مرگ نابهنگام  یکی از پیشکسوتان ناسا

0
320
مرگ نابهنگام  یکی از پیشکسوتان ناسا|کالاسودا

مرگ نابهنگام  یکی از پیشکسوتان ناسا|کالاسودا

کالاسودا_پروب کاسینی ناسا یکی از فضا پیماهای مشهور و قدیمی ناسا که بیش از ۲۰ سال مشغول مخابره اطلاعات برای این سازمان  بود به سفر خود پایان داد .

بر اساس اطلاعاتی که از حوزه فعالیت های این فضاپیما منتشر شده است . در ساعت ۷:۵۵ دقیقه بعداز ظهر روز گذشته، کاسینی ناسا تبخیر شده است.

اما این اتفاق چگونه رخ داد ؟

 این پروب  صبح دیروز در مسیر راه شیری به  زحل رسیده است . اما درست در ساعت ۷:۵۵ عصر ناسا سیگنال های پروب را از دست داد . موضوعی که در علم فضانوردی نشان از واقعه ای تلخ دارد و نشان می دهد در طول فرود سریع خود به سمت سیاره زحل دچار انهدام شده است .

سقوط کاسینی رسما به ماموریت ۱۳ ساله پروب در زحل پایان می دهد. سفری که به لحاظ اکتشافی از اهنمیت بسزایی برای ناسا برخوردار بود .

اگرچه این اتفاق بسیار ناگوار به نظر می رسد، اما  ناسا برای تمامی ماموریت های خود مدت زمانی مشخص و یک تیم پشتیبانی تمام وقت دارد .

درواقع  تیم ماموریت پشتیبان  کاسینی برنامه ریزی کرده بود که در پایان دوره ماموریت این فضاپیما اتفاقی مشابه با آن چه رخ داده است به وجود آید .

از دید فضانوردان دو  قمر زحل – انسلادوس و تیتان – مکان هایی بسیار مبهوت کننده هستند . مکان هایی که به طور بالقوه می توانند زندگی انسانی را تضمین کنند و حتی در آینده به مکان هایی برای زندگی انسانی تبدیل شوند

 اما آژانس بین المللی فضانوردی (ناسا) قصد ندارد ،در طول پژوهش های خود مواردی مثل اتفاقی که برای  کاسینی افتاد را تکرار کند.  شاید بسیاری از افراد مطلع نباشند که تصادف های فضایی و رخدادهایی که در نزدیکی جو زمین به وقوع می پیوندند می توانند به انشتار میکروب در سارسر زمین منجر شوند . گرچه ریسک این اتفاق بسیار است . اما به هر ترتیب برای سازمان نظام مند و مقرراتی ناسا بسیار مهم است .

با همه این ها پایان کار کاسینی برای بسیاری از علاقه مندان به فضانوردی، نجوم و فعالان این عرصه رخدادی تراژیک بود .  کاسینی در سال ۱۹۹۷ راه اندازی شد، هفت سال پیاپی طول ۲.۲ میلیارد مایلی فضا به زحل  را سفر کرد. پس از آن بیش از یک دهه در اطراف سیاره  زحل سرگردان شد و با قمرهای زیادی در سیستم پروازی ناسا همراهی  کرد، جمع آوری داده های اکتشافی این فضاپیما تا حدی ارزشمند بود که حتی شاید برای خود NASA  نیز دور از انتظار بود .

بر همین اساس است که فقدان این فضادپیما برای بسیاری از افراد بی شباهت به مرگ یک دوست صمیمی و باوفا نیست .

ارال مازبه ، مدیر پروژه کاسینی، در این خصوص می گوید “این یک ماموریت باورنکردنی بود، یک تیم شگفت انگیز بودیم که دوشادوش هم از این پروژه حمایت می کردیم .زمانی که سیگنال ها از بین رفت همه ما در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا متاثر شدیم .

اما فقدان کاسینی به این معنی نیست که کار تمام شده است. دانشمندان هنوز هم باید آخرین بیت داده ها را که در طول آخرین لحظات حیات کاسینی متتشر شده اندرمزگشایی کرده و تمام اطلاعاتی که پروب در طی سفر خود در زحل دریافت کرده جمع اوری کنند .

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها