نصب 5 میلیون کنتور برق هوشمند

0
447
نصب 5 میلیون کنتور برق هوشمند

قرار است که شرکت توانیر به زودی برای 5 میلیون مشترک برق، کنتور برق هوشمند نصب کند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، اعلام و محاسبه دقیق مصرف برق از طریق کنتورهای هوشمند انجام می شود و قرار است که امسال دولت برای جلوگیری از مصرف بیش از حد برق به نصب این کنتورها بپردازد.

در همین رابطه، صبح روز گذشته با امضای تفاهمنامه‌ای میان شرکت‌های توانیر و ساتکاب، فاز دوم طرح ملی فهام با هدف هوشمندسازی شبکه برق، با حضور وزیر نیرو آغاز شد. قرار است در فاز دوم این عملیات، ۵ میلیون مشترک برق طی دو سال به کنتور‌های فهام (هوشمند) مجهز شوند.

در فاز اول طرح فهام، مشترکان دیماندی برق به کنتور‌های هوشمند مجهز شدند و علاوه بر این استانداردها، مشخصات فنی و دانش فنی ساخت کنتور‌های هوشمند داخلی تحقق یافت.

گفتنی است، در قالب فاز دوم قرار است ۲.۵ میلیون مشترک سه فاز آمپری از جمله مشترکان کوچک صنعتی، تجاری، باقی‌مانده مشترکان کشاورزی و سه فاز خانگی و همچنین ۲.۵ میلیون مشترک تک فاز تجاری و خانگی، با اولویت مشترکان پرمصرف، به کنتور‌های هوشمند مجهز شوند که از این طریق رفتار مصرفی این دسته از مشترکان قابل مدیریت خواهد شد.

علاوه بر این طرح قرار است ۲۰۰ هزار کنتور مرجع هوشمند نیز در مجتمع‌های تجاری و مسکونی نصب شود که از این طریق نیز رفتار مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک مدیریت‎‌پذیر خواهد شد که این ۲۰۰ هزار کنتور مرجع، خارج از تفاهمنامه با ساتکاب بوده و توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

یادآور می شود، طرح فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) یکی از پروژه‌های ملی و مهم صنعت برق و به‌عنوان اولین و زیربنایی‌ترین قدم در زمینه هوشمندسازی سیستم قدرت به‌شمار می‌رود. در این زمینه وزارت نیرو از طریق شرکت توانیر به همکاری با شركت مادرتخصصي مديريت ساخت و تهيه كالاي آب و برق (ساتکاب) می پردازد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها