نقد و بررسی سرفیس پرو ایکس (Surface Pro X)

0
1609
نقد و بررسی سرفیس پرو ایکس (Surface Pro X)

سرفیس پرو ایکس (Surface Pro X) در رده PCهای کوچک، سبک و منحصربه‌فرد قرار دارد. این تبلت با ضخامت کم و همراه با کیبورد و قلم عرضه شده است و شما می‌توانید حس یک کامپیوتر را به همراه DNA یک تلفن هوشمند در اختیار داشته باشید. در این مقاله به نقد و بررسی سرفیس پرو ایکس از سایت cnet می پردازیم.

فاکتور X در سرفیس پرو ایکس

سرفیس پرو ایکس قصد دارد حس آینده را در شما تداعی کند؛ زیرا در نام آن از X استفاده شده است. X به معنی 10 در آیفون X نیست؛ این یک X-Files واقعی، یک X-Men و X-Com است.

این تبلت پر از رمز و راز است؛ درواقع بیشتر ویژگی‌های Surface Pro 7 در بدنه‌ای باریک‌تر و سبک‌تر قرار داده شده است. این دستگاه دارای جایگاه برای یک سیم کارت LTE درون یک شکاف پنهان در زیر پانل مغناطیسی است. علاوه بر این از یک قلم با طراحی جدید استفاده می‌کند. در صورت استفاده از صفحه‌کلید این قلم در مکانی در بالای صفحه‌کلید قرارگرفته و به‌صورت مگنتی، شارژ می‌شود.

این تبلت باریک‌تر، براق‌تر، و زیباتر از دیگر تبلت های خانواده Surface Pro است. صفحه‌کلید نیز به‌خوبی طراحی شده است و دارای نور پس‌زمینه می‌باشد که با یک دکمه روشن می‌شود. صفحه‌نمایش آن با وضوح بالا 2880 در 1920 پیکسل با حاشیه‌ای باریک و مدرن و گرد احاطه‌شده است.

اما چرا باوجوداین مشخصات عالی سرفیس پرو ایکس اندکی از رقابت جامانده است؟ طراحی مجدد بدنه بسیار واضح و عالی است؛ اما وقتی در مشخصات سخت‌افزاری و همچنین قیمت آن دقیق‌تر می‌شویم مشکلات نمایان می‌شود. این تبلت نسبت به سایر تبلت های مبتنی بر اینتل قدرت کمتری دارد؛ لوازم جانبی زیادی نیاز دارد و پشتیبانی نرم‌افزاری در آن کم است.

فاکتور X در سرفیس پرو ایکس

تراشه ARM

بیشتر مشکلات سرفیس درواقع این است که این دستگاه یک رایانه معمولی ویندوز مجهز به اینتل (و حتی یک رایانه با پردازنده ARM) به‌حساب نمی‌آید. بلکه زیرمجموعه کوچکی از رایانه‌های شخصی است که از ویندوز و تراشه ARM استفاده می‌کند. مشابه مواردی که در گوشی‌های هوشمند به کار برده می‌شود. مایکروسافت این پردازنده را SQ1 می‌نامد و آن ثمره همکاری بین مایکروسافت و کوالکام بوده که بر اساس تراشه‌های اسنپدراگون اخیر ساخته شده است.

تبلت Pro X به همراه Book S سامسونگ سومین موج از رایانه‌های شخصی با پردازنده ARM به‌حساب می‌آیند که با تعداد محدودی از مدل‌های اولیه HP، Lenovo و Asus آغاز شد. به طور مثال NovaGo ایسوس قیمت بالایی دارد و در آن محدودیت‌های نرم‌افزاری لحاظ شده و طول عمر باتری آن نیز طبق ادعا ایسوس آن قدرها بالا نیست.

تراشه ARM

طراحی و لوازم جانبی

درواقع همین محاسبات ریاضی در طراحی سرفیس پرو ایکس است که او را منحصربه‌فردتر می‌کند. صفحه‌نمایش با حاشیه باریک و لبه‌های گرد، وجود جایگاه روی کیبورد برای قلم، بسیار عالی طراحی شده است. اما قیمت آن بالا است؛ باوجوداینکه سرفیس پرو با پردازنده Intel  ارائه شده؛ قیمتی معادل با 749 دلار به بالا دارد؛ اما Pro X باقیمت 999 دلار آغاز می‌شود.

البته بسیاری از کاربران به دلیل خوش‌دست بودن، اندازه و وزن سبک‌تر حاضرند این 250 دلار بیشتر را پرداخت کنند.

بزرگ‌ترین مشکلی که در این سرفیس مشاهده می‌شود؛ خرید جداگانه کیبورد و قلم است. سرفیس دارای دو کیبورد است که می‌توانید آن‌ها را جداگانه بخرید؛ اما مدل ارزان‌تر آن دارای جایگاه قلم مغناطیسی نیست. کیبورد سرفیس پرو ایکس 139 دلار قیمت دارد؛ و خبر خوب این است که قیمت آن از صفحه‌کلید مشابه در Surface Pro 7 کمتر می‌باشد. قلم آن نیز به‌صورت جدیدتر طراحی شده و قیمت آن 144 دلار است که از قلم‌های 99 دلاری مدل‌های قبلی، گران‌تر می‌باشد. البته در کل و با توجه به نوع استفاده شما، این وسایل جانبی ارزش سرمایه‌گذاری اضافه را دارند.

طراحی و لوازم جانبی

عملکرد و برنامه‌ها

در ابتدا اگر سعی کنید نرم‌افزار Photoshop CC را روی سرفیس خود نصب نمایید؛ با این اخطار مواجه می‌شوید که “سیستم 32 بیتی کامپیوتر شما نمی‌تواند آخرین نسخه Photoshop CC را که به یک رایانه 64 بیتی احتیاج دارد اجرا کند”. بنابراین کم‌کم با محدودیت‌های نرم‌افزاری آن مواجه می‌شوید. به‌طورکلی درایورهای سخت‌افزاری، بازی‌ها و برنامه‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که برای رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز 10 و تراشه ARM طراحی شده باشند.

یکی از مزایای این سرفیس اتصال LTE همیشه روشن است که از طریق یک شکاف Micro-SIM در زیر پنل مغناطیسی قرارگرفته است. این قابلیت در سایر لپ تاپ‌ها و تبلت ها نادر است؛ اما نکته منفی آن این است که باید هزینه خدمات ماهیانه آن را بپردازید.

عملکرد و برنامه‌ها

باتری سرفیس پرو ایکس

یکی دیگر از مزایا این سرفیس باتری قوی آن می‌باشد. مایکروسافت ادعا کرده است در صورت استفاده معمولی از سرفیس پرو ایکس، تا 13 ساعت روشن می‌ماند. در آزمایش ابتدایی ما Pro X هنگام پخش فیلم به مدت 8 ساعت، 50 دقیقه روشن ماند که قابل‌احترام است؛ اما رکوردشکنی در کار نیست.

کلام آخر

به‌طورکلی جهش مایکروسافت در سرفیس پرو ایکس قابل‌ستایش است. طراحی باریک، نمایشگر زیبا با لبه‌های گرد و رزولوشن بالا، قلم خوب و کاربردی، عمر باتری مناسب و صفحه‌کلید ارگونومیک. اما قیمت آن بسیار بالا است؛ به‌ویژه اینکه شما باید برای خرید لوازم جانبی همراه آن هزینه جداگانه نیز بپردازید.  همچنین مشکلات نرم‌افزاری و پایین بودن مشخصان سخت‌افزاری نسبت Surface Pro 7 ممکن است شما را ناامید کند.

باتری سرفیس پرو ایکس

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها