نزاع گوگل و مایکروسافت روی برنامه اروپا برای ممنوعیت تشخیص چهره

0
287

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ممنوعیت موقت فناوری تشخیص چهره روز دوشنبه از سوی مدیر اجرایی الفابت ساندار پیچای حمایت شد؛ اما برد اسمیت رئیس مایکروسافت پاسخ جالبی به آن داد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، در حالی که پیچای احتمال استفاده از این فناوری برای اهداف اشتباه را دلیل ممنوعیت موقت آن ذکرکرد، اسمیت گفت که ممنوعیت فناوری تشخیص چهره همانند استفاده از ساطور به جای تیغ جراحی برای حل مشکلات احتمالی است.

ساندار پیچای گفت: “من فکر می‌کنم دولت‌ها و مقررات آنها باید با این مشکلات موجود در زمینه فناوری مقابله کرده و چارچوبی را برای آن فراهم کنند.” وی در ادامه خاطرنشان کرد: “این یک عکس العمل فوری است، اما شاید قبل از اینکه بخواهیم از این تکنولوژی در ابعاد وسیعی استفاده کنیم به یک دوره انتظار نیاز داشته باشیم؛ دولت‌ها وظیفه دارند برای استفاد از این فناوری این دوره را ترسیم کنند.”.

اسمیت مدیر اجرایی مایکروسافت گفت: این فناوری در زمینه‌های مختلفی مانند کمک به خانواده‌ها برای یافتن کودکانشان استفاده می‌شود و من دوست ندارد با موافقیت با ممنوعیت آن؛ آن‌ها را محروم کنم. بنابراین اگر یک فناوری جایگزین برای این کار دارید آن را اعلام کنید”.

اسمیت گفت اینکه از ابتدا مشکلات را شناسایی کرده و سپس قواعدی را ارائه دهید تا از آن برای امور اشتباه استفاده نشود؛ بسیار مهم است. وی گفت: “در نهایت تنها یک راه وجود دارد که یک فناوری را بهتر و پیشرفته‌تر کنیم و آن استفاده از آن فناوری است.”

براساس مقاله موجود در رویترز، کمیسیون اروپا در مورد هوش مصنوعی (AI) سیاست سختی را اتخاذ کرده است که می‌تواند مقررات موجود درباره حریم خصوصی و داده‌ها را تقویت کند.

در این مقاله، بخشی از این اقدامات شامل یک مهلت قانونی پنج ساله در مورد استفاده از فناوری تشخیص چهره در اماکن عمومی است تا به اتحادیه اروپا فرصت داده شود تا بتواند از سو استفاد از این فناوری جلوگیری کند.

دولت و قانون در حال تلاش برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی هستند، زیرا شرکت‌ها و سازمان‌های اجرای قانون از این فناوری بسیار استفاده می‌کنند و قصد دارند هیچ رخنه‌ای در آن ایجاد نشود. پیچای گفت هیچ شکی در این وجود ندارد که هوش مصنوعی باید تنظیم شود؛ اما قانون گذاران باید با دقت عمل کنند.

پیچای با اشاره به وسایل پزشکی و اتومبیل‌های رانندگی به عنوان نمونه‌هایی که به این فناوری نیاز دارند گفت؛ دولت‌ها باید قوانین خود را تراز کرده و درمورد ارزش‌های اصلی توافق كنند.

در اوایل این ماه، دولت ایالات متحده دستورالعملهای نظارتی را در مورد هوش مصنوعی منتشر کرد که هدف آن محدود کردن دسترسی مسئولان بود و از اروپا خواست تا از برخورد تهاجمی خودداری کند. پیچای گفت باید در مورد هوش مصنوعی و مشکلات آن روشن فکر باشیم. این فناوری مزایای زیادی دارد اما استفاده منفی از آن عواقب و مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.

یکی از نگرانی‌ها موجود در این زمینه “دیپ فیک” است؛ کلیپ‌های ویدیویی یا صوتی که با استفاده از هوش مصنوعی دستکاری شده‌اند. پیچای اعلام کرد که گوگل برای کمک به جامعه تحقیقاتی ابزارهای بهتری برای کشف چنین فناوری‌های تقلبی ارائه کرده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها