مردم،شهرهای هوشمند با بافت قدیمی را دوست دارند

0
211

شهرهای هوشمند به حریم خصوصی تجاوز نکرده و بافت قدیمی و ساختمان‌ها را تخریب نمی‌کنند.

به گزارش کالاسودا و به نقل ازthenextweb، در سراسر جهان بیش از هزار پایلوت شهر هوشمند راه‌اندازی شده است که بسیاری از آن‌ها به دنبال ساخت شهرهای با هویت تازه هستند. این شهرها همانند یک سفینه فضایی بیگانه از روز اول با فناوری ساخته‌شده است. اما تجهیز مراکز شهری موجود در جهان به یک شهر هوشمند اندکی متفاوت و سخت‌تر است.

شهرهای که از زمان پیدایش بشر شکل‌گرفته‌اند و به مرور تکنولوژی‌های جدید در آن به کارگرفته شده و روز به روز هوشمندتر می‌شوند.

شهرهای قدیمی اما هوشمند

Renato De Castro استراتژیست در این زمینه می‌گوید؛ در حین تکامل شهرهای و تبدیل آن‌ها به شهر هوشمند، دیان ای این شهرها باید حفظ شود. در واقع فناوری باید در روح باستانی این شهرها قرار داده شود. کاسترو در مصاحبه با BDJ گفت: “مردم با شهرهایشان حتی عمیق‌تر از استان، منطقه یا کشور خود ارتباط دارند. شهروندان یک شهر جدید نمی‌خواهند؛ بلکه آن‌ها دوست دارند همان شهر با همان دی‌ان‌ای مکان بهتری برای زندگی کردن باشد.”

به‌طور مثال آمستردام هم میراث بی‌نظیری داشته و هم گرایش به نوآوری دارد. این شهر باوجود ظاهر باستانی خود یک شهر هوشمند موفق است که در این زمینه از فناوری‌ها و راهکارهای مختلفی ازجمله اپلیکیشن ها استفاده می‌کند. توسعه دهندگان در حال ارائه برنامه‌هایی برای رفاه عمومی شهروندان هستند تا به‌صورت هوشمند کیفت آب‌وهوای شهر و بهداشت رستوران‌ها و تهدیدات امنیت عموم اطلاعات رسانی شود.

آیا شهرهای هوشمند تهدیدی برای امنیت داده‌ها هستند؟

توسعه این اپلیکیشن‌ها و همچنین ابزارهای هوشمند در شهر، مانند چراغ راهنمایی هوشمند مسائل امنیتی خصوصی و عمومی جدیدی را به وجود می‌آورد. وقتی داده‌ها از یک برنامه خصوصی تولید می‌شوند و به یک منبع دولتی داده می‌شوند؛ چه کسی می‌تواند مالکیت این داده‌ها را به دست آورد؟؟

مسئله حفظ حریم خصوصی و محافظت از داده‌ها در کشورهای مستبدانه اهمیتی ندارد. اما کشورهای دموکرات سعی می‌کنند آن‌ها را به‌صورت شفاف و کارآمد جمع‌آوری کرده و به اشتراک بگذارند. در این صورت شهروندان مطابق با اصول GDPR حداکثر کنترل را روی داده‌های شخصی خود دارند.

به‌طور مثال شركت شهرهاي هوشمند Sharkey با اشاره به تلاش‌های اتحاديه اروپا براي ايجاد ابزارهای جديد برای برقراری مؤثر داده‌ها بین بخش دولتي و خصوصي می‌گوید كه شهرها در حال پیشرفت، به زیرساخت‌های ديجيتالي نياز دارند كه اول از همه محل نگهداری داده‌ها است.

ازنظر این شرکت این ابزار، FIWARE یا همان سیستم‌عامل شهرهای هوشمند است. این نرم‌افزار به صورت منبع باز امکان ارتباط بین اینترنت اشیا و داده‌های بزرگ در فضای ابری را فراهم می‌کند.

این هم راستایی فن‌آوری همراه با نبوغ و حساسیت تاریخی بشر می‌تواند شهرهای باستانی را به قرن بیست و یکم بیاورد؛ بدون اینکه به میراث معماری آن‌ها آسیب برساند یا حقوق انسان‌ها برای حفظ حریم خصوصی را از بین ببرد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها