نخستین باطری پروتونی قابل شارژ در دنیا توسط محققان ایرانی

0
792

کالاسودا – گروهی از پژوهشگران دانشگاه RMIT ملبورن موفق شدند نوعی باتری پروتونی تولید کنند که در مقایسه با باتری های مرسوم لیتیوم یونی از قدرت شارژ بالاتری برخوردار است .

پروفسور جان آندروس، دکتر شاهین حیدری و دکتر سعید سیف محمدی از اعضای این پروژه و محققان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا هستند که برای اولین بار باتری پروتونی قابل شارژ تولید کرده اند که می تواند زندگی افراد را به شدت متحول کرده و ارتقا بخشد.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب، باتری پروتون دارای انرژی بالقوه برای پاسخگویی به تقاضای فراوان برای ذخیره انرژی است. کربن که منبع اصلی استفاده شده در باتری پروتون است، در مقایسه با هر دو فلز هیدروژنی و لیتیوم مورد نیاز برای باتری های لیتیوم یونی هم ارزان تر است هم فراوانی بیشتری دارد .

آزمایش های محققان نشان داد که باتری کوچک پروتون با ابعاد تنها ۵. ۵ سانتیمتر مربع، قادر به ذخیره انرژی به اندازه یک واحد باتری کامل  در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی است.

این باتری های قابل شارژ با محیط زیست سازگار است و دارای قابلیت  توسعه بالقوه ای بیشتر از باتری های لیتیوم یونی  برای ذخیره انرژی است.

برنامه های کاربردی بالقوه برای باتری پروتون شامل ذخیره سازی برق از پانل های خورشیدی است، درست همانطور که شرکت تسلا اکنون  با استفاده از باتری های لیتیوم یونی برق محصولات خود را تامین می کند .

با استفاده از برخی اصلاحات و در  مقیاس بالا، فناوری باتری پروتون نیز میتواند برای ذخیره سازی برق متوسط ​​در شبکه های برق شهری استفاده شود.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید