فیسبوک همان متاورس نیست

0
169

متاورس همان فیسبوک یا آن چیزی که مارک زاکربرگ می‌گوید؛ نیست. این مکان یا یک واقعیت جایگزینی نیست که به آن مهاجرت کنیم؛ این یک بازی و فقط یک فرصت بزرگ برای برندسازی نیست.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، در حقیقت متاورس یک سیستم غیرمتمرکز است که با خدمات همتا به همتا مانند Napster، Skype و BitTorrent اشتراکات زیادی دارد.

در شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز، همه فن‌آوران گرد هم می‌آیند و معماری جدیدی را ایجاد می‌کنند که مجر به نوآوری می‌شود؛ و این تعریف برای متاورس نیز صادق است.

برای درک بهتر متاورس به این دو مثال توجه کنید.

اسکایپ در سال 2003، بخشی از فناوری‌ها (BitTorrent، Kazaa و Napster) بود که رایانه‌های فردی را به روشی قابل اعتماد به هم متصل می‌کرد. این شبکه‌ها برای پهنای باند بهینه‌سازی شدند؛ اما چرا اسکایپ توانست از رقبا پیشی بگیرد؟ به دلیل فناوری همتا به همتا.

Spotify نیز مانند اسکایپ از فناوری همتا به همتا برای ذخیره و توزیع محتوا استفاده می‌کند. این تمرکززدایی به سرویس اجازه می‌دهد میلیون‌ها کاربر را جذب کرده و کیفیت عالی ارائه دهد.

در 20 سال گذشته، شاهد فناوری‌های همتا به همتا یا غیرمتمرکز به‌عنوان فناوری حاشیه‌ای بودیم. اما نسل بعدی سرویس‌های همتا به همتا مشارکت بیشتری را برای کاربرانی امکان‌پذیر می‌سازد. به گونه‌ای که در یک متاورس غیرمتمرکز، می‌توانند مستقیماً با یکدیگر کار کنند.

تاریخ نشان می‌دهد که شبکه‌های باز پیروز می‌شوند.

معماری متاورس بیشتر شبیه معماری بیت تورنت یا بلاک چین خواهد بود. بلاک چین غیرمتمرکز است. ما حتی نمی‌دانیم چه کسی دفتر کل را ایجاد کرده است و شاخص مرکزی وجود ندارد.در واقع همه‌ی فناوری‌ها ریشه در تمرکززدایی و سرویس‌های همتا به همتا دارند.

 

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها