هوش مصنوعی سرآشپز می شود!  

0
532

کالاسودا دانشجویان دانشگاه MIT از هوش مصنوعی برای دستورالعمل پخت پیتزا استفاده کردند.

هوش مصنوعی این روزها در امور متفاوتی در زندگی به کار گرفته می شود؛ می تواند به رادیولوژیست ها در تشخیص بیماری کمک کند تا ذائقه موسیقیایی شما را بچشد و حتی پیش بینی کند که آهنگ مورد علاقه بعدی شما چه چیزی باشد. آهنگ هوش مصنوعی می تواند با کمک دانشجویان برای شما پیتزا بپزد.

ایده‌ استفاده از هوش مصنوعی برای تهیه‌ دستور پخت غذا در ابتدا توسط سرآشپز واتسون مطرح شد و شرکت IBM سعی کرد با همکاری وی پروژه‌ای به این منظور خلق کند. بر اساس پرو‌ژه‌ یاد شده، هوش مصنوعی سعی می‌کرد با بررسی ۱۰ هزار دستور غذایی مختلف، گزینه‌ مناسبی را خلق کند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، کتاب آشپزی متفاوتی با بهره بردن از همین سیستم IBM منتشر شد. اکنون محققان دانشگاه MIT نیز با هوش مصنوعی پیتزا پختند.

 

هوش مصنوعی چگونه پیتزا پخت؟

چگونگی انجام این کار، ماهیت پروژه ای است که به تازگی محققان و دانشجویان دکترا و فوق دکترای مؤسسه فناوری ماساچوست توانسته‌ اند مدلی بر مبنای یادگیری ماشینی تعریف کنند که می ‌تواند با استفاده از صد‌ها دستور پخت پیتزا‌های مختلف، گزینه‌ مناسبی را انتخاب کرده و به دست کاربر برساند.

در واقع سیستم طراحی شده توسط این دانشجویان یک شبکه‌ عصبی با کد منبع باز است که می ‌تواند عباراتی را از مرکز داده های متنی افزوده شده به آن استفاده کند و نتایج مطلوبی را در اختیار کاربر قرار دهد. در حقیقت هوش مصنوعی این دستورالعمل های مختلف پیتزا را مجموعه داده های متنی روی اینترنت و وبلاگ های مرتبط با غذا گردآوری می کند.

این تیم طی همکاری با رستوران Crush Pizza یک رستوران پیتزا پز در بوستون ماساچوست به آنها در پخت پیتزا کمک می کند. نکته جالب توجه در مورد پیتزاهایی که این هوش مصنوعی می پزد، دستورالعمل های عجیب و غریب مانند استفاده از گردو در رسپی است که شاید در نگاه اول جزو عناصر همیشگی پیتزا نباشد، اما نتیجه آن چیز دیگری بوده و طعم خوبی را برای تست در اختیار محققان قرار داده بود.

همچنین هوش مصنوعی برخی از سس های خاص و پنیر را در تعدادی از دستورالعمل ها حذف کرد و پیشنهاد پیتزاهای جدیدی داد که عطر و طعم خوبی داشتند. نکات برجسته این دستورالعمل ها استفاده از زغال اخته، اسفناج و پنیر فتا، آواکادو و هلو در این ترکیبات بود. همچنین هوش مصنوعی در ترکیبات دیگر از میگو، مربا، سوسیس ایتالیایی و … نیز استفاده کرد که مالک رستوران Crush pizza هم از طعم آن استقبال کرد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید