نگاهی دقیق‌تر به مانیفیست مارک زاکربرگ برای دهه‌ی بعد

0
1025
Facebook CEO Mark Zuckerberg arrives for the 8th annual Breakthrough Prize awards ceremony at NASA Ames Research Center in Mountain View, California on November 3, 2019. (Photo by JOSH EDELSON / AFP) (Photo by JOSH EDELSON/AFP via Getty Images)

هرساله شخص مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، یک نامه می‌نویسد که اهداف او و چالش‌های شخصی‌اش را مشخص می‌کند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از انگجت، این نامه‌ها علاوه بر رشد شخصیتی خود او، نقش بیانیه‌هایی برای تغییرات فیس‌بوک در سال آینده را هم بازی می‌کنند. امسال اما زاکربرگ تصمیم گرفته است در مورد 5 مشکلی که در دهه‌ی آینده مشکلات فنّاوری را تحت تأثیر قرار می‌دهند صحبت کند.

 

تغییرات نسل‌ها

زاکربرگ در بخش اول نامه‌ی خود، نگرانی‌اش را از تغییرات نسل‌ها و عقب ماندن مؤسسات و گروه‌های اجتماعی از پرداختن به مشکلات جوانان ابراز می‌کند. مشکلاتی از قبیل تغییرات زیست‌محیطی، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تحصیل و نرخ‌های بیمه و…

خیلی جالب است که می‌بینیم زاکربرگ در مورد عدم پیشرفت جامعه با مشکلات اجتماعی جدیدتر صحبت کند. حل چنین مشکلی نیازمند تغییرات زیرساختی عظیمی در جوامع امروزی است، مخصوصاً در خود آمریکا که این مشکلات خیلی واضح‌تر به چشم می‌آیند. علاوه بر آن، تغییراتی مثل این، نیازمند تحولات سیاسی زیاده هم هستند که البته فیس‌بوک به‌صورت عمد یا غیر عمد، در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشته است.

 

یک شبکه‌ی اجتماعی جدید و کاملاً شخصی

در بخش دیگری از نامه، زاکربرگ در مورد مزیت‌های فیس‌بوک در اتصال همه‌ی افراد سراسر دنیا صحبت می‌کند و به این موضوع اشاره می‌کند که کنترل چنین جامعه‌ی عظیمی در سطح وب، چالش‌های مخصوص خودش را دارد.

این بخش بیشتر اشاره به این دارد که فیس‌بوک چگونه به‌مرورزمان از یک شبکه‌ی اجتماعی داغ و محبوب جوانان، به چیزی کاملاً مخالف آن تبدیل شد. این شبکه اکنون مخصوص افراد مسن‌تر است و کاربران جوان همگی به پلتفرم‌های دیگری مثل اینستاگرام، اسنپ چت و تیک‌تاک کوچ کرده‌اند. البته باوجود کاهش کاربران فیس‌بوک، آمار نشان می‌دهند که این شبکه، همچنان بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا محسوب می‌شود. اما نمی‌توان منکر چالش‌های پیش روی آن شد.

 

توزیع فرصت‌ها

بخش سوم نامه، در مورد راه‌هایی که فیس‌بوک می‌تواند فرصت‌های بهتری برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم کند صحبت می‌کند. در دهه‌ی آینده، کسب‌وکارهای کوچک بازار داغ خود را خواهند داشت و قدرتی مشابه کسب‌وکارهای بزرگ امروزی را تجربه می‌کنند. طبیعتاً همه‌ی این اتفاقات هم روی فیس‌بوک خواهد افتاد.

این بخش از نامه به‌صراحت نشان می‌دهد که فیس‌بوک هم سهمی از بازار بزرگ آمازون را در حوزه‌ی فروش دیجیتال می‌خواهد. همان‌طور که در سال گذشته گفته شد،  Facebook Pay، مثل چسبی است که کل اقتصاد این پلتفرم را در کنار هم نگه داشته است؛ شما تبلیغات کسب‌وکار خود را روی اینستاگرام پخش می‌کنید، از طریق Facebook Pay پول خود را دریافت می‌کنید و خدمات مشتری را هم از طریق واتس‌اپ یا پیام‌رسان فیس‌بوک انجام می‌دهید.

 

پلتفرم مخصوص دهه‌ی بعد

زاکربرگ در این بخش اشاره می‌کند که چطور ما شاهد ظهور دسکتاپ‌ها در دهه‌ی 90، مرورگرها در سال های 2000 و گوشی‌های هوشمند در ده سال گذشته بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌کند که دهه‌ی آینده، مختص به فنّاوری‌های AR و VR خواهد بود.

زاکربرگ توضیح می‌دهد که چطور قابلیت ارائه دادن روی این پلتفرم‌ها می‌تواند مشکلات اجتماعی و جغرافیایی را برطرف کند. به‌این‌ترتیب شما قادر خواهید بود بدون کوچ کردن بهشهرهای بزرگ‌تر، در آن‌ها به دنبال کار گشته و از راه دور کار کنید.

 

شکل‌های جدید مدیریت

زاکربرگ در بخش آخر به این اشاره می‌کند که چطور شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر به خود اجازه می‌دهند با دستیابی به اطلاعات شخصی شهروندان، راه‌های جدیدی برای اداره‌ی جامعه ارائه کنند. ازنظر او، زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان کار درستی نیست. راه‌حل او برای این مشکل، یک سیستم نظارتی است تا بتوان با مشکلاتی مثل انتخابات، محتوای نامناسب و مسائل حریم شخصی دست‌وپنجه نرم کرد.

راه‌حل دیگر او اما این است که خیلی بهتر است که به جوامع مختلف در سطح فیس‌بوک اجازه داده شود تا خودشان، خودشان را اداره کنند. به‌این‌ترتیب اعضای یک جامعه و هدایت‌کنندگان آن می‌توانند به‌صورت مستقل و بدون دخالت فیس‌بوک در مورد مسائل خودشان نظر بدهند.

در پایان، زاکربرگ حرف‌های کاملاً درست و مفیدی می‌زند، اما این حرف‌ها ارزش چندانی ندارند و صرفاً در حد حرف باقی می‌مانند. به نظر می‌رسد که این موضوع هم کاملاً عمدی باشد، چراکه زاکربرگ سال‌هاست که چنین مواردی را بیان می‌کند، اما خبری از عمل نیست.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها