نگاهی دقیق و فنی به بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان (قسمت سوم)

0
476

کالاسودا – تا هر وقت که بخواهیم می‌توانیم دور هم بنشینیم و درباره خوب یا بد بودن بازی‌های انحصاری یک کنسول در یک نسل کامل صحبت کنیم اما تا به حال شده با چشم فنی به این عناوین نگاه کنید و به فکر فرو بروید که این بازی‌های پرخرج و زیبا، چگونه برروی سخت افزار کنسول مورد نظر اجرا می‌شوند؟ با کالاسودا همراه باشید تا نگاهی دقیق و فنی به بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان داشته باشیم.

توجه: نسخه کنسول‌های میان نسلی (ایکس‌باکس وان ایکس یا پلی‌استیشن 4 پرو) بازی‌های انحصاری، مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

در قسمت گذشته در ادامه قسمت اول مقاله، در مورد برخی از عناوین انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان در اوایل نسل هشتم توضیح دادیم و آن‌ها را از نظر فنی و بصری، مرور کردیم. حال، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به آخرین عناوین انحصاری بزرگ کنسول ایکس باکس وان اشاره کنیم و آن ها را از نظر فنی زیر ذره بین قرا دهیم. حال، برای آغاز قسمت سوم مقاله، چه عنوانی بهتر از Gears of War؟

Gears of War 4

همان طور که در قسمت گذشته توضیح دادیم، سری Gears of War در تاریخ و موفقیت کنسول های ایکس باکس، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده اند و از این نظر بسیار مورد احترام هستند. این سری که کار خود را در نسل هفتم کنسول‌ها آغاز کرد، نسخه‌های مختلفی را روی کنسول ایکس‌باکس 360 داشت و توانست از نظر فنی، نهایت قدرت موتور آنریل 3 را به ما نشان دهد. با این که در نسل هشتم، دیگر خبری از استودیوی اپیک گیمز (Epic Games) برای ساخت سری Gears of War نبود و استودیوی کوالیشن (The Coalition) به عنوان سازندگان جدید این سری شناخته می‌شوند، اما موتور آنریل جایی نرفت! بازی Gears of War 4 که نسلی جدید از سری را آغاز می‌کرد، با موتور فوق‌العاده قدرتمند آنریل انجین 4 ساخته شد.

حالا در نسل جدید، به جای استفاده از موتور قدیمی، موتور جدیدی به نام آنریل 4 جایگزین شده بود و سازندگان قصد داشتند تا با استفاده از این موتور، قدرت DX12 را به همه نشان دهند. برای یک نمایش فوق‌العاده گرافیکی، سازندگان نرخ فریم بازی Gears of War 4 روی ایکس‌باکس وان را روی 30 بر ثانیه تنظیم کرده بودند اما زمانی که به بخش چند نفره بازی قدم می‌گذاشتیم، باز هم با جلوه‌های بصری قابل قبول و راضی کننده، اما با نرخ فریم 60 بر ثانیه کاملا ثابت و عالی طرف بودیم. با این حال، بحث اصلی ما در این مطلب، بخش کمپین یا داستانی بازی Gears of War 4 بود که به معنی واقعی کلمه، چشم‌ها را نوازش می‌کرد. نورپردازی Global Illumination و متریال‌های بر پایه فیزیک باعث شده بودند تا محیط‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای زیبا و پویا به نظر برسند. علاوه بر این، کیفیت بصری بازی در میان پرده‌های Real Time، حتی بیشتر هم می‌شد؛ به عنوان مثال، مدل سه بعدی شخصیت‌ها با کیفیت بیشتری رندر می‌شد و انیمیشن‌ها با فناوری موشن کپچر، خیلی نرم و واقعی به نظر می‌رسید. برای صورت‌ شخصیت‌ها نیز از تکنیک subsurface scattering استفاده شده بود تا پوست صورت آن‌ها به نور واکنشی کاملا واقعی داشته باشد. خیلی راحت می‌توان گفت که Gears of War 4 نسبت به نسخه‌های نسل قبلی، یک جهش قابل توجه و چشمگیر محسوب می‌شود و قدرت ایکس‌باکس وان را به ما نشان می‌دهد.

Forza Horizon 3

یکی از ویژگی‌های انگشت شمار در بحث بازی‌های انحصاری و فرست پارتی مایکروسافت در نسل هشتم، این بود که سری Forza با نسخه‌های اصلی و فرعی توانست قدرت شبیه سازی رانندگی را به بهترین شکل نمایش دهد و هر نسخه از این بازی نسبت به نسخه‌های گذشته، با پیشرفتی قابل تحسین همراه بود. بازی Forza Horizon 3 باعث شد تا همه به این فکر بیفتند که سری فرعی Horizon، اگر محبوبیتی بیشتر از سری اصلی Motorsport نداشته باشد، در جایگاه پایین تری نیز نسبت به آن‌ها قرا نمی‌گیرد. از دید فنی، یکی از بهترین نکات در مورد سری Forza Horizon این است که این سری برخلاف سری اصلی، یک جهان آزاد و کاملا باز را در اختیار بازی‌باز قرار می‌دهد و این دنیا در هر شماره و هر نسخه، بزرگتر و پرجزئیات تر از قبل می‌شود. محیط‌های باز و آزاد نیز قطعا سخت افزار کنسول را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد و البته طبیعت، همیشه از هر جای دیگری زیباتر است.

بازی Forza Horizon 3 یک جهش فوق‌العاده گرافیکی و بصری را به طور کلی به وجود آورد و کیفیت کلی تصویر یا Image Quality با هیچ کدام از نسخه‌های پیشین قابل مقایسه نیست. برای شروع، بهتر است اشاره کنیم که Forza Horizon 3 روی کنسول ایکس‌باکس وان با رزولوشن 1080p و 4x MSAA اجرا می‌شود. علاوه بر این‌ها، فیلتر بافت‌ها با روش Anisotropic filtering صورت گرفته بود که تا آن زمان به ندرت در بازی‌های کنسولی، مخصوصا عناوین اتومبیلرانی و ریسنیگ دیده شده بود. با این حال، کیفیت بصری عالی بازی باعث شده بود تا نتوانیم Forza Horizon 3 را با نرخ فریم 60 بر ثانیه اجرا نماییم و باید به نرخ فریم 30 بسنده کرد که البته با موشن بلور و افکت‌های جزئی تصویری، به یک تجربه نرم و قابل قبول تبدیل شده بود. همه ما می‌دانیم که نورپردازی، مهمترین جزء در یک بازی جهان آزاد یا Open World است. در بازی Forza Horizon 3 از سیستم نورپردازی Global Illumanation استفاده شده بود و نورهای داینامیک از هر طرف غوغا می‌کردند که باعث به وجود آمدن صحنه‌ها، منظره‌ها و به طور کلی، اتمسفر خیره کننده‌ای شده بود. در آخر همچنین بد نیست به طراحی بی نقص اتومبیل‌ها و البته سیستم رندر آب در بازی اشاره کرد. سازندگان در یک مصاحبه توضیح داده بودند که سیستم رندرینگ آب موتورشان (طراحی شده بر مبنی اشکال هندسی) را با سازندگان بازی Sea of Thieves (بازی انحصاری دیگر مایکروسافت) به اشتراک گذاشته‌اند.

Forza Motorsport 7

و باز هم یک نسخه دیگر از سری محبوب و بزرگ Forza! این بار قصد داریم تا در مورد یک نسخه از سری اصلی، Forza Motorsport 7 صحبت کنیم. نکته اساسی و جالب توجه در مورد بازی Forza Motorsport 7 این است که این عنوان ریسینگ و شبیه ساز اتومبیلرانی، دقیقا در همان سالی عرضه شد که سونی، تنها نسخه سری Gran Turismo در نسل هشتم، یعنی Gran Turismo Sport را عرضه کرد و این دو بازی رقابت جالبی را از هر بعد و منظر با یکدیگر داشتند. علاوه بر این، بازی Forza Motorsport 7 دقیقا در سالی عرضه شد که کنسول میان نسلی مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس پا به بازار گذاشت و با این که در ابتدای مقاله ذکر کردیم که در مورد نسخه‌ کنسول‌های میان نسلی صحبت نمی‌کنیم، اما نمی‌توان به راحتی از اجرای چشم نواز بازی Forza Motorsport 7 روی ایکس‌باکس وان ایکس گذشت.

با این حال، اگر بخواهیم از نسخه پیشرفته و فوق‌العاده بازی Forza Motorsport 7 صرف نظر کنیم و تنها به نسخه پایه ایکس‌باکس وان بپردازیم، باید اشاره کنیم که هفتمین نسخه از سری اصلی Forza، توانست یکی از کامل ترین و بهترین تجربه‌های شبیه ساز اتومبیلرانی را در تاریخ این سبک ارایه کند. بلوغ گیم‌پلی، تنوع فوق‌العاده اتومبیل‌ها و مسیرهای مسابقه، جلوه‌های بصری و موارد فنی، همه و همه باعث می‌شوند تا این چنین از بازی تعریف کنیم و همین موارد باعث می‌شوند تا نام Forza را در نسل هشتم کنسول‌ها، یک پایه و ستون برای کنسول ایکس‌باکس وان در نظر بگیریم. سازندگان بازی (استودیوی Turn 10) در بازی Forza Motorsport 7 توانسته بودند تا تمام جزئیات و جلوه‌های بصری نسخه گذشته را با مقداری ارتقا و پیشرفت، با همان نرخ فریم 60 بر ثانیه و رزولوشن 1080p اجرا نمایند. سیستم نوپردازی، افکت‌های پسا پردازش و موارد دیگری که در بازی Forza Horizon 3 وارد شدند، در این جا نیز حضور داشتند اما حالا با Forza Motorsport 7 امکان تجربه بازی با همان جلوه‌های بصری، اما با نرخ فریم 60 بر ثانیه وجود داشت و این بسیار ارزشمند است. در آخر باز هم بد نیست تاکید کنیم که اوج لذت تجربه بازی‌ Forza Motorsport 7 روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس (رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 بر ثانیه) است اما قطعا نسخه ایکس‌باکس وان نیز می‌تواند بسیار راضی کننده باشد.

Sea of Thieves

شاید زمانی که با دوستان خود در حال صحبت و بحث باشید، خیلی به استودیوی Rare اشاره نکنید و نام آن را بر زبان نیاورید اما باید بدانید که این استودیو در عرصه بازی‌سازی، یک افسانه محسوب می‌شود! استودیوی Rare در نسل پنجم کنسول‌ها و برروی کنسول خاطره انگیز نینتندو 64، بازی Goldeneye:007 را توسعه داد که یکی از تاثیر گذارترین بازی‌ها در تاریخ سبک شوتر اول شخص محسوب می‌شود. سه سال پس از آن، استودیوی Rare، بازی تاثیر گذار و ماندگار دیگری با نام Perfect Dark تولید کرد که از بعد فنی در زمان خود به شدت پیشتاز بود و با ارایه نورپردازی داینامیک، بافت‌های پرجزئیات و مدل‌های با کیفیت، همه چشم‌ها را خیره می‌کرد. با این حال، این استودیو نیز دوران تلخ و سخت خود را داشت و حدود 10 سال را با عناوین ضعیف (مانند Banjo-Kazooie: Nuts and Bolts) و بد اقبالی‌های بسیار سپری کرد. اما زمانی که شرکت مایکروسافت استودیوی Rare را خریداری کرد، این استودیوی خلاق شروع به ساخت یک بازی بزرگ و متفاوت کرد که Sea of Thieves نامیده می‌شد. استودیوی Rare قصد داشت تا با ساخت این بازی پرخرج و AAA، بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و ایده‌ خود را به مانند اقیانوس، بی کران طراحی کرد. بازی Sea of Thieves به طور کلی در دریا و جزایر مختلف جریان دارد و بازی‌بازان باید به صورت آنلاین با دوستان خود به مکاشفه و جست و جو در دنیای فوق‌العاده این بازی بپردازند. Sea of Thieves قطعا بازی بی نقص و بی عیب و ایرادی نیست اما حداقل از نظر فنی، از فناوری‌های بزرگی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، برای رندرینگ ابرها در بازی Sea of Thieves، از سیستم اشیای کاملا هندسی استفاده شده بود که خیلی عالی نسبت به اندازه و غلظت، تغییر شکل می‌دادند.

دریا و آب در بازی که شاید مهمترین بخش در بازی Sea of Thieves محسوب می‌شود نیز با تکنیک‌های هوشمندانه‌ای رندر شده بود و موج‌ها توسط سیستم شبیه سازی هندسی، به نمایش درمی‌آمدند. برخلاف بسیاری از عناوین دیگر که سازندگان در آن‌ها از Shader برای نما دادن به موج و آب استفاده می‌کنند، سازندگان بازی Sea of Thieves در این عنوان برای نمایش موج‌های بزرگ و کوچک، از پالیگان ها یا چند ضلعی‌های واقعی استفاده کرده بودند که می‌توانست مناظر و افکت‌های فوق‌العاده زیبا و خیره کننده‌ای را خلق کند. علاوه بر این، سیستم نورپردازی global illumination و استفاده از یک سری تکنیک‌های ریز، باعث شده بود تا همیشه کشتی سواری در دریای بیکران (مخصوصا در زمان‌های خاصی از روز)، به یک کار آرامش دهنده و چشم نواز تبدیل شود. با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که نمایش تمام جلوه‌های بصری بازی با رزولوشن 1080p روی سخت افزار ایکس‌باکس وان غیر قابل دستیابی بوده و سازندگان رزولوشن بازی Sea of Thieves روی 900p تنظیم کرده بودند.

آن چه در ادامه راه خواهیم دید…

با این که به پایان راه کنسول‌های نسل هشتم نزدیک می‌شویم و باید سریع تر از آن چه که فکر می‌کنیم، با کنسول ایکس‌باکس وان خداحافظی نماییم، اما هنوز عمر این کنسول سالخورده تمام نشده است! هنوز هم بازی‌های انحصاری بزرگی وجود دارند که در ادامه سال 2019 و البته در سال 2020 (و حتی فراتر از آن) برای کنسول ایکس‌باکس وان عرضه می‌شوند و می‌توانند سخت افزار این کنسول سالخورده را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند و صدای فن‌های آن را هر چه بیشتر درآورند. در ادامه راه، شاید اولین عنوانی که به فکرمان برسد، بازی Gears 5 باشد؛ عنوانی که شاید از نظر گیم‌پلی تغییر خاصی را به خود نبیند اما نمایش‌ها و تریلرهای بازی نشان می‌دهند که Gears 5 از نظر بصری و گرافیکی، پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه قبلی کرده و قدرت موتور آنریل 4 را هر چه بیشتر نشان می‌دهد. البته همه ما می‌دانیم که نمایش بازی های جدید روی کنسول قدرتمند تر، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس انجام می‌‌گیرد اما این دلیل نمی‌شود که روی کنسول پایه، پیشرفت بصری را شاهد نباشیم و نسل های گذشته، این موضوع را به خوبی به ما اثبات کرده‌اند.

بازی‌های معرفی شده و معرفی نشده بسیاری برای کنسول‌های ایکس‌باکس در دست ساخت و توسعه قرار دارند اما شاید شما هم با من هم عقیده باشید که پس از کنفرانس خبری مایکروسافت در رویداد E3 2019، تمام نگاه‌ها به بازی Halo Infinite دوخته شد. این بازی به شدت مورد انتظار که در ابتدا تصور می‌کردیم قرار است برای نسل فعلی کنسول‌های ایکس‌باکس در دسترس قرار بگیرد، به عنوان بازی لانچ یا Launch Title کنسول نسل بعدی مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس اسکارلت معرفی شد. در تریلر هیجان انگیزی E3، سطح گرافیکی و جلوه‌های بصری خارق العاده‌ای را مشاهده کردیم که نشان می‌دهد این بازی با سخت افزار نسل کنسول‌های نسل فعلی (حتی ایکس‌باکس وان ایکس) اجرا نشده و با ایکس‌باکس اسکارلت نمایش داده شده است. کیفیت بافت ها و متریال‌ها، دقت انیمیشن‌ها، سیستم ذرات و دود، رزولوشن و البته نرخ فریم بالا، باعث می‌شوند تا نسبت به این موضوع، اطمینان پیدا کنیم.

امیدواریم به صورت کلی از مقاله «نگاهی دقیق و فنی به بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان» لذت و استفاده کافی را برده باشید. در این مطلب به بررسی برخی از بزرگترین عناوین انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان، از منظر و بُعد فنی پرداختیم اما باید اشاره کنیم که این تمام بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس وان در نسل هشتم نبودند. این کنسول در ابتدای نسل به خاطر سخت افزار و توان پردازشی ضعیف تری که نسبت به پلی‌استیشن 4 داشت، تحت فشار قرار گرفت اما هم‌اکنون با بررسی عمیق، مشاهده می‌کنیم که توانسته زیباترین بازی‌های انحصاری را با عملکردی مطلوب و قابل قبول، به اجرا درآورد و بازی‌بازان و افراد بسیاری را سرگرم نماید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها