آموزش نصب نرم افزار در لینوکس

0
574
آموزش نصب نرم افزار در لینوکس

نصب نرم افزار در لینوکس با سیستم عامل های دیگر مانند ویندوز متفاوت است. در ویندوز تنها با کلیک روی فایل نصبی می توانید نرم افزارها را نصب کنید اما در لینوکس این کار ممکن است اندکی دشوار باشد. در زیر با اموزش نصب نرم افزار در لینوکس با شما خواهیم بود.

نصب نرم افزار در لینوکس

فرض کنید تازه به لینوکس مهاجرت کرده اید، اما سوالی که پس از ورود به محیط لینوکس از خود می پرسید این است که اکنون چگونه باید نرم افزارهای مورد استفاده ام را نصب کنم؟ و چه نرم افزارهایی در دسترس داریم؟ مدت های طولانی بود که این انگ به لینوکس زده می شد که گزینه های محدودی برای نصب برنامه دارد.

گاها مجبور بودید نرم افزارهایی را از پکیج های منبع ترکیب کند که منجر به برنامه های ناقص می شد. این موضوع کاربران را از لینوکس دور کرد. خوشبختانه از ان روزها گذشته است و نصب هر عنوان نرم افزاری اکنون دیگر در لینوکس چنین دردسری را ندارد. قبل از اینکه به نحوه نصب نرم افزار در لینوکس بپردازیم، یک مفهوم بسیار مهم برای درک وجود دارد: پکیج منیجر.

نصب نرم افزار در لینوکس

پکیج منیجر چیست؟

این یکی از مباحثی است که ممکن است کاربران جدید لینوکس را گیج کند. پکیج منیجر یک سیستم فرعی در لینوکس است که همانطور که از عنوان آن می آید، بسته ها (نرم افزار) را در رایانه شما مدیریت می کند. این یک جزء مهم و اساسی لینوکس است ، چرا که همه چیز نصب شده را ردیابی می کند، بارگیری نرم افزارها تضمین می کند که همه بسته ها در یک مکان مشترک نصب شده باشند،همچنین به به روزرسانی برنامه ها کمک می کند. مشکلات را برطرف می کند؛ و کاربران را مجبور به نصب از کد منبع نمی کند.

بزرگترین نکته سردرگمی این است که تعداد زیادی از پکیج منیجر در دسترس هستند، اما فقط می توان از آنها در توزیع استفاده کرد. اما معمولا تنها باید از یکی از آنها استفاده کرد. به علت توزیع های مختلف و پشتیبانی لینوکس از فرمت های مختلف پکیج منجر توزیع های مختلف لینوکس با هم متفاوت است. پکیج منیجر های اصلی هستند که بصورت پیش فرض در لینوکس قرار دارند. به عنوان مثال شما برای نصب فایل deb هم می توانید از apt استفاده کنید هم از پکیج منیجر gdebi.

درست است که این موارد اندکی سردرگم‌ کننده به نظر می‌رسند؛ اما در واقع بسیار ساده‌تر از بیشتر پکیج منیجرهایی هستند که رابط گرافیکی سمت کاربر دارند. این رابط ‌های گرافیکی سمت کاربر، مشابه اپ استور اپل هستند و تعداد بی‌شماری از آن‌ها هم موجود است.

پکیج منیجر چیست؟

نصب از طریق فایل دانلود شده

درست است که پیش از این اشاره شد که یکی از مزایای لینوکس اوبونتو جدید این است که نیاز به نصب از یک فایل دانلود شده ندارد، اما گاهی ممکن است پیش آید که مجبور می شوید یک اپلیکیشن که در اپ استور شما وجود ندارد را دانلود کرده و فایل نصبی را به صورت دستی نصب کنید.

  • برای این کار ابتدا فایل اصلی برنامه را در خط فرمان که برای اوبونتو، یک فایل با فرمت است، دانلود کنید.
  • پس باید به صفحه‌ دانلود آن برنامه بروید و روی دکمه‌ی دانلود کلیک کنید.
  • مرورگر شما تشخیص می‌دهد و فایل مورد نیاز را دانلود می ‌کند.
  • با کلیک روی دکمه ‌های ACCEPT و INSTALL ، یک پنجره‌ی جدید باز می‌ شود و به شما دو گزینه‌ را پیشنهاد می‌کند.
  • می توانید فایل را با برنامه نصب نرم افزار شده باز کنید یا اینکه آنها را روی هارد ذخیره کرده و با خط فرمان نصب کنید.
  • در صورتی که گزینه Install را در جلوی گزینه open with ندیدید باید به روش زیر اقدام کنید.

نصب از طریق فایل دانلود شده

نصب از طریق رابط کاربر گرافیکی

  • برای نصب از طریق رابط کاربر گرافیکی، پس از دانلود فایل، نرم افزار اوبونتو را باز کرده و روی INSTALL کلیک کنید.
  • برای مثال اگر می خواهید ویرایشگر GIMP Image را نصب کنید. برای انجام این کار، نرم افزار اوبونتو را باز کرده و gimp را در نوار جستجو تایپ کنید. هنگامی که نتایج به نظر می رسد ، بر روی ورودی GIMP کلیک کنید ، روی دکمه Install کلیک کنید.
  • رمزعبور کاربر خود را تایپ کنید. صبر کنید تا نصب تمام شود و نرم افزار جدید شما آماده استفاده باشد.

نصب از طریق رابط کاربر گرافیکی

نصب در توزیع های غیر اوبونتو

نصب نرم افزار در لینوکس تقریبا به آن سختی که تصور می کنید نیست. بله، ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد که شما نیاز به نصب چیزی از خط فرمان داشته باشید، اما حتی این مسئله چالش برانگیز نیست. علاوه بر این احتمال آن وجود دارد که شما هیچ گاه نیازی به نصب نرم افزار در خارج از  GUI یا رابط کاربری گرافیکی نداشته باشید.

به یاد داشته باشید ، اگر از توزیع دیگری غیر از اوبونتو (یا مشتقات آن) استفاده می کنید ، باید طرز نصب نرم افزارها را به طور خاص برای انها جستجو کنید تا مطمئن شوید که تفاوت های بین پکیج منیجر apt و … را درک کنید.

نصب در توزیع های غیر اوبونتو

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها