قابلیت‌های ویندوز 11 را بشناسیم

0
223

ویندوز 11 تلاش مایکروسافت برای مدرن سازی سیستم عاملی است که بیش از 35 سال است وجود دارد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از theverge، در ویندوز 11 از منوی Start جدیدی استفاده شده و کاشی‌های زنده که در ابتدا در ویندوز 8 معرفی شده بود؛ حذف شده است.

در طراحی جدید ویندوز 11 گوشه‌های گرد به جای زاویه‌های تیز ویندوز 10 به کار گرفته شده و عمق و رنگ بیشتری به ویندوز اضافه شده است. یک فروشگاه برنامه Windows جدید وجود دارد که تعداد بیشتری از برنامه‌ها در آن قرار گرفته است.

این تغییرات به تنهایی باعث می‌شوند ویندوز 11 متفاوت به نظر برسد، اما وقتی شروع به کار می کنید؛ مطمئناً همان ویندوز همیشگی خواهد بود.

ویژگی‌های خوب ویندوز 11:

  • رابط کاربری جدید
  • قابلیت چند وظیفه‌ای Snap Assist.
  • اجرای سریع و پاسخگو در دستگاه‌هایی با سخت افزار مدرن.

معایب ویندوز 11:

  • ویژگی‌هایی مانند میوت جهانی، برنامه‌های اندروید و Dynamic Refresh Rate وجود ندارد.
  • حالت تاریک و تغییرات UI  با ویندوز 11 سازگار نیستند.

طراحی و ویژگی‌های جدید ویندوز 11

به محض راه اندازی، تغییر طراحی ویندوز 11 را احساس خواهید کرد. گوشه‌های گرد در این ویندوز به کار گرفته شده و نوار وظیفه مرکزی که منوی Start جدید را نشان می‌دهد بسیار شبیه به لانچر های اندروید است.

مایکروسافت منوی استارت را بسیار ساده کرده و کاشی‌های زنده حذف شده است. به لطف این طراحی ویندوز 11 بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

ویجت ها بخش اختصاصی جدید در ویندوز 11 است که در سمت چپ صفحه قرار دارند و ویجت های آب و هوا و اخبار که به نوار وظیفه ویندوز 10 اضافه شده‌اند را در خود جای داده‌اند.

ویندوز 11 Microsoft Teams را در خود جای داده و برای ارائه‌ی خدمات به مصرف کنندگان طراحی شده است و از تماس‌های صوتی و تصویری، جلسات و اشتراک گذاری صفحه پشتیبانی می‌کند.

یکی از بهترین پیشرفت‌ها در ویندوز 11، حالت چند وظیفه‌ای بودن آن است. که مایکروسافت این کار را با ویژگی Snap Assist آسان کرده است. این یک راه عالی برای قرار دادن برنامه‌ها و وظایف در چند مانیتور مجازی است.

فروشگاه برنامه‌ها در ویندوز 11

فروشگاه برنامه‌ها مایکروسافت یکی دیگر از پیشرفت‌های ویندوز 11 است. مایکروسافت سرانجام به توسعه دهندگان اجازه داد تا هر برنامه‌ای را در فروشگاه قرار دهند و مرورگرهای شخص ثالث و برنامه‌های معمولی دسکتاپ به راحتی در دسترس هستند.

ویژگی‌های لمسی در ویندوز 11

اگر لپ تاپی با صفحه لمسی یا تبلت دارید، ویندوز 11 در این بخش نیز پیشرفت‌هایی داشته است.

صفحه کلید لمسی بسیار ارتقا یافته و جابجایی در آن آسان‌تر است و دارای 13 تم جدید است.

ویندوز 11 دارای حرکات لمسی جدیدی است. به طور مثال با حرکت سه انگشتی به کنار شما می‌توانید بین برنامه‌ها جابجا شوید، یا می‌توانید با سه انگشت به سمت پایین به رایانه خود بازگردید. همچنین می‌توانید از چهار انگشت برای جابجایی بین دسکتاپ های مجازی استفاده کنید. علاوه بر این با کشیدن انگشت به بالا، پیش نمایش همه دسکتاپ های مجازی ظاهر می‌شود.

برنامه‌های داخلی در ویندوز 11

مایکروسافت پیشرفت‌های زیادی در برنامه‌های داخلی Windows 11 ایجاد کرده است.

برنامه‌های Paint، Clock و Photos بیشترین تغییرات را داشتند و طراحی آن‌ها تغییر کرده و ویژگی‌های جدیدی به آن اصافه شده است.

به طور مثال برنامه ساعت شامل Focus Sessions است، ویژگی جدیدی که از Pomodoro به عنوان روشی برای مدیریت زمان با تقسیم کار استفاده می‌کند.

نوار وظیفه‌ی ویندوز 11

نوار وظیفه واضح‌ترین نقظه ضعف و تغییر ویندوز 11 است. ویژگی‌های اساسی مانند تنظیم اندازه یا موقعیت نوار وظیفه وجود ندارد. درگ کردن روی نوار وظیفه نیز حذف شده و حتی نمی‌توانید زمان و تاریخ را در نوار وظیفه روی چند مانیتور نمایش دهید. در واقع، به طور پیش فرض، نوار وظیفه در چند مانیتور غیرفعال است.

بیشتر کاربران بازخوردهای در مورد نوار وظیفه داشتند و مایکروسافت اعلام کرده که از این بازخوردها برای طراحی بهتر استفاده خواهد کرد. هیچ تضمینی وجود ندارد که نوار وظیفه تغییر کند، اما امیدوارم مایکروسافت برخی از ویژگی‌های از دست رفته را بازگرداند.

بر خلاف وعده مایکروسافت، برنامه های اندرویدی در ویندوز 11 هنوز آماده نیستند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها