ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری؟

1
2039
ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری؟

در بین علاقه‌مندان به ماشین، اصولاً این بحث به وجود می‌آید که ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری؟ کدام‌یک از آن‌ها بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند؟ برخی بر این باورند که ماشین‌های کاربراتوری عملکرد بهتری دارند و برخی دیگر اصرار دارند که ماشین‌های انژکتوری را به صدر برسانند.

بیشتر موتورها برای روشن شدن به بنزین نیاز دارند؛ برای اینکه بنزین بتواند ماشین را به حرکت دربیاورد؛ باید با اکسیژن و گرما همراه باشد؛ این سه جزء برای روشن کردن موتور خودرو حیاتی هستند که به آن مثلث آتش گفته می‌شود. این سه عنصر در کنار هم قرار می‌گیرند و انرژی لازم برای روشن کردن موتور را به وجود می‌آورند؛ تمام خودروها از این مکانیسم استفاده می‌کنند؛ و بدون وجود این سه مؤلفه و واکنش شیمیایی که به وجود می‌آید؛ خودرو نمی‌تواند حرکت کند. در این میان برخی خودروها به‌صورت کاربراتوری کار می‌کنند و برخی از آن‌ها انژکتوری هستند؛ در هر دو این خودروها این واکنش‌ها رخ می‌دهد و تفاوت آن‌ها در مصرف سوخت و میزان آلاینده‌هایی است که وارد هوا می‌کنند.

در بین علاقه‌مندان به ماشین، اصولاً این بحث به وجود می‌آید که ماشین کاربراتوری بهتر است

مقایسه سیستم انژکتوری در برابر کاربراتوری

سیستم کاربراتوری قدمت زیادتری دارد و اولین بار توسط بنیان‌گذار مرسدس بنز یعنی کارل بنز به کار گرفته شده است. سیستم کاربراتوری ترکیبی از هوا و سوخت را در درون سیلندرها پراکنده می‌کند و از این طریق باعث به حرکت در آوردن خودرو می‌شود. برخی از کاربراتور متفاوت عمل می‌کنند، اما روند کلی برای اکثر کاربراتورها یکسان است.

سیستم کاربراتوری

کاربراتورها دارای جت‌هایی است؛ که گاز را داخل محفظه احتراق حرکت می‌دهد. مشکل اصلی در مورد ماشین‌های کاربراتوری این است که نمی‌توانند نسبت هوا به سوخت را در هر سیلندر کنترل کنند؛ در این شرایط رسیدن به نسبت سوخت به هوا برای هر سیلندر؛ برای بهترین عملکرد تقریبی است و در نهایت این شرایط راندمان را کم کرده و میزان آلودگی را بیشتر می‌کند. بااین‌حال، کاربراتور دوام بیشتری نسبت به سیستم‌های انژکتوری دارند و در مسابقات ورزشی بیشتر استفاده می‌شوند. کاربراتورها نسبت به سیستمهای انژکتوری بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر هستند؛ زیرا در آن‌ها اجزای الکتریکی یا خطوط برگشتی به مخزن سوخت استفاده نشده است.

سیستم کاربراتوری

سیستم انژکتوری

سیستم‌های انژکتوری عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. با به‌کارگیری قطعات الکترونیکی در سیستم‌های انژکتوری مصرف سوخت آن‌ها کمتر شده است؛ به میزان بسیار کمتری محیط‌زیست را آلوده می‌کنند؛ عملکرد سریع‌تر و بازدهی بالاتری دارند؛ با شرایط مختلف آب و هوایی کنار آمده و به‌خوبی کار می‌کنند.

ماشین‌های انژکتوری دارای دو نسخه متفاوت هستند؛ انژکتوری مستقیم و سیستم‌های انژکتوری غیرمستقیم. سیستم‌های انژکتوری غیرمستقیم متداول‌تر هستند؛ اما سیستم‌های انژکتوری مستقیم جدیدتر و کاربردی‌تر می‌باشند. فواید اصلی استفاده از سیستم‌های انژکتوری این است که می‌توان میزان سوخت و هوا را کاملاً کنترل کرده و با توجه به شرایط بار موتور به داخل سیلندر تزریق کرد. سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری باعث تولید انرژی بیشتر؛ راندمان زیادتر و آلودگی کمتری خواهد شد. در مقابل نصب و راه‌اندازی آن‌ها پیچیده‌تر است و هزینه بیشتری نیاز دارند.

همان‌طور که اشاره کردیم با روی کار آمدن خودروها انژکتوری؛ قطعات دیگری نیز در خودرو به کار گرفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ECU  یا همان واحد کنترل الکترونیک می‌باشد. ECU  مغز خودروهای انژکتوری است و وظیفه کنترل خودرو را بر عهده دارد. این قطعه می‌تواند وضعیت موتور خودرو را بررسی کرده و متناسب با آن عمل کند؛ در این صورت شرایط بهتری برای احتراق مهیا کرده و زمان پاشش سوخت را تعیین می‌کند تا در نهایت عملکرد ماشین ارتقا یابد.

سیستم انژکتوری

بعد از همه این توضیحات به نظر شما ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری؟ جواب سؤال کاملاً مشخص است؛ سیستم‌های انژکتوری به دلیل حداقل میزان انتشار گاز؛ بهتر و مناسب‌ترند. البته باید هزینه‌های به‌کارگیری این سیستم به مقدار زیادی کاهش یابد تا در کل کارایی بهتری را ارائه دهند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
پیمان
پیمان
2 سال پیش

ماشین باید کاربراتوری باشه انژکتور مال بچه هاس