قطار تندروی «هلو کیتی» رونمایی شد

0
2197

کالاسودا_قطار تندروی هلو کیتی در ژاپن رونمایی شد. این قطار سریع السیر ژاپن، با شخصیت کارتونی «هلو کیتی» در غرب این کشور به راه افتاد.

قطار تندرو (سریع‌السیر) یا سیستم قطار راه‌آهن پرسرعت نسبت به قطار معمولی به طور قابل ملاحظه‌ای از سرعت بالاتری برخوردار است. تعریف قطار تندرو و مرز بین این نوع از ترابری ریلی و قطار معمولی بسته به استانداردهای مختلف، متفاوت است.

اولین حرکت این قطار یک طرفه از شهر چنگدو در استان سیچوان به لهستان نیز در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ انجام شد. چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان با ۱۴ کشور مرز مشترک دارد. افغانستان، بوتان، هندوستان، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، مغولستان، میانمار، نپال، کره شمالی، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ویتنام همسایگان چین هستند و این قطار در مسیر خود از کشورهای قزاقستان، روسیه و بلاروس عبور کرد. مدت زمان حرکت قطارهای عادی برای مسافت ۹۸۲۶ کیلومتری این کشورها ۸ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد.

بسیاری از شهرهای مهم چین در سراسر این کشور اکنون از قطارهای پرسرعتی استفاده می‌کنند که سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت داردو قطاری با سرعت ۴۶۵ کیلومتر در ساعت که از طرح‌های راه آهن تندرو چین محسوب می‌شود. برای کنترل و راه افتادن قطار و تامین ایمنی آن از فناوری مغناطیسی استفاده شده است.

CRH380A ترن، مسیر شانگهای تا پکن را که ۱۰۳۰ کیلومتر فاصله دارند در مدت چهار ساعت ۴۸ دقیقه طی کند. این ترن می‌تواند با سرعتی برابر با ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت، ۵۰۰ مسافر را جا به جا کند،قطار “شانگهای مَگلِو” از کشور چین سریعترین قطار جهان نام دارد، رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بالغ بر ۵۰۱ کیلومتر در ساعت است. طولانی ترین خط قطار پرسرعت جهان نیز در چین راه اندازی شده‌است، این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و مسیر ۲ هزار و ۲۹۸ کیلومتری بین پکن و گوانگژو در جنوب این کشور فقط طی هشت ساعت طی می‌شود.

UTR۹۱۰۰ ترن در تایوان قرار دارد و می‌تواند ۹۸۹ مسافر را با سرعت ۳۳۵ کیلومتر جابجا کند. این ترن در بین دو شهر تایپه و کاهوسیونگ قرار دارد و مسیر ۲۴۴ کیلومتری را یک ساعت و ۳۶ دقیقه طی می‌کند.

اتحادیه اروپا راه‌آهن سریع را به سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر می‌گوید.

ایتالیا چندین خط با قطارهای سریع دارد، یکی از سریعترین قطارهای جهان نیز در ایتالیا قرار دارد. این قطار می‌تواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتـر بر ساعت به حرکت بپــــردازد. این قطار بین دو شهـــــر فلورانس و میـــــلان کار می‌کند و می‌تواند مسیر ۳۰۶ کیلومتری را در مدت ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه طی کند.

شرکت راه‌آهن ژاپن قصد دارد تا با استفاده از این شخصیت کارتونی محبوب در این کشور، مسافران بیشتری را جذب کند. تا هشت ماه پیش شخصیت‌های کارتونی دیگر بر روی واگن‌های این قطار سریع‌السیر نقاشی شده بود. حال رنگ صورتی در کنار شخصیت کارتونی «هلو کیتی» زینت‌بخش قطار است. تزئینات داخل قطار نیز پر از طرح‌های «هلو کیتی» است و مسافران می‌توانند در محوطه‌ای داخل قطار عکس یادگاری بگیرند.