هزاران مشتری بیت کوین قربانی باج افزار هکرها شدند

0
509

کالاسودا_باج افزارها به هزاران نفر حمله کردند و قربانی گرفتند. درواقع این باج افزار از مشتریان یا کوین را درخواست می‌کرد که در آن زمان معادل ۲۰۰ یورو میشد. این حمله حدود ۲۰ هزار یورو برای آنها سوددهی داشت.

ریشه این حملات از کجا آغاز شد؟

جالب است بداند که در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این ویروس به ده‌ها کشور رخنه کرد. کارشناسان ما تعداد قربانیان را بیش از ۱۰.۰۰۰ نفر تخمین می زنند. پشت این حملات دوبرادر هلندی ۲۱ و ۲۵ ساله بودند که تروجان را توسعه و توزیع کردند. باج افزار از هر قربانی ۱ بیت کوین را درخواست می‌کرد که در آن زمان معادل ۲۰۰ یورو میشد. این حمله حدود ۲۰,۰۰۰ یورو برای آنها سوددهی داشت.

چه اتفاقی می افتد؟

باج افزار CoinVault به مراتب جلوتر از دیگر گونه‌های مخرب حرکت می‌کرد. این باج افزار علاوه بر رمزنگاری ویژگی هایی را داشت که امروزه در باج افزارها مشاهده می کنیم. به عنوان مثال حمله به گونه‌ای بود که قربانی می توانست با یک فایل رایگان رمزگشایی را انجام دهد. از لحاظ عقلانی چنین چیزی مشکوک بود، زیرا هنگامی که قربانیان متوجه می شدند که می توانند تنها با یک کلیک رمزگشایی را انجام دهند وسوسه می شدند که کلیک کنند. اما با کلیک بر روی آن تایمری با عنوان CoinVault ظاهر میشد که به طور جدی به تقاضای بیشتر باج اشاره کرده بود.

چگونه از باج افزارها فرار کنیم؟

ما همیشه می گوییم که پرداخت باج به مجرمان نه تنها به بازگشت داده های شما ختم نمی‌شود بلکه آنها را برای اقدام به حمله‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر تشویق می‌کند. محاکمه سازندگان باج افزار  CoinVault نشان داد که مجرمان حتی در اشکال مخفی نمی توانند از دست قانون و البته مجازات های آن فرار کنند. اما در هر صورت به جای اینکه سه سال انتظار برای رسیدگی به احکام را بکشید بهتر است از خود و داده های مهمتان محافظت کنید. راهنمایی های ما را جدی بگیرید:

– بر روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید و پیوست ایمیل های مشکوک را باز نکنید.

– به صورت منظم از داده های مهم خود بک آپ گیری کنید.

– از یک راهکار امنیتی قابل اعتماد و قوی استفاده کنید.

این اتفاق در کجا رخ داد؟

با  وجود این ها  متخصصان توانستند به سورس کدها دسترسی پیدا کنند و نشانه‌ای را بیابند که بتوانند توسط آنها مجرمان را دستگیر کنند این نشانه‌ها تنها نظراتی بود که به زبان هلندی نوشته شده بود. که در نهایت ما متوجه شدیم این بدافزار به دست افراد هلندی ساخته شده است.

اطلاعات بدست یافته را، به پلیس سایبری هلند منتقل داده شد و پلیس ها ظرف چندین ماه تا طلاعات دقیق و موفقیت آمیزی را از آنها بدست آوردند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید