نوشتن GPU کارآمد برای هوش مصنوعی با زبان برنامه نویسی Triton

0
89

OpenAI، یک زبان برنامه نویسی متن باز به نام Triton و همانند پایتون منتشر کرد که محققان را قادر می‌سازد کد GPU بسیار کارآمدی، برای هوش مصنوعی بنویسند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، کمپانی OpenAI ادعا می‌کند، تریتون امکان دستیابی به حداکثر عملکرد سخت افزاری را با کار کم، فراهم می‌کند.

شبکه‌های عصبی عمیق یا همان Deep neural networks به عنوان یک بخش مهم از مدل هوش مصنوعی ظهور کرده‌اند که قادر به ایجاد عملکرد پیشرفته در پردازش زبان طبیعی و سایر حوزه‌ها هستند.

قدرت این مدل‌ها در ساختار سلسله مراتبی آنها قرار دارد؛ که کارهای هماهنگ و مناسب برای سخت افزارهای چند هسته‌ای مانند GPU ایجاد می‌کنند. از آنجایی که معماری GPU در حال پیشرفت است بهینه سازی آن‌ها کار چالش برانگیزی است.

در این راستا زبانها و کامپایلرهای مخصوص برای رفع این مشکل ظهور کرده‌اند، اما این سیستم‌ها نسبت به بهترین هسته‌های محاسباتی موجود در کتابخانه‌هایی مانند cuBLAS، cuDNN یا TensorRT، انعطاف پذیر و کندتر هستند.

بنابراین هدف Triton این است که این بهینه سازی ها را به صورت خودکار انجام دهد، بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند تمام تلاش خود را روی امور دیگری متمرکز کنند.

ساده سازی کد در زبان برنامه نویسی

طبق OpenAI، زبان تریتون توسعه هسته‌های تخصصی را ساده‌تر می‌کند که می‌توانند بسیار سریعتر از کتابخانه‌های عمومی باشند. کامپایلر این زبان، کد را ساده و به طور خودکار با بهینه سازی و موازی سازی آن، کد را برای اجرا در GPU های اخیر Nvidia آماده می‌کند.

اولین نسخه پایدار تریتون، به همراه آموزشهای آن در GitHub در دسترس است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها