واردات یک میلیون و ۸۸۰ هزار گوشی در ۳ ماه

0
137

در سه ماه گذشته حدود یک میلیون و ۸۸۰ گوشی موبایل از سوی مسافران خارج از کشور و وارد کنندگان به ایران وارد شده است.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، مسافران ایرانی خارج از کشور هنگام برگشت به ایران و وارد کنندگان موبایل در سه ماه گذشته یک میلیون و ۸۸۰ هزار عدد گوشی تلفن همراه به همراه خود آورده اند.

بنابراین گزارش، در ماه‌های خرداد و تیر به ترتیب حدود ۳۵۰ هزار و ۵۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه به صورت تجاری وارد کشور شد. همچنین میزان واردات تجاری تلفن همراه توسط ۶۶ شرکت واردکننده در ماه مرداد با رشد چشمگیری مواجه شد و به حدود ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که در سه ماه گذشته، سامانه گمرک به پلیس گذرنامه ناجا متصل شده و این یک امر تسهیل کننده در واردات گوشی تلفن همراه محسوب می شود.

بخش عمده‌ نیاز بازار تلفن همراه از طریق گوشی‌های شرکتی که همگی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و اصیل بوده و به صورت تجاری وارد کشور شده‌اند، تامین می‌شود. به علاوه افزایش عرضه تلفن همراه در ماه اخیر، کاهش محسوس قیمت گوشی موبایل را نیز در پی داشته است.

طرح رجیستری موجب رونق بازار گوشی تلفن همراه شده به گونه ای که در ابتدای طرح رجیستری تعداد شرکت های دارای مجوز واردات تلفن همراه کمتر از ۲۰ شرکت بود که طی ماه‌های اخیر با اجرای موفقیت آمیز این طرح، تعداد شرکت های رسمی وارد کننده تلفن همراه به بیش از ۱۱۷ شرکت رسیده است.

رجیستری چیست؟

رجیستری موبایل طرحی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه به اجرا در آورد. این طرح با ارائه یک کد شناسایی به هر گوشی موبایل وارداتی به کشور که IMEI نام دارد موجب شده که هر موبایل که به ایران راه می یابد دارای شناسه باشد. ارائه این شناسه از سوی دستگاه های خاص تعبیه شده در گمرک به موبایل ها ارائه می شود. سامانه ای نیز به نام همتا در گمرک فعال شده که ضمن شناسایی این کدها، آخرین آمار در این خصوص و اجرای طرح رجیستری را منتشر می کند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها