انزو فراری و سرعت یک اسب تیزپا

0
1260
نگاهی به زندگی و دستاوردهای انزو فراری|کالاسودا

راندن به سرعت برق و باد به سبک فراری

رویا پاک سرشت

نگاهی به زندگی و دستاوردهای انزو فراری|کالاسوداواژه « فراری » را اگر با فتحه بخوانید معنای گریختن می دهد و اگر با کسره بخوانید می شود نام یکی از مشهورترین برندهای  پر سرعت خودروسازی جهان .

اما جالب است که چه با کسره و چه با فتحه ، واژه فراری ذهن را به سمت فردی  می کشاند که با  سرعت و حرکت سریع  در حال فرار است . حالا این فراری ما سوار بر خودروی فراری باشد که دیگر چه بهتر .

کمتر فردی پیدا می شود که مطلع نباشد نام فراری ریشه ای ایتالیایی دارد و مامن این کارخانه قدیمی و اصیل در ایتالیا است . اما شاید مطلع نباشید نام مبدع این کارخانه « انزو فراری» است .

اگر مایلید در خصوص تاریخچه ای کارخانه و مراحل رشد و تحولش بدانید با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مغرور و احساساتی درست مثل فراری

فراری فقید که با نام کامل انزو آنسلمو فراری، شناخته می شود، در تاریخ ۱۸ فوریه سال ۱۸۹۸ در مودنا ایتالیا به دنیا آمد . این را هم اشاره کنیم که نام پدرش الفردو بود که بعدها وقتی انزو ازدواج کرد و صاحب فرزند شد، نام کودکش را از روی نام پدر انتخاب کرد .

انزو از همان دوران کودکی بسیار مغرور و البته احساساتی بود . موضوعی که از دید اطرافیان برای پسر یک  تاجر چندان جالب نبود . شاید بتوان نخستین جرقه های علاقه فراری کوچولو به خودرو را تماشای مسابقات فرمول یک دانست .enzo1|کالاسودا

از افتتاح کارخانه تا طی کردن نردبان ترقی

کارخانه مشهور و شناخته شده فراری در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. کارخانه ای که علاقه ای خاص به تولید خودروهایی به رنگ قرمز داشت .

رنگ قرمز ، رنگ مورد علاقه ریاست کارخانه بود و البته به اعتقاد بسیاری از افراد،این رنگ  نمادی مناسب برای نشان دادن اصالت و اعتبار این کارخانه است.

از سوی دیگر بخشی از این علاقه به انتخاب رنگ قرمز، به پیشینه فراری در مسابقات و زمانی که فدراسیون اتومبیلرانی، قرمز را به عنوان رنگ کشور ایتالیا تعیین کرد، بازمی‌گردد.

بی علت نیست که انزو فراری به پاس خدمات شایسته و کسب اعتبار برای کشورش به دریافت عالی‌ترین نشان‌های کشور ایتالیا، از جمله شوالیه و فرمانده موفق شده است .

اما پیش از رسیدن به چنین جایگاهی انزو ، چندان شرایط جالبی نداشت . وی در سال های پیش از جنگ پدر و برادرش را از دست داد و بعد ها در سال های جنگ ناچار شد در جبهه خدمت کند .

پس از خروج از جبهه نیز با مشکلات تجاری متعددی درگیر شد، چرا که بحران اقتصادی و مالی ناشی از جنگ، باعث شد تا نام تجاری خانوادگی آنها ورشکسته شود و انزو فراری پس از تلاش ناموفق برای استخدام در کارخانه فیات ، در شرکت کوچکی به‌نامCMN   استخدام شد .

این شرکت  که در زمینه بازسازی قطعات انواع کامیون و استفاده در خودروهای مسافربری کوچک فعالیت داشت، به عنوان راننده تست ماشین ها، مشغول به کار شد.

گرچه پس از آن انزوی جوان در مسابقات فرمول یک اسم و رسمی به هم زد و به سرعت به یکی از موفق ترین راننده های فرمول یک تبدیل شد . فراری پس از کسب موفقیت‌های متعدد، با علم به اینکه موفقیت وی در مدیریت تیم بیشتر از رانندگی حرفه‌ای است، در سال ۱۹۲۹  تیم اتومبیلرانی اسکودریا فراری را تاسیس کرد و از رانندگی اتومبیل‌های مسابقه دست کشید.

تیم فراری توانست با بهینه‌سازی اتومبیل‌های ساخت آلفا رومئو، کمک  های قابل توجهی به این شرکت جهت کسب موفقیت های چشمگیرش کند .در سال ۱۹۳۷  آلفا رومئو تصمیم گرفت که خدمات ماشین های مسابقه ای اش را در داخل شرکت انجام دهد و دیگر از اسکودریا فراری بهره نگیرد. متعاقب آن انزو فراری از سال ۱۹۳۸  رسماً به عنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقه‌ای شرکت آلفا رومئو، منصوب گردید. همزمان با جنگ جهانی دوم، دولت موسولینی شرکت آلفارومئو را مصادره نمود.

نماد اسب کارخانه فراری از کجا امده است ؟

ferrari-logo1_0|کالاسوداشاید برای شما هم سوال باشد که نماد اسب کارخانه فراری از کجا آمده است . اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید باید بگوییم این نماد ، از ابتدا نماد تجاری نبوده و به نوعی به پیشینه خانواده فراری مرتبط است .

درواقع نماد خانوادگی فرانچسکو باراکا (Francesco Baracca) خلبان  نیروی هوایی ایتالیا در خلال جنگ جهانی اول به شکل این اسب بود. اما این قهرمان خانوادگی ، در جریان جنگ جهانی مورد اثابت یک گلوله قرار گرفته و کشته شد . او که از خویشاوندان درجه یک انزو فراری بود پیش از مرگ گردنبندش را به انزوی جوان هدیه داده بود .

در نتیجه هنگامی که انزو در مسابقات رالی برای خود  اسم و رسمی رقم زد ، گردنبندش را به نمادی برای نشان دادن نام تجاری خانوادگی خود تبدیل کرد . این گردنبند منقش به همان اسب معروف فراری ها بود .

این روزها خاندان فراری چه می کنند ؟

آلفرد فراری (Alfredo Ferrari) پسر انزو، در سال ۱۹۵۶ در سن ۲۴ سالگی درگذشت و پس از مرگ او، انزو بیش از پیش گوشه‌گیر شد و تا پایان عمرش، در غم از دست دادن فرزندش، همواره عینک آفتابی به چشم داشت، ولی هیچ‌گاه عشق و علاقه به اتومبیلرانی را از دست نداد و تا آخرین لحظات مشغول اداره تیم خود بود.

وی به دلیل مشکلات مالی، بالاخره در سال ۱۹۵۶ مجبور شد اندکی از سهام فراری را به شرکت فیات بفروشد. میزان سهام شرکت فیات در سال ۱۹۶۹ به ۵۰٪ درصد افزایش یافت.

cool_car_ferrari1_|کالاسودا

در سال ۱۹۸۸ و پس از مرگ انزو، سهام شرکت تقسیم شد و فیات با خرید سهام انزو ۹۰ ٪ و پیرو فراری (Piero Ferrari) )پسردوم انزو و برادر ناتنی آلفرد) ۱۰٪ از سهام شرکت را در اختیار داشتند. فیات در سال ۲۰۰۲ مقدار زیادی از سهام فراری را فروخت ولی مجدد شروع به خرید آنها نمود. اما در سال ۲۰۱۵ کمپانی مادر فیات، یعنی فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) (FCA) اعلام کرد، قصد دارد فراری را از بدنه خود جدا کند .

در حال حاضر سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) ایتالیایی- کانادایی به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اجرایی، شرکت فراری را رهبری می نماید.

این روزها فراری علاوه بر تولید خودرو برای مسابقه و جاده، به شرکت تجاری بازرگانی بزرگی تبدیل شده، که دامنه متنوعی از محصولات شامل عینک، عطر، لباس، دوچرخه‌های پیشرفته، موبایل و حتی کامپیوترهای همراه را به بازار، عرضه می کند.

این برند لوکس  برای بیش از ۳ هزار کارمند اشتغالزایی کرده است. برند فراری سال هاست که در لیست ۱۰  برند قدرتمند دنیا منتشر شده از سوی مجله فوربس قرار دارد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها