همه سخت افزارهایی که در CES 2020 رونمایی می‌شوند

0
1082
همه سخت افزارهایی که در CES 2020 رونمایی می‌شوند

هر ساله شرکت‌های تکنولوژی از سراسر دنیا بار خود را بسته و عازم لاس وگاس می شوند تا تولیدات جدید خود را در نمایشگاه CES به نمایشگاه بگذارند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از pcgamer، نمایشگاه CES 2020 از تاریخ 7 ژانویه آغاز شده و در تاریخ 10 ژانویه هم پایان می یابد. البته پیش نمایش ها و اطلاعیه های این نمایشگاه از همین الان در گوشه و کنار وب ظاهر شده اند.

پس بگذارید نگاهی به چیزهایی که تا الان مشخص شده‌اند بیندازیم.

 

پردازنده‌های جدید اینتل

اینتل هنوز هم یک پردازنده ی دسکتاپ 10 نانومتری تولید نکرده است و با وجود اینکه امیدواریم این اتفاق در CES 2020 بیفتد، احتمال آن هم خیلی کم است. به جای آن، محصولی که از اینتل شاهد خواهیم بود، نسل ششم پردازنده های 14 نانومتری با معماری Comet Lake خواهد بود. مهم ترین پردازنده ی این سری، پردازنده ی Core i9-10900K خواهد بود که 10 هسته ی فیزیکی و 20 هسته ی مجازی دارد و سرعت اورکلاک آن می تواند تا 5.3 گیگاهرتز هم بالا برود. این پردازنده از معماری مشابه Skylake، Kaby lake و Coffee lake استفاده می کند و فقط دو هسته ی فیزیکی بیشتر داد. بازده کاری این CPU در حدود 25 تا 30% از i9-9900K بالا تر خواهد بود.

 

پردازنده‌های Zen 3 شرکت AMD

احتمالا انتظار داشتید پس از موفقیت پردازنده های Zen 2، شاهد پردازنده های Zen 2+ باشید. AMD با عرضه ی Zen 3 نشان داده است که برنامه های دیگری در سر دارد. گفته می شود معماری این پردازنده ها بر اساس معماری Zen 2 انجام شده است و از نظر بازده بسیار موفق تر است. AMD قصد دارد این سری از پردازنده ها را در نیمه ی دوم 2020 عرضه کند و به احتمال زیاد، ما شاهد دمو هایی در نمایشگاه CES امسال خواهیم بود. بهبود کارایی هسته های فیزیکی و معماری پردازنده ها، AMD را به رقیبی جدی برای اینتل تبدیل می کند.

 

Motherboardهای جدیدی مخصوص این پردازنده‌ها

CPU های جدید با سوکت های جدید فقط یک معنی دارند؛ اینکه ما شاهد عرضه مادربورد های جدیدی برای آنها خواهیم بود. اگر پردازنده های اینتل در نمایشگاه امسال ظاهر شوند، ما قطعا شاهد عرضه ی مادربورد های سری 400 هم خواهیم بود. اما چیزی که مشخص است این است که نباید به این زودی انتظار پردازنده های Zen 3 باشیم و اگر خیلی خوش شانس باشیم، ممکن است عکس هایی از نمونه های اولیه ی آنها را ببینیم.

 

پردازنده‌های گرافیکی AMD: Navi 12 و شاید حتی Navi 20

بر اساس اطلاعات منتشر شده از یک منبع موثق، پردازنده های گرافیکی بعدی شرکت AMD قرار است سری Navi 12 باشند که در کارت های RX 5600 XT جای خواهند گرفت. با توجه به اختلاف قیمت 150 دلاری بین مدل های RX 5500 XT و RX 5700 XT، عرضه ی این مدل میان رده به نظر کاملا منطقی محسوب می شود.

سوال بزرگ تر و جالب اما این است که آیا ما شاهد پردازنده های گرافیکی Navi 20 هم در این نمایشگاه خواهیم بود یا نه. گفته می شود نسخه ای از این پردازنده های گرافیکی قرار است در PS5 و Xbox نسل بعدی استفاده شوند و این پردازنده ها در سخت افزار خود، از تکنولوژی Ray tracing هم پشتیبانی می کنند.

 

آیا ما بلاخره شاهد عرضه‌ی کارت گرافیک‌های مستقل اینتل خواهیم بود؟

ما می دانیم که اینتل قرار است پس از عرضه ی i740 در سال 1998، یک کارت گرافیک مستقل را عرضه کند. ما می دانیم که معماری پردازنده های گرافیکی جدید این شرکت قرار است Inter Xe نام داشته باشند و با عرضه ی مدل های مختلف، از مشتریان خانگی تا Datacenter ها پشتیبانی کنند. چیزی که مشخ نیست این است که این کارت گرافیک ها در چه زمانی عرضه خواهند شد، نام آنها چیست و حتی چقدر قیمت خواهند داشت.

 

پردازنده‌های گرافیکی RTX 3000 شرکت انویدیا با معماری 7 نانو متری

با وجود شنیدن خبرهای مربوط به RTX 3080 در ماه نوامبر سال قبل، ما می‌دانیم که قرار نیست شاهد عرضه‌ی این کارت در سال جاری باشیم. از آنجا که انویدیا معمولا عادت دارد کارت‌های گرافیک جدید خود را در نمایشگاه های اختصاصی کامپیوتر معرفی کند، می تواند گفت که ما خبری هم از این کارت در نمایشگاه CES امسال نخواهیم شنید. با این حال از آنجا که AMD قرار است از پردازنده‌های گرافیکی جدید خود رونمایی کند، احتمال دارد که انویدیا هم نظر خود را عوض کند.

 

شرایط تقریبا مشابه برای لپ‌تاپ‌ها

پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 20 و GTX 16 مدت هاست که راه خود را به لپ تاپ ها باز کرده اند، اما انتظار خط تولید لپ تاپ های Super این شرکت را به این زودی‌ها نداشته باشید. کارت های گرافیک Super این شرکت که از ماه جولای عرضه شدند، برای افزایش بازده گرافیکی خود، مصرف برق بالاتری هم داشتند که دقیقا نقطه ی مخالف لپ‌تاپ‌های با معماری Max-Q است. از این رو اگر قرار است ما شاهد لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های گرافیکی RTX باشیم، انتظار داریم که آنها را در طرف سنگین تر میدان ببینیم.

 

آیا کامپیوترهای خانگی بلاخره به DDR5 کوچک خواهند کرد؟

از زمان عرضه ی کامپیوتر هایی که از DDR4 پشتیبانی می کنند، 5 سال گذشته است و از آنجا که کارت های گرافیک هم در حال کوچ به GDDR6 هستند، آیا ما بلاخره شاهد تکنولوژی DDR5 در کامپیوتر های خود خواهیم بود؟ مشخصات تکنولوژی DDR5 در ماه فوریه 2019 به صورت رسمی منتشر شدند و با توجه به فاصله ی دو ساله بین انتشار مشخصات DDR4 در سال 2012 و عرضه ی آنها در سال 2014، می توان گفت که امسال خبری از این تکنولوژی نخواهد بود. با این حال نمی توان در این مورد نظر قطعی داد.

 

حرکت رو به جلوی VR ادامه دارد

VR در نمایشگاه CES سال قبل نمایش بسیار قدرتمندی از خود نشان داد. در زمینه ی این تکنولوژی، ما شاهد عرضه‌ی ترن‌های هوایی، کفش‌های مخصوص و حتی میدان‌های نبرد مجازی بودیم. HTC برای اولین بار Vive Pro را با قابلیت ردیابی چشم برای باز کردن منوها معرفی کرد. در حالی که Oculus هم مدل Quest را روانه ی بازار کرد؛ هدست‌های بی سیم VR که نیازمند هیچ سخت افزار اضافه‌ای برای پردازش تصاویر نیستند. انتظار می‌رود روند رو به رشد این تکنولوژی در نمایشگاه امسال هم به همین شکل باشد.

 

ناپدید شدن تکنولوژی ردیابی سر با عرضه هدست‌های جدید

یکی از تکنولوژی‌هایی که سر و صدای زیادی در نمایشگاه CES به پا کرد، تکنولوژی ردیابی جهت سر بود که به سیستم اجازه می‌داد بر حسب جهتی که سر شما در آن قرار دارد، حجم صدای بازی هم بین بلندگوهای شما تغییر کند. با این حال این ویژگی در مقابل Surround 7.1 چندان برای بازی کاربردی نبود و خیلی زود از خبرها محو شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها