هشدار؛ باج افزارها حمله کردند

0
526

کالاسودا_تعداد زیادی از  باج‌افزارها موسوم به  stop با نام keypass در حال انتشارند که اغلب کاری ندارند به جز هدف قرار دادن فایل های مهم کاربران.

باج افزارها دقیقا چه می کنند؟

یکی از منفی ترین پیامدهای این باج افزارها، این است که فایل‌های مهم شما را هدف می‌گیرند و پس از قفل کردن آنها، درخواست باج می‌کند.

اطلاعات دریافت شده نشان می دهد که باج افزار KeyPass از ۸ آگوست (۱۷ مرداد) تاکنون در ۲۰ کشور دنیا به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این باج‌افزار در حالت خودکار و بدون نصب هیچ برنامه‌ای نمایان می‌شود . لازم به ذکر است که این باج‌افزار هیچ ارتباطی با ابزار مدیریت رمزعبور KeePass ندارد.

روند تخریبی این باج افزار چگونه است؟

برخی کاربران می‌گویند که باج‌افزار مذکور پس از دانلود و نصب کرک‌هایی مانند KMSpico شروع به کارمی کند. هنگامی که کاربری به باج‌افزار KeyPass آلوده شود، فایل‌های وی رمزگذاری و به آنها پسوند .KEYPASS اضافه می‌شود.

درواقع پس از طی شدن این فرایند باج‌افزار مذکور فایلی عجیب و غریب  ایجاد می‌کند که حاوی متن درخواست باج و نحوه پرداخت است. اطلاعات بیشتری از چگونگی انتشار این فایل در دست نیست .

چگونه از این باج افزار فرار کنیم؟

با توجه به نامشخص بودن نحوه گسترش باج‌افزار، برای جلوگیری از نفوذ آن لازم است تا توصیه‌های عمومیِ امنیتی جدی گرفته شوند. کارشناسان حوزه فتا توصیه می‌کنند که حتما از فایل‌های خود پشتیبان بگیرید و به هیچ وجه فایل‌های کرک شده را دانلود و اجرا نکنید.

از فایل های پیوست تا کرک ها

کارشناسان امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از کاربران می‌خواهند تا پیوست ایمیل‌هایی که منابع نامعتبر و نامشخص برای آنان ارسال کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، باز نکنند و حتما پیوست ایمیل‌ها را اسکن کنند. پایگاه اینترنتی ID Ransomware تاکید می کند که لازم است تا کاربران بطور مستقیم سرویس‌های Remote Desktop را به اینترنت متصل نکنند و حتما از ارتباطات امن اینترنت استفاده کنند.

توصیه های پلیس فتا

_نرم افزار های خود را به روز نگه دارید

_از مخازن معتبر برای به روز رسانی نرم افزار های firewall و ضد بدافزار خود استفاده کنید

_غیرفعال کردن پنهان سازی پسوند فایل ها

باج افزار می تواند به شدت ترسناک باشد اما، با آموزش و آگاهی قابل کنترل است.تنها مساله مثبتی که از تهدید باج افزار پیدا می شود، فهم اهمیت اجرای منظم پشتیبان گیری از داده ها برای محافظت از داده های ارزشمند است.

 

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید