی نیست که تراشه مخصوص خود را تولید می‌کند.

کمپانی‌های سامسونگ و هواوی به ترتیب تراشه‌های Exynos و Kirin را تولید می‌کنند و اپل دارای پردازنده Mi است. شرکت‌های دیگر مانند شیائومی در ساختن تراشه دچار مشکل شده‌اند. با توجه به این موارد، می‌توان گفت که در بین تولیدکنندگان برتر تراشه‌های خود توسعه یافته به یک ترند تبدیل شده است.

Tensor گوگل

به غیر از گوگل ترانسیلت اولین و معروف ترین محصول گوگل با هوش مصنوعی، TensorFlow سنگ بنای هوش مصنوعی گوگل است که اکنون در گوشی همراه به کار گرفته شده است

اپل و M1

اپل معماری سنتی X86 را در پردازنده نوت بوک خود کنار گذاشته و از معماری ARM استفاده می‌کند. این تراشه یک شبکه عصبی 16 هسته‌ای است. با این حال، با نگاهی به آن می‌توان به این نتیجه رسید که پردازنده M1 اپل موفقیت آمیز است.

کاربرانی که از برنامه‌های کاربردی بهره می‌برند؛ می‌توانند مزایای این تغییر سخت افزاری را بهتر درک کنند.

تسلا

تسلا در کنفرانس مطبوعاتی، رایانه آموزشی هوش مصنوعی خود با تراشه DOJO D1 را راه اندازی کرد. بر اساس فرایند 7 نانومتری، ماژول از 25 تراشه D1 تشکیل شده است و قدرت محاسبه تا 9PFLOP در ثانیه (9 پتافلاپس) است.

طبق گزارش رایانه آموزشی Dojo AI قوی‌ترین ماشین یادگیری مصنوعی در جهان است که از تراشه‌های 7 نانومتری برای درایور 500000 واحد آموزشی با هم استفاده می‌کند. انتظار می‌رود که نسل بعدی بیش از 10 برابر پیشرفته‌تر باشد.

این تولیدکنندگان برتر در حال حاضر بر روی تراشه‌های خود توسعه یافته کار می‌کنند و دلیل آن‌ها این است که تراشه‌ها آن‌ها بیشتر با نیازهای شرکتتان مطابقت دارند. صرف نظر از عملکرد یا هزینه، تراشه‌های حرفه‌ای کارآمدتر خواهند بود.

غول‌های چینی در طراحی پردازنده

در چین تنها پردازنده HiSilicon Kirin هوآوی توانسته در سطح جهانی برجسته شود. تراشه‌های Huawei Kirin در پرچمداران جهانی Huawei استفاده می‌شد و ایالات متحده این شرکت را تحریم کرده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها