مارک پارکر چگونه عامل درخشش نایک شد؟

0
1429

کالاسودا مایک پارکر 63 ساله از سال 2006 مدیر اجرایی نایک است. او مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه ایالت پنسیلوانیا در سال 1977 دریافت کرده و حاصل ازدواج او با کتی پارکر سه فرزند به نام های جنیفر، مگان و متیو است.

نایک، رهبر بازار کفش های ورزشی جهان

 او در سال 1979 به عنوان طراح کفش به خدمت نایک درآمد و به مقام معاون توسعه در سال 1987 رسید. همچنین او پیش از اینکه مدیر نایک شود در سال های 1993 سمت مدیر عمومی، 1998 معاون بخش جهانی و همچنین مسئول دیگر برندهای نایک مانند کانورس بود. نایک با موفقیت هایی که با کمک پارکر پشت سر گذاشت اکنون دیگر در سایه برندهایی چون آدیداس قرار ندارد. پارکر به درستی از پس وظیفه اش یعنی رشد این شرکت برآمده است. او اعتقاد دارد که اندازه شرکت و موفقیت آن یک فرمول است که باید آن را نهادینه کرد، هرچند با شکست رو به رو شود.

نایک امروز رهبر بازار جهان در زمینه انواع کفش ورزشی و کتانی است و 62 درصد از سهم بازار کفش های ورزشی آمریکا را در بر می گیرد. این شرکت بر تکنولوژی، طراحی، تولید، بازاریابی و به طور عمده بر خرده فروشی تمرکز دارد. او سومین مدیر عامل نایک است که توانسته این شرکت را به ثروتی عظیم برساند و در پس این موضوع ایده های مدیریتی زیادی قرار داشته که در زیر می خوانیم.

سبک معروف مدیریت پارکر چیست؟

او به سبک رهبری متفکرانه و به عنوان یک مدیر درونگرا معروف است. او یک رویکرد دقیق برای توسعه محصول به نام تفکر طراحی اتخاذ کرده که ترکیبی عجیب و غریب از هنرهای معاصر و مجسمه سازی (که شامل بسیاری از مینیاتورهای کفش نایک) است.

 

پارکر نه تنها به دلایل شخصی و درونی به هنر معتقد است، بلکه آن را الهام بخش طراحی های خود و رسیدن به یک دیدگاه جهانی می داند. رویکرد او متمرکز بر کمک به زیردستان برای تمرکز بر ایده هایشان بود.

مدیر عامل نایک همچنین به کلمات و ایده های خود پر و بال می دهد و سپس آن طور که می خواهد بیان می کند. او سبک رهبری خود  را به عنوان «اصلاح و تقویت» توصیف می کند. پارکر سبک مدیریتی خود را معادل با ویراستاری می ‌داند و معتقد است که وظیفه ‌اش این است که به زیردستان خود کمک کند ایده‌ هایشان را اصلاح و به بهترین نحو محقق کنند. درعین ‌حال، او می‌ کوشد به ایده ‌ها و بیانات خود، خلوص و تکامل بیشتری ببخشد و در صورت داشتن اشکال، آنها را اصلاح کند.

گسترش فرهنگ مشارکتی

پارکر تعریف می کند: هنگامی که متوجه شد بخش تحقیق و توسعه نایک با مجموع 350 ایده جدید در حال اکتشاف است، تشخیص داد که این تعداد بسیار زیاد است و به کارمندانش بیان کرد که آنها در حال انجام تعداد زیادی پروژه به صورت همزمان هستند. او آنها را مجبور کرد که انتخاب های سختی داشته باشند و سپس شخصا درگیر پروژه شد و با این دپارتمان برای تنظیم معیارهای خود و ارزیابی نیازها همکاری کرد.

با مشارکت پارکر، تیم تحقیق و توسعه توانست فهرست این ایده ها را به 50 عدد برساند. پارکر یک فرهنگ مشارکتی الهام گرفته از فرهنگ ورزش را در سراسر شرکت خود ایجاد کرده است (او خود یک دونده رقابتی بود). مارک کارکنان خود را تشویق می کند تا به طور مداوم به دنبال راه هایی برای بهبود و سازگاری با محیط زیست باشند. او سرعت تغییر را به عنوان یک فرصت می بیند و به کارمندان خود می گوید که این یک فرصت تهاجمی است.

پارکر شخصا با توسعه فناوری های جدید درگیر است. اگر نایک به فرمول موفقیت آمیز خود رسیده، به این دلیل است که دنباله روی دیگران در این زمینه نبوده. آنها حتی در خصوص برش پارچه ها نیز سبک طراحی خود را دارند  و پارکر آن را به مثابه یک چالش می داند که هزاران سال پیش نیز وجود داشته و اکنون به راه جدیدی گام برداشته است.

تشویق کارمندان به اشتراک ایده ها

در این شرکت، پارکر از رویکردهای مختلف رهبری با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد استفاده می کند. گاهی اوقات می گوید که باید سخت و سریع به جلو پیش روید، شرایط بالا و پایین همیشه برای مدیر و کارمندان وجود دارد. ایده ها ممکن است از رده های پایین شرکت به بالا برسند و خود پارکر نیز به دنبال یافتن ایده هایی از پایین و از جانب کارمندان است.

او سالن هایی را در نایک در اختیار این کار قرار می دهد تا کارمندان با کمک امکانات بتوانند ایده های خود را پیاده کنند و از آنها سوالات زیادی در این خصوص می پرسد. او به مدیریت میکرو اعتقاد ندارد و ایده هایش را از ذهن کارمندانش بیرون می کشد و سپس آنها را تشویق به اصلاح و پر و بال دادن به آن ایده می کند. پارکر معتقد است که شاید ایده‌ ها از سطوح پایین کارمندی خلق شوند، ولی برای اجرا و بهره‌برداری، باید مورد حمایت مقامات بالا قرار بگیرند. شاید به همین دلیل است که او کار کردن در محیط هنری و خلاقانه را دوست دارد و کارمندانش را نیز تشویق به بیان ایده ها می کند تا گسترش افق دیدگاه آنها منجر به خلق ایده های جدید شود.

مارک پارکر آنقدر به کارمندان خود اعتماد دارد که کار را به آنها سپرده و راه درست را برای پرورش ایده از اعضای جوان تیم به آنان نشان دهد. او دوست دارد ایده های خام را بیرون کشیده و آن را در کانون توجه قرار دهد. برخی از این پروژه های جانبی کوچک می تواند به سودهای چند میلیاردی برای شرکت منجر شود و نایک را در موفقیت روز افزونش یاری کند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها