معرفی حسگری که احساسات کاربران را تخمین می زند

0
428

کالاسودا_حسگری که احساسات کاربران را تشخیص می دهد نوعی از حسگر های هوشمند است که می‌تواند، برای بسیاری از کاربران کاربردی باشد.

یک شرکت انگلیسی، نوعی حسگر پوشیدنی ابداع کرده است که با بررسی الگوهای تنفسی کاربر، به کاهش سطح استرس و خونسرد ماندن او کمک می کند.

این روزها، در میان اختراعات جدید، شاهد ابداع فناوری‌هایی هستیم که به شکل اپلیکیشن‌ها و ساعت‌های هوشمند ظاهر می‌شوند و ورزش‌هایی را برای کاهش استرس پیشنهاد می‌دهند.

 اکنون، شرکت انگلیسی «تینی‌لوجیکز» که سازنده فناوری‌های پزشکی است، ادعا می‌کند پلتفرم ساخت این شرکت موسوم به ” FOCI” می‌تواند استرس را کاهش دهد.

 این ابزار، یک حسگر پوشیدنی بی‌سیم مجهز به یادگیری ماشینی است که ابعاد یک هندزفری را دارد و دور مچ دست بسته می‌شود. FOCI، الگوهای تنفسی کاربر را از روی حرکات دیافراگم او ردیابی می‌کند.

مبنای ساخت این ابزار، پژوهشی است که نشان می‌دهد هر یک از حالت‌های گوناگون شناختی، الگوهای تنفسی منحصر به فردی دارند. ترکیب یادگیری ماشینی، به FOCI این امکان را می‌دهد که برای بررسی صدا و ارزیابی دقیق‌تر حالت شناختی کاربر، الگوهای تنفسی او را یاد بگیرد.

هنگامی که FOCI تشخیص دهد که کاربر، به تمرکز دوباره نیاز دارد، لرزش خفیفی به بدن او وارد می‌کند و اپلیکیشنی که روی تلفن همراه نصب شده، میزان تمرکز را با رنگ‌های گوناگونی نشان می‌دهد.

 لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این ابزار، تلفن همراه باید روشن باشد و ممکن است بررسی تلفن همراه، تمرکز کاربر را از بین ببرد. این اپلیکیشن، برای مشخص کردن تمرکز و یا احساس خونسردی، از رنگ زرد و برای عدم تمرکز از رنگ خاکستری استفاده می‌کند. در بررسی صورت گرفته روی FOCI، اپلیکیشن این ابزار، پس از یک دوره یادگیری چند روزه توانست حالت‌های شناختی کاربران را تشخیص دهد.

حسگر یا سنسور (انگلیسی: Sensor) گونه‌ای مبدل هستند. بعضی از حسگرها به تنهایی قابل استفاده‌اند و برای خواندن آنها احتیاجی به وسایل جانبی دیگری نیست، مانند دماسنج جیوه‌ای. دسته دیگر برای استفاده باید با وسایل دیگری همراه باشند مثل ترموکوپل. بیشتر حسگرها الکتریکی یا الکترونیکی هستند که انواع الکتریکی از دقت پایین‌تری برخوردارند.

 البته انواع دیگری نیز موجود است. حسگرها در زندگی روزمره ما به صورت فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مواردی که شامل خودرو، ماشین‌های صنعتی، تجهیزات فضائی و حتی دارویی می‌شود. پیشرفت فنی باعث شده تا انواع مختلف و گوناگونی از حسگرها با فناوری ام‌ای‌ام‌اس (MEMS) تولید شود. در اکثر موارد این کار باعث بدست آمدن حساسیت بالا شده است.

سنسور دما SMT160 یا بطور دقیق SMT 160-30 که یک سنسور دمای دقیق و دیجیتال و از اولین سنسورهای دمای دیجیتال می‌باشد. این سنسور مانند سنسور LM35 و DS18B20 سه‌پایه دارد ولی خروجی این سنسور متفاوت است.

 خروجی سنسور SMT160 بصورت پالس با دیوتی سایکل متغیر یا وابسته به دما می‌باشد. با تغییر دمای محیط دیوتی سایکل خروجی سنسور تغییر می‌کند و خروجی سنسور در حقیقت بصورت PWM می‌باشد. فرکانس خروجی سنسور هم بین ۱ تا ۴ کیلوهرتز متغیر می‌باشد.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید