فعالیت بیش از یک میلیون سایت با دامنه ایرانی

0
150

بیش از یک میلیون وبسایت با دامنه ایرانی این روزها در حال فعالیت هستند و این آمار موجب شده که ایران چهارمین کشور جهان در حوزه رشد دامنه اینترنتی باشد.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، دامنه اینترنتی ایرانی تا سال گذشته مورد استقبال از سوی وبسایت ها قرار نمی گرفت اما از ابتدای سال 98 تا پایان شهریور امسال استقبال وبسایت ها از دامنه های اینترنتی رشد ویژه ای و بیش از ۱۱۳ هزار پسوند جدید اینترنتی به نام ایران آغاز به کار کرده است.

بنابراین گزارش، ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است؛ بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم عبور کرده و با رشد سالانه ۴۵ درصدی، در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

ایران در حالی چهارمین کشور جهان در حوزه رشد دامنه اینترنتی شده که تعداد پسوندهای ایرانی که در داخل کشور از سوی کاربران به ثبت رسیده مطابق اعلام مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۶۳ پسوند است.

البته بیش از 98 درصد این وبسایت ها با پسوند ir. فعالیت می کنند به گونه ای که سهم این پسوند از یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۶۳ وبسایت با دامنه ایرانی، یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۶۶۴ دامنه است.

شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۳۹۸۷ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند فارسی ایران ۱۸۵۵ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود ۱۳۲۸ دامنه فعال اعلام شده است. تعداد سایت‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۱۸ پسوند است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۲۵۷ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ۲۹۳ و id.ir بالغ بر ۵۲۹ پسوند برآورد می‌شود. تاکنون ۳۲ پسوند اینترنتی نیز با net.ir به ثبت رسیده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها