نور آبی نمایشگرها آنقدرها هم بد نیست

0
19

حتماً در مورد خطرات نور آبی از نمایشگرها چیزهای بدی شنیده‌اید. اینکه این نور به چشمان ما آسیب می‌رساند و چرخه خواب را مختل می‌کند؛ اما آنقدرها هم بد نیست.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek،ادعاهای زیادی در مورد نور آبی وجود دارد. اگر در سال‌های اخیر عینک خریدید، احتمالاً از لنزهای بلوک کننده نور آبی نیز استفاده کرده‌اید.

نور آبی چیست؟

نور آبی واقعی است؛ یک نور با رنگ آبی که به عنوان نور مرئی با انرژی بالا (HEV) شناخته می‌شود.

یکی از رنگ‌های نور مرئی که با چشم انسان قابل مشاهده است.

رنگ‌های نور دارای طول موج‌های متفاوتی هستند و نور آبی یک طول موج کوتاه دارد. هر چه طول موج کوتاه‌تر باشد، انرژی بیشتر دارد.

یک  قابلیت مهم در مورد نور آبی این است که نمی‌تواند توسط چشم انسان فیلتر شود. نور آبی قادر است به راحتی از طریق چشم به شبکیه وارد شود.

عینک‌های نور آبی چه  کارایی دارند؟

عینک‌های نور آبی ساده هستند. آنها دارای لنزهایی هستند که که به نور قرمز، نارنجی، زرد و سبز اجازه عبور می‌دهد، اما نور آبی، نیلی و بنفش را مسدود می‌کنند. همه نورهای آبی مسدود نمی‌شوند، اما حجم زیادی از آن فیلتر خواهد شد.

استفاده از عینک نور آبی تاثیری مشابه با Night Shift یا Night Light در گوشی‌ها و رایانه‌ها را دارد.

بدون شک نور آبی از یک نمایشگر می‌تواند برای چشمانتان بسیار خشن باشد.

این انفجار نور آبی آزاردهنده است، اما آیا آسیب فیزیولوژیکی دارد؟

مطالعات زیادی در مورد تأثیر نور آبی بر چشم انجام شده است. آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) می‌گوید در حال حاضر هیچ مدرک علمی مبنی بر آسیب نور آبی به چشم وجود ندارد. یک مطالعه جدید نشان داد که عینک نور آبی هیچ کاهشی در فشار چشم ایجاد نمی‌کند.

بدون شک نور آبی بر چرخه خواب تأثیر می‌گذارد.

ادعای رایج این است که نور آبی تولید ملاتونین را متوقف می‌کند. نگاه کردن به صفحه نمایش باعث کاهش ترشح ملاتونین می‌شود. اما در یک مطالعه سطح ملاتونین شرکت کنندگان 15 دقیقه پس از توقف تماشای اسکرین به سطح طبیعی بازگشت.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها