قیمت مادربورد در بازار ایران

0
552
قیمت مادربورد در بازار ایران

مادربورد در بازار ایران نسبت به روزهای گذشته دچار تغییر قیمت شده است که در این گزارش آخرین قیمت این قطعه رایانه ای با مدل های مختلف را می خوانید.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، تجهیزات کامپیوتری (تجهیزات رایانه ای) در ایران مانند هر کالای وارداتی دیگر در قیمت خود تحت تاثیر عوامل مختلف مانند تغییر قیمت ارز، نوسان ایجاد می کنند. در این گزارش نوسان قیمت انواع مادربورد در بازار ایران را اعلام می کنیم.

مادربورد چیست؟

مادربورد همان قلب کامپیوتر یا رایانه است که دیگر تجهیزات بدون اتصال به آن امکان کارایی ندارند. تجهیزات مختلف یک کامپیوتر مانند موس و مانیتور تنها در صورت اتصال به مادربورد امکان فعالیت دارند. به همین دلیل آن را مادربورد یا بورد مادر نامیده اند. مادربورد یک نوع بورد یا تخته مداری الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند واحد پردازنده مرکزی، حافظه دسترسی اتفاقی(RAM) و… بر روی آن سوار می‌شوند. ماموریت اصلی مادربورد در رایانه کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر است.

شکل ظاهری مادربورد

اگر می خواهید ظاهر مادربورد را از دیگر تجهیزات داخلی رایانه تشخیص دهید باید بدانید که آن یک بورد الکترونیکی است که بر روی آن مجموعه ای از قطعات الکترونیکی مانند خازن، ترانزیستور، مقاومت، دیود، آی‌سی و ورودی‌هایی قرار گرفته اند. مادربورد یک برد الکترونیکی بزرگ چند لایه از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب است. روی صفحه مادربورد چند خط به نام باس وجود دارد که به رنگ‌های متفاوت است و همه قطعات را به هم متصل می‌ کند.

انواع مادربورد

مادربورد از نظر ظاهری به دو نوع متفاوت تقسیم می شود. شکل و اندازه آن در طرح های ان‌ال‌ایکس و آ تی‌ایکس متفاوت است. البته متداولترین مدل به کار گرفته شده از مادربورد در کامپیوترها همان مدل آتی ایکس است. در رایانه هایی که در ایران هم مونتاژ می شوند از مادربورد آتی ایکس بیش از نوع ان ال ایکس استفاده می شود.

چه مادربوردی بخریم؟

در خرید مادربورد مانند هر کالای دیگری باید اطلاعات کافی نسبت به عملکرد آن داشته باشید. در کنار این اطلاعات یک نکته نیز در خرید نباید فراموش شود و آن هم این است که توجه زیاد به نوع درگاه‌های مادربورد باید مد نظر قرار گیرد. درگاه پردازنده مادربورد باید با نوع پردازنده‌ای که خریداری می‌شود یکی باشد همچنین شکاف‌های حافظه رم و کارت گرافیک نیز باید با خود حافظه رم و کارت گرافیک خریداری شده هماهنگی داشته باشد تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

قیمت مادربورد در بازار ایران

در بازار ایران 8 مدل مادربورد به فروش می رسد. گرانترین آن BIOSTAR Z270GT80 است که یک میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری شده است. این مادربورد به تازگی به بازار ایران وارده شده است. مدل دیگر مادربورد موجود در بازار ایران ASUS PRIME B360M-A است که آن هم یک میلیون و 400 هزار تومان تعیین قیمت شده و نسبت به 10 روز گذشته 100 هزار تومان گرانتر شده است.

MSI H310-M PRO مدل دیگر از مادربورد موجود در بازار ایران است که یک میلیون و 100 هزار تومان به فروش می رسد. این مدل نسبت به 10 روز گذشته تغییر قیمت خاصی نداشته است. ASUS PRIME A320-MC یکی دیگر از انواع مادربورد است که در بازار ایران به فروش می رسد قیمت تعیین شده برای این مدل، یک میلیون تومان است. GIGABYTE H310M S2H هم مادربوردی است که با قیمت 900 هزار تومان در بازار ایران یافت می شود.

MSI H110M pro مادربوردی از برند MSI در بازار ایران است که 800 هزار تومان قیمت گذاری شده. ASUS PRIME B250M-K هم یکی دیگر از انواع مادربوردهای ایسوس است که در بازار ایران 850 هزار تومان به فروش می رسد. BIOSTAR H110 MHC هم دیگر مدل از BIOSTAR است که در بازار مادربورد ایران 750 هزار تومان معامله می شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها