نحوه ایمیج گرفتن از ویندوز و درایورها با آموزش تصویری 

0
13617
نحوه ایمیج گرفتن از ویندوز و درایورها با آموزش تصویری 

نحوه ایمیج گرفتن از ویندوز و درایورها و بررسی آن زمانی اهمیت بسیار بالایی برای شما دارد که برخی از اطلاعات به قدری برای شما اهمیت دارد که از دست رفتن آن ها می توان مشکلات بسیار زیادی را برایتان فراهم کند، قابلیت بکاپ گرفتن و ایمیج گرفتن می تواند مشکلات شما را به حد بسیار زیادی برطرف کند، در این بخش قصد داریم به بررسی این موضوع به صورت تصویری بپردازیم.

سیستم ایمیج system image چیست؟

سیستم ایمیج یا همان system image بهترین روش برای به دست آورد نسخه پشتیبان از اطلاعات شما به شمار می رود، دسترسی به این قابلیت بسیار ساده است و خود مایکروسافت ویندوز این ویژگی را برای شما به صورت پیش فرض آماده کرده و به سادگی می توانید از آن استفاده کنید. البته در کنار خود نرم افزار ویندوز ابزار های بسیاری وجود دارد که از آن ها می توان برای ایمیج گرفتن از درایور های ویندوز استفاده کرد. در این بخش در کنار آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز 8 و سایر نسخه ها با بررسی این ویژگی توسط ابزار هایی مانند acronis و همچنین norton ghost نیز می پردازیم.

در نظر داشته باشید که تهیه یک نسخه پشتیبان از ویندوز به خوبی می تواند امنیت اطلاعات شما را تضمین کند و در صورت رو به رو شدن با مشکلات احتمالی می توانید اطلاعات سیستم را روی خود همان کامپیوتر بازیابی کنید. در واقع سیستم ایمیج تمام فایل های شما را در کنار خود سیستم عامل ویندوز پشتیبان گیری می کند. این موضوع روی سرعت استفاده شما از ویندوز در هنگام بروز مشکل تاثیر زیادی دارد.سیستم ایمیج system image چیست؟

ایمیج گرفتن از ویندوز چیست؟

یکی از ساده ترین روش ها برای پشتیبان گیری از ویندوز و درایورها استفاده از نرم افزار پیش فرض ویندوز است و با استفاده از مراحل زیر می توانید فایل های خود را پشتیبان گیری کنید.

در مرحله اول وارد بخش استارت شده و گزینه Windows Control Panel را انتخاب می کنید، گزینه پشتیبان گیری نیز مانند بسیاری از بخش های ویندوز در قسمت کنترل پنل وجود دارد.

پس از وارد شدن به بخش کنترل پنل وارد گزینه System and Security شده و سپس وارد بخش Backup and Restoreشوید تمام اطلاعات مورد نیاز شما در مورد بکاپ گرفتن از ویندوز اورجینال در این بخش وجود دارد و شما می توانید به سادگی از اطلاعات موجود در ویندوز خود ایمیج بگیرید.

حال در بخش سمت چپ گزینه Create a System Image link را انتخاب کنید تا وارد قسمت پشتیبان گیری از ویندوز شوید.

در این مرحله نیاز دارید تا محلی را که قصد دارید ایمیج سیستم در آن ذخیره شود را انتخاب کنید. این مرحله به نوعی مقصد فایل شما را مشخص می کند و شما می توانید با توجه به فضای خالی ویندوز خود آن را انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که شما در این بخش می توانید از کارت حافظه و فلش مموری نیز استفاده کنید.

حال باید گزینه Next را انتخاب کرده Start Backup را انتخاب کنید تا رویه پشتیبان گیری آغاز شود.

زمانی که بکاپ گیری انجام شد، گزینه بستن را انتخاب کنید.ایمیج گرفتن از ویندوز چیست؟

ایجاد دیسک پشتیبانی از ایمیج در ویندوز

پس از انتهای بکاپ گرفتن ویندوز شما قابلیتی را در اختیارتان می گذارد که بسیار کاربردی است و شما می توانید یک سی دی تعمیر ویندوز ایجاد کنید. این کار بسیار ساده است و در هنگام بازگردانی اطلاعات بسیار کاربردی است، از این رو درایوی که می خواهید آن را برای این کار انتخاب کنید را مشخص کنید و هر زمانی که قصد داشته باشید که از این ایمیج استفاده کنید گزینه های مختلفی برایتان ایجاد می شود.ایجاد دیسک پشتیبانی از ایمیج در ویندوز

استفاده از دستور WBADMIN در بخش Command ویندوز

نحوه بکاپ گرفتن از ویندوز 10 با استفاده از این روش بسیار ساده است، البته این روش ایمیج گرفتن بسیار ساده تر از نرم افزار بکاپ گیری از ویندوز به شمار می رود.با استفاده از این روش می توانید سیستم عامل، پوشه های و برنامه های خود را پشتیبان گیری کرده و آن را بازگردانند.

فرض کنید درایو ویندوز به عنوان مثال درایو C و همچنین پارتیشن های سیستم مانند “System Reserved” فراهم است. حال باید وارد Windows Explorer شده و آدرس درایو مقصد را مشخص کنید.

پس از انتخاب درایو مقصد Command Prompt را به عنوان Administrator باز کنید.

پس از وارد شدن این بخش عبارت زیر را وارد کنید.

wbAdmin start backup -backupTarget: E: -include: C: -allCritical -quiet

و سپس گزینه اینتر را بزنید.

پس از انجام این کار صبر کنید تا پشتیبان گیری به پایان برسد و پس از آن طریقه بکاپ گرفتن از ویندوز 8 و سایر ویندوز ها به پایان می رسد.استفاده از دستور WBADMIN در بخش Command ویندوز

نحوه بازگردانی فایلهای ایمیج گرفته شده

پس از آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز اورجینال قصد داریم به سوال نحوه بازگردانی فایل های بکاپ چگونه است نیز پاسخ دهیم. در نظر داشته باشید که نحوه بازگردانی فایلهای بکاپ Backup مانند پشتیبان گیری بسیار ساده است و می توانید به سادگی این کار را انجام داده و ایمیج پشتیبان گیری را اجرا کنید.

اگر ویندوز شما هنوز به درستی کار می کند می توانید این کار را از روی دسکتاپ انجام دهید، البته این کارفقط در ویندوز 7 امکان پذیر است و در نسخه های بعدی حرف شده است.برای این کار باید وارد بخش کنترل پنل شوید و گزینه “Backup and Restore” را انتخاب کنید، حال باید “Recover system settings or your computer” را انتخاب کرده و سپس گزینه “Use a system image you created earlier to recover your computer” را انتخاب کنید. با انتخاب ایمیج می توانید فایل های خود را بازبابی کنید.

اگر از ویندوز 8 با بالا استفاده م یکنید، این روش برای شما کاربردی نیست و در این بخش یک سی دی تعمیر ویندوز که در هنگام بکاپ گیری ایجاد کرده اید کاربردی است و پس از بوت کردن ویندوز و قبل از نصب ویندوز جدید گزینه تعمیر سیستم عامل وجود دارد که با اجرای آن دیسک می توانید با بازیابی کامل سیستم عامل خود بپردازید و از آن استفاده کنید.نحوه بازگردانی فایلهای ایمیج گرفته شده

ایمیج گرفتن چه تفاوتی با بکاپ گرفتن دارد؟

حال قصد داریم به یک سوال کاربردی پاسخ دهیم که تفاوت بکاپ گرفتن و ایمیج گرفتن در ویندوز چیست و در ماهیت کار چه تفاوت هایی دارد. در نظر داشته باشید که بکاپ گرفتن تنها فایل های و نرم افزار های شما را پشتیبانی می کند با این وجود زمانی که از یک فایل ایمیج می گیرید در کنار نرم افزار ها ویندوز شما نیز بکاپ گرفته می شود، به نوعی ایمیج گرفتن را باید نسخه کلی بکاپ گرفتن دانست.برایآموزش نحوه بکاپ گرفتن از ویندوز 10دراین بخش کلیک کنیدایمیج گرفتن چه تفاوتی با بکاپ گرفتن دارد؟

آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز با acronis

پس از بررسی ایمیج گرفتن با نرم افزار پیش فرض ویندوز قصد داریم به مرور این موضوع با استفاده از acronis بپردازیم.

  • نرم افزار Acronis True Image را اجرا کنید.
  • وارد محیط نرم افزار شوید و در بخش سمت چپ گزینه Add Backup را انتخاب کرده و یک میز کار جدید برای بکاپ گیری ایجاد کنید.
  • دو قسمت در اختیار شما قرار می گیرد، در بخش سمت چپ می توانید کل سیستم خود یا بخشی از درایو ها را انتخای کنید، توجه داشته باشید در این بخش برای فایل پشتیبان خود می توانید نامی انتخاب کنید.
  • حال باید روی آیکون مقصد کلیک کنید و در این بخش آدرس می توانید آدرس مقصدی که فایل پشتیبان در آنجا قرار می گیرد را انتخاب کنید، در این بخش می توانید درایو های ویندوز یا هارد را در کنار Acronis Cloud مشاهده کنید، البته برای دسترسی به این بخش نیاز به خرید حساب کاربری پرمیوم دارید.
  • برای تنظیم گزینه های پشتیبان، از جمله برنامه، آرشیو پاکسازی و دیگر موارد، روی نماد چرخ دنده کلیک کنید.
  • حال پس از اجرای این بخش گزینه بکاپ را انتخاب کنید.

پس از ایمیج گرفتن از ویندوز 10 با acronis به سادگی می توانید فایل ایمیج گرفته شده را با استفاده از نرم افزار اجرا کنید، در صورتی که ویندوز شما اجرا می شود می توانید نرم افزار را انتخاب کرده و به سادگی آن ها را بازیابی کنید، این موضوع برای حافظه داخلی سیستم نیست و در نظر داشته باشید که ایمیج گرفتن از هارد اکسترنال نیز به این روش امکان پذیر است. اگر ویندوز قابل اجرا نبود نیز می توانید از بخش بوت ویندوز به بازیابی اطلاعات بپردازید.آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز با acronis

آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز با norton ghost

پس از بررسی این موضوع که سیستم ایمیج system image چیست و همچنین ایمیج گرفتن از ویندوز 10 با acronis قصد داریم به مرور یک نرم افزار دیگر بپردازیم، norton ghost عملکرد بسیار ساده ای دارد.

  • پس از نصب نرم افزار در بخش سمت راست این نرم افزار گزینه بکاپ وجود دارد که می توانید آن را انتخاب کنید، در این بخش دو گزینه برای پشتیبان گیری وجود دارد که شما هر دو گزینه را برای بکاپ گیری کلی سیستم انتخاب کنید، البته انتخاب هر کدام از آن ها به تنهایی ممکن است.
  • در بخش بعد درایو های مورد نیاز خود را انتخاب کنید، شما می توانید تمام فایل ها را در این بخش قرار دهید یا تنها بخشی از آن ها را ایمیج بگیرید، به این بخش در قسمت Custom دسترسی پیدا می کنید. حال پس از انتخاب مورد نیاز خود درایو ها را مشخص می کنید که نیاز به ایمیج گرفتن دارند و سپس گزینه بعدی را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعدی دو گزینه وجود دارد که شما باید گزینه Independet Recovery را انتخاب کرده و وارد مرحله بعدی شوید، در این مرحله فایل مقصد و اطلاعات آن در اختیار شما قرار می گیرد.
  • در بخش های بعدی ویژگی های مختلفی در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید نوع فرمت فایل را مشخص کرده و به آن رمز عبور دهید، توجه داشته باشید که در مرحله بعدی نیز قابلیت زمان بندی نیز وجود دارد که در صورت نیاز می توانید آن را فعال کنید.
  • در بخش بعدی نیز تنظیمات ایمیج گرفتن از ویندوز در این نرم افزار به پایان می رسد و شما باید تا اتمام آن صبر کنید.آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز با norton ghost
عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها