نبرد تاکسی آنلاین اوبر و لیفت باهم از طریق هوش مصنوعی

0
473

اوبر/ uber و لیفت/ lyft با استفاده از رویکردهای متفاوت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، در حال رقابت با یکدیگر هستند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از Readwrite ، در نگاه  اول رویکرد اوبر و لیفت مشابه به نظر می‌رسد؛ اما باکمی دقت و بررسی متوجه می‌شوید که رویکرد هر شرکت متفاوت است و هرکدام برای دستیابی به آن، از روش خاصی در فناوری  بهره می‌برند.

اوبر شرکت بزرگ‌تری است و منابع بیشتری در اختیار دارد؛ بنابراین توانایی و سرمایه بیشتری درزمینهٔ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی  صرف می‌کند. از طرفی دیگر لیفت کوچک‌تر است.

علیرغم اندازه متفاوت این دو شرکت، تفاوت‌های آشکاری در فلسفه آن دو نیز وجود دارد و این تفاوت‌ها در رویکردهای آن‌ها در استفاده از هوش مصنوعی نیز لحاظ شده است.

بینش و رویکرد لیفت

آنچه لیفت به آن توجه می‌کند؛ داده‌های است که برای توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌شود. طبق گفته لیفت، تمام این اطلاعات برای بهبود تجربه مسافران استفاده خواهد شد.

تمرکز لیفت به نوآوری کمتر است و بیشتر در مورد چگونگی تکمیل خدمات خود فعالیت دارد. لیفت یادگیری ماشین را ابزاری برای بهبود خدمات موجود خود می‌داند؛ درحالی‌که رویکرد اوبر متفاوت است. لیفت تمرکز بیشتر بر رهبری بازار، ارزش‌های اصلی و روابط آن با کارکنان، رانندگان، مشتریان و شرکای خود را اصول موفقیت خود می‌داند.

اوبر  بر مزیت رقابتی خود در مبحث فناوری تأکید دارد

برای Uber ، فناوری صرفاً وسیله‌ای برای ارائه تجربه بهتر به مسافران نیست؛ بلکه این فرصت برای گسترش در صنایع دیگر است. Uber از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای حضور در عرصه‌های جدیدتر استفاده می‌کند.

اوبر از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی تقاضا و همچنین تعیین مسیرهای بهینه بر اساس زمان روز، ترافیک و شرایط آب و هوایی و سایر عوامل مؤثر بر حرکت استفاده می‌کند. این شرکت همچنین هوش مصنوعی را تقریباً در هر جنبه‌ای از تجارت، از خدمات مشتری گرفته تا کشف تقلب و بازاریابی، فرآیند ورود به سیستم  و .. ادغام کرده است.

این بدان معنا نیست که لیفت نسبت به فناوری بی‌تفاوت است. بلکه ، استراتژی‌های متفاوتی دارد. اوبر خود را به‌عنوان یك شركت فناوری  محور می‌داند؛ درحالی‌که مأموریت لیفت “بهبود زندگی مردم با بهترین حمل‌ونقل در جهان” است.

کدام رویکرد بهتر است؟

این برتری به تعریف شما از موفقیت بستگی دارد. ازیک‌طرف ، Uber شرکتی بسیار بزرگ‌تر از Lyft است و دارای بیش از 68 میلیارد دلار در بازار فعلی (در مقایسه با 15.5 میلیارد دلار لیفت) و فعالیت در بیش از 70 کشور جهان است اما این امر بر روی قیمت سهام آن تأثیر چندانی نداشته است.

بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که آیا برای موفقیت شرکت، داشتن “یک تجربه انسانی خوب” از اهمیت بیشتری برخوردار است یا اولویت اول روی فناوری و پیشرفت است ؟ این پاسخ توسط بازارهای مالی تعیین نخواهد شد؛ بلکه به خود کاربران بستگی دارد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها